Planer & visioner inför nästa år
Nu är vintern i antågande och har redan kommit på vissa ställen och tävling -och utställningssäsongen är över, vad tänker du då? Kanske går och planerar för nästa år, hur du ska lägga upp träningen, vilken hingst du ska välja eller något annat spännande som du vill delge oss här på forumet.

Hmm, vi har bestämt att det är dags för Yazzå att betäckas, hon blir ju sju år nästa år. Myria ska inte betäckas om, utan tävla sista året hon får det(2009) Jag planerar ett tävla i körning med Yazzå, och så hoppas jag hon fixar att springa under 2.20. Mysli och Primula(shettis) ska tränas vidare för nya bra prestationer på travbanan, och kanske även någon körtävling för Mysli.

Lånar in en intressant och bra hingst att betäcka ett inlånat sto med prestationer och gammal intressant stam.
Kanske 7 hästar till start på ponnytravet. 3-årssto att visa på premiering och 2-årshingst att visa på föruttagning. (se avataren).
Stora planer va? Får se hur det blir. 
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Hoppas på att Plomona ska mogna lite psykiskt över vintern. Största målet till nästa år är 5-års Baggen. Sen blir det säkert ett par utställningar oxå, förhoppningsvis guldruss bland annat =)
Undrar mest om gammelfarbrorn skal kunna lämna ngt spermaprov så vi vet om vi kan betäcka med honom eller ej.
Sedan skall det bli kul att se om Irmelin kommer till start, och hur det kommer att gå med mina andra utlånade stjärnor.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Hoppas på tre fölisar, Lissi skall köras in och ev. flytta till nån som vill tävla henne, låna en bra hingst……oj vilka planer!
Olja ska ridas in nu i vinter, om det nu kan kallas för ett mål inför nästa år ;) sedan funderar jag på att betäcka henne till sommaren… med vem vet jag inte riktigt, men har några favoriter i bakhuvudet :P Hoppas oxå på att ställa ut henne på utställningen här på gotland…
Tur-Bo ska fortsätta starta nästa år, med förhoppning om en vinst ;) sedan skulle jag vilja ställa ut även honom, mest på skoj för att se vad han går för exteriört…

Förhoppningsvis kommer Wella ut på banorna nästa år. Jaritza gör comback och målet är att hon skall få ett krångelfritt år och gå på tävling lika fort som hon tidigare gått på träning. TT och Monljus skall förhoppningsvis gå ännu fortare än vad dom gjort i år. Mercan är ju till salu så vi får se om han är kvar hoss oss när säsongen drar igång.
På utställningsfronten skall Givetvis Monljus ut och visa sig, sedan hopps vi mycket även på Jaritza och Wella och givetvis deras dötrar, Tinúviel och SunSilk.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Om man får slänga en peng i önskebrunnen och önska…
Så skulle jag mer än gärna vilja att Karsk kunde sänka några sekunder till när det gäller travet.
Några sekunder gör så mycket….
Sedan önkar jag att det kom fler stoägare, som vill betäcka och få en avkomma efter Karsk.
+ 100000 önskningar till (men det tar vi en annan gång
)

Vill börja ställa ut lill-tjejen, så alla tips om vart man kan gå kurser i visning mottages tacksamt då jag aldrig ens kollat på en utställning någon gång. Men, men det är alltid roligt att lära sig något nytt. Inga stora planer kanske, men för mig känns det jättestort. Dessutom är det något som jag kan göra med lillan innan barnen tar över när hon blir äldre. Hon blev ju visad av uppfödaren i år och fick 40p, så jag hoppas att jag kan lära mig att visa korrekt så att jag inte sänker henne totalt pga klantighet. Ge gärna tips i min gästbok tack!!! Bor i Uppland, så länen runt omkring i första hand är bra.
#8 Men Driffi då? Finns det inga visioner för henne?
Jag har leasat ut min unghäst som förhoppningsvis gör bra i från sig på travbanorna. Förhoppningsvis rekommenderas han vidare vid någon föruttagning också. Jag hoppas att han ska göra bra i från sig på ett treårstest också. Det vilar många förhoppningar på honom…
Nu när jag nya drömmar om andra russ. Det kanske blir något lån av sto för att föra henne till hingst. Låna/leasa ett sto med egna travmeriter för att använda en udda hingst på henne är en väg. En annan skulle vara att använda ett sto med lite udda stam. Jag har lite krokar ute men inget bestämt. Kanske någon här som har något förslag?
Något enklare är att köpa ett färdigt föl. Det är ju inte riktigt lika lång leveranstid på det.

Vi ska försöka ta emot lite ston till Maxxum hade vi tänkt, hoppas att några vill komma
Vore kul att börja pressa honom lite på tävlingsbanan med, han har ju mest lufsat runt (på sina 2.02 som han har nu) Där finns mycket att hämta vill jag lova.
Sen har jag ju ett 3års-sto nästa år, betäcka eller tävla flera säsonger..? det beror mycket på intresset för tävling. Jag blir för gammal föra att köra själv, men hoppas på att en av systrarna vill tävla. Sommar-premiering blir det i vilket fall, och förhoppningsvis även 3årstest!

#11 Eftersom Driffi inte ville ta sig när vi betäckte henne är planen snarast att undersöka varför och sedan göra ett nytt försök…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Åhhh, vi har mycket planer…
Vi har flera som skall matchas för 3-årstest, det blir utställningar, och trav. Conelia skall till Maxxum (förutom 3-årstestet), 6 st ston till som skall betäckas, 2 st stambokföras (av dessa ston som nämnts), samt anordnande av utställning i Östervåla ihop med ridklubbarna här.
Som sagt: Ett "hästligt år 2008" till er allihopa!

Travbanan med Karenina är såklart ett mål :).
Sedan att Ina tar sig denna gången, och att valackerna springer på och tycker livet är skoj.

Har ett treårssto som ska visas på premiering och det ska bli jätte spännande för hon är aldrig visad förut. Hon ska även ridas in under vintern/våren och fortsätta tränas med vagnen.
Valacken ska få åka på utställning och kanske någon körtävling.

Tänker nog ge mig ut i utställningsringen igen. Vi har ju både Wiranda och Tjingeling på plats här i Skövde numera. Wiranda rids nästan varje dag och ser jättefin ut nu. Troligen kommer även Tjingan att sättas igång och skall vara i topptrim till sommaren. Just nu är hon stallkompis med celebriteter som Taktik G och Tomtebos Enoc m fl.
I år ska jag inte komma näst sist på serietävlingarna med Hjördis, utan jag hoppas komma näst sist med Gerda i stället, om inkörningen går bra! Hjördis får komma trea från slutet i stället! :)
Sedan ska båda ponnybarnen ut och tävla blåbärsdressyr och blåbärshoppning med flickorna, och till sommarn blir det kärlekssemester för Hjördis på Gotland, vilken förhoppningvis ska leda till ett svart litet föl 2009. Jag har fortfarande siktet inställt på Clant 454, och hoppas att det ska bli bra!
I samband med att Hjördis ska till Gotland i början av juni, funderar jag också på att resa runt på ön och hälsa på folk och titta på russ - så är det någon gotlänning som vill ha en gästande upplänning vid kaffebordet: hojta till så kommer jag och fikar! :)

#18 Du är så välkommen Anna.
Vi väntar fyra föl till nästa sommar och det är bara att hoppas allt går bra med det. Jag hoppas kunna vara i gång med körningen med Patron och åka på lite träningar. Erna och några andra ska visas på premiering och så ska ett helt gäng med på diverse utställningar. Erna ska förhoppningsvis även ut på travbanan om allt går som det ska. Till nästa år är det många som ska köras in men det får vänta till sommaren. Närmast nu är en resa till Holland inplanerad. Det bär av till hingstpremieringen för shetland i början på Januari. Till hösten är en resa till Wales inplanerad för att titta på cobbar. Hoppas hinna med en liten russturne´på fastlandet också. Ja, listan kan göras lång…
Jag har inte tid att jobba, får se till att gifta mig rikt.

#18 Jag måste bara säga att jag gillar din inställning till tävlingsresultaten. Helt rätt!
Passar också på att tala om för dig att jag numera får konkurera med min dotter om att få läsa Gotlandsrusset när den kommer. Hon ÄLSKAR dagboken du skriver! Och jag tycker också det är rolig läsning.
*19 Kommer Patron ut på travbanan?

#21 Inte nästa år. Eftersom jag inte får köra själv och inte har någon som kör åt mig får vi hålla oss till "vanlig" körning. Hoppas dock att han kan komma ut på travbanan ett annat år så att han får visa vad han kan. Med lite planering kanske det blir verklighet under 2009. Visst hade ni en dotter till Patron? Ska ni behålla henne? Vore roligt om hans avkommor också kommer till start.

Nästa år gör förhoppningsvis Primus comeback på travbanan och våra två tvååringar ska även de till start. Tanken är även att visa tvååringarna på föruttagning.
Narciss och Candlelight ska båda föla men kommer förhoppningsvis att ställas ut på någon utställning.
*22 Ja vi har en dotter till Patron och Allg. Zanni ue.Vagotte, en fin liten dam. Jag tror att vi behåller henne, hon passar bra till Ronaldo, men först skall vi se vad hon kan på travbanan. Förhoppningen är ju att hon både skall se bra ut och även kunna springa fort.

Jag hoppas så klart att alla mina hästar får vara friska. Jag hade tänkt betäcka Regina men vet inte riktigt med vem. Jag hoppas att operationen på Valkyria går bra så hon får komma ut och jogga på banorna nästa år. För lilla Indras del blir det mest miljöträning och sådana saker.

Jag hoppas att nästa år blir lika lindrigt i knottväg som det här sommarhalvåret har varit (hos oss i alla fall). Att få 40p med Rosalie skulle inte vara helt fel. Golf hoppas jag utvecklas inom travet och får visa vad han går för.
#20 Åh tack! Jag ska hälsa till Hjördis! ;)
Jag hoppas att om några år kunna ge ut Hjördis Dagbok som en liten bok, på eget förlag. Vi får se när det blir av! :)
Vi ska ut på travet med Cancan, Ripadals Ramona, Palmbackens Fideli och vårat nyinköpta sto. samt Ramiina sin är utlånad…
Sen ska Ripadals Fjonkan och Ripadals Ramona betäckas… Har inte riktigt bestämt hingst än…
Drömprinsen ska ut och tävla hoppning/dressyr samt betäcka..
Unghingstarna Palmbackens Prins och Minponny ska köras in och förberedas inför avelsvärderingen.
Sen vårat årsföl åker på sommarbete…
Hå hå ja, jag har planer om att betäcka två ston, Parky och Akleia. Kanske även Silja om hon mår bra till våren (fick fång i våras men är mycket bättre nu)
Så ska vi förhoppningsvis få ett fint föl efter Vidar och Linéa, det ska bli så roligt :)

Vart ska vi börja?! ;)
Vi börjar med nyförvärvet. Vi hoppas mycket på att Silverboy ska få visa upp sig här i mälardalen. Vi hoppas på start i trav och jag ska även träna klassisk körning med honom. Sedan ska han ridas in så vi hoppas klart på ett deltagande i ev. Allroundchampionat!
Till travet får vi även se om Musseron passar. Om tiden räcker till…
Och så självklart all utställning och avel! Vi väntar 3 föl näst år. Dessa ston hoppas vi kommer ut på utställning. Även Musseron och så klart Silver på Guldruss! Vi ska även visa Tejas Pegasus på föruttagning och håller tummarna där!
Och betäckningar till Musseron och Silverboy!!
och sen… blablabla och så.. blablabla ;)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Jag har inget russföl att se fram emot men kommer att betäcka ev två stycken. Hingstval är inte riktigt bestämt, men det kommer…
Tigerlilja är hos sin fodervärd och GerTi ska åka till sin fodervärd i slutet av månaden. Båda ska tränas för att komma ut på travet under 2008. Det ska bli spännande. Självklart ska båda visas på premiering.
Sen vore det kul att visa Dorina Spin som veteran på någon utställning.
Fortätter att tävla med mitt russpar i körning. Nästa år tänker jag gå upp ett steg och köra medelsvår klass med dom.
Wilda ska antagligen få åka till hingst och så blir det säkert några utställningar med dom.

Planeringen för nästa år är redan igång både som deltagare och arrangör för aktiviteter.
Som vanligt blir det en del starter på körtävlingar med Corint & Corect, Kanon fortsätter på travet men ska även tävla "vanlig" körning med Linnea som fyller 12 år nästa år. Satsar även på att få ut fler på trav och körtävling.
Miranda beräknas föla i april om allt går som det ska. Vi kommer att visa en hel del hästar på utställning med början redan i jan/feb. VG blir 2 år och kommer ev visas på föruttagning.
Guld ska lånas ut och stå på station på annat stuteri
Ridverksamheten fortsätter och sommaren fylls av ridläger.
Nya stalldelen ska invigas!

VI SKA VÄNTA PÅ FÖL DET SKA BLI TRE STYCKEN VARAV ETT RUSSFÖL OCH TVÅ SHETTIS FÖL . SKA NOG BETÄCKA OM SHETTIS STONA OCH KANSKE FYRA RUSS STON MEN VILKA HINGSTAR ÄR INTE KLART PÅ ALLA, MEN RIBELLA SKA TILL RONALDO.
PÅ TÄVLINGS FRONTEN SÅ SKA MALIN OCH ANNIKA UT MED EKSLÄTTS PROMISE ME, PROS MINANDRA, KÅLMANS PIGGELINA KUNG DAR,CARAMEL KUNGEN OCH LORELLA.
VI SKA BESTÄMMA VILKA AV 06 SOM SKA FÅ VARA KVAR SOM HINGSTAR DE ÄR 6 STYCKEN SÅ DET BLIR INTE LÄTT AT VÄLJA.

Planerna inför 2008 har jag inte tänkt på så jättemycket men några mål vill jag att pållarna uppfyller :)
- Odena skall tävla vidare och förhoppningsvis få en tid under 2.10 (rek nu 2.12) och kanske till och med en vinst, vem vet ;)
- Blåsippa skall förstå vad tävling går ut på och vilja springa lika fort på banan som hon kan hemma ;)
- Åka till kriterieauktionen och titta på travare. Nästan spikat men endel kvarstår ännu.
- Sedan så är det att pållarna får vara friska och krya och tycka livet leker ;)
Hoppas på att Monitas ben ska hålla och försöker sikta in oss på guldstoet & monté SM. Lyckas hon hålla hullet ska jag försöka visa henne igen. Försöker även hiita någon ryttare som vill hopptävla henne. Hoppas att Montró får bra poäng på premieringen, kvalar och ev en plats i kriteriet. Primona är målet att hon ska komma under två minuter och förhoppningsvis lyckas ramla in först i mål nån gång! Triztan har vi inget riktigt mål med än, men glöder håller vi tummarna at han ska gå å köra. ev tom i sulky på banan.. vågar man hoppas på ett kval oxå? Vinterträningen på allihoppa är redan igång!

Vi har tänkt betäcka 2 ston och visa 3-årsstoet på premiering
Visa 3-åringarna på 3-års testet. Och hingsten ska få tävla lite om ja hittar en lämplig ryttare.
**Luddan:
**Att sänka rekordet till 2.15 - 2.10…. Köra Agria loppet och Silverörnen. Ta fler segrar… och även åka på en Utställning i umeå. och att hon håller sig skade fri hela året.
**Amigo:
**Att kvala honom så vi kan starta. Tävla i kriteriet! och att han ska gå runt 2.30 och ta nån seger.. eller iaf bli placerad i loppen och att han håller sig skade fri.

Jag hoppas mest på att få på vagnen ordentligt så att vi kan börja träna någon gång.. Kan ju va bra om hon är inkörd innan man satsar på tävling ;)
Hoppas verkligen på diplom till premieringen men man vet aldrig, hon är inte visad tidigare. Det går just nu före travet för hon blir ju inte 3 år igen, fast det vorde kul att kvala och göra några starter i alla fall :)
#38 får nog se till att han går en bra bit under 30 om du satsar på kriteriet ;)
//Mickan
hehe ;) ah men antingen eller… :) går han fortare än 2.30 så blir de kriteriet.. men de skadar inte om han inte går så pass fort.. o man kan ju köra för kul med.. om det inte är allt för hårt motstånd :)

#40 Man får hoppas att man kommer med ens… I år var det ju otroligt snabba 3åringar och fortsätter det år samma håll måste dom kanske gå under 10 för att ens komma med..
//Mickan

Planer for 2008… Lorri skal konkurrere på ponnitravet, de som hadde henne i år skal fortsette å låne henne. Jazz bør komme til start, det skal være ponnilandsleir på Leangen og Jazz sitt mål er å starte der. Jarnis skal tømmekjøres og bli bestekamerat med Jern (Søstras føll født i år). Ellers så venter jeg to kaldblodsføll, har forhåpentligvis tre starthester og skal bedekke 2 eller 3 hopper i 2008.
Pepsi ska sättas igång i körningen efter mammaledigheten", det kanske tom kan bli nån liten tävling. Wirka får väll vara mamma. Willa har jag tänkt att rida in ordentligt nu i vinter eftersom hon ska säljas. Sedan har jag ju föl och unghästar som skall pysslas om och tränas. Hingstarna skall ev. visas på föruttagning och då måste det tränas. Ska väll försöka att visa dom allaihopa på utställning, dock inte på samma som jag gjorde i sommras…..