Jag blir galen!
Har någon körkunnig lust att hjälpa mig lite, med att hitta en bra loksele?
Jag ska använda den till Pigall, 129cm hög.
Jag har ingen aning om storlekar eller bra modeller och blir galen på att leta.
Antar att den måste vara begagnad, då jag inte vill lägga ut alltför mycket på första lokselen.
Tacksam för hjälp! :)

Det är inte lätt att hitta begagnade bra lokselar, det finns jämförelsevis (med stora selar) inte så många. Det ska vara tur.
En liten hjälp ska jag försöka förmedla, det finns fler här som kan och det bättre än jag. Lokans längd. Om du tar ett måttband eller ännu hellre en vanlig tumstock (med tum) och mäter på din häst bogbladets längd. Från bogspetsen upp till bogbladskammen strax framför manken. Så får du ett mått som kan vara användbart när du ska leta efter rätt storlek. Det är Innermåttet på lokan.
Mina russ mäter: ca 51,5 cm/20,25 tum (Qveiars Leil Gaist, hingst 4½år) och ca 50 cm/19,75 tum (Qvanting, valack 3½ år)
En del som säljer lokselar anger hela lokans mått, då blir det lite svårare eftersom det går att montera övre lokremmen varirerbart.
Den loksele jag har mäter 63,5 cm/25 tum i sin fulla längd. Mellan lokremmarna (innermåttet) mäter den 51,5 cm/ 20,25 tum. Jag använder samma sele till båda än så länge.
Selens övriga delar, dragläder (kan på en del selar vara ställbara), däckelgjord, bukgjord, svanskappa eller baksele ska också anpassas efter hästen. Men det är lokans längd man utgår ifrån när man anger lokselens storlek.
Det finns fler trådar här på forumet som handlar om selar, modeller, funktion och storlekar. Så ge inte upp med ditt letande, fråga på. Ju mer du lär dig, ju bättre chans du hittar det du behöver.