tejas monzun?

´Har du kollat på www.sukuposti.net?
Där kan man söka på de finska hästarna. Vet att det ligger bilder tagna i SF på honom där iallafall.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Det lilla jag vet är att han betäckt 2 ston i år. Han har inte startat i trav och jag tror heller inte att han vart på utställning i år.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Synd på en så fin hingst, han borde både betäcka, tävla och ställas ut. Man funderar över vad varför dom köpte honnom…. Jag menar att med den stammen och rätt träning borde han kunna springa som en vindil….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Är det ågon som har fina bilder på honom?
#4 Vad menar du med den stammen? Mej veteligen är det bara en som springer som en vindil med den stammen, och det är våran Tejas Monita som är ett äldre helsyskon till honom. Är det någon speciell du tänker på? De finns en del halvsyskon till henne men ingen av dessa har sprungit under 2 minuter ännu. Men jag håller med om att han är jättesnygg. Och visst borde han få visa upp sig mera. Både i travet och utställningsringen och även annat.
(OBS! Jag klankar INTE ner på varken personer eller hästar utan bara frågar. Bäst att vara tydlig med det då det är så lätt att bli feltolkad här på sidan)

#7 är benägen att hålla med dig.. Han har väl ingen WOW stam när det gäller travet men måste säga att han är väldigt fin och har redan lämnat fina hästar som tyvärr inte visat sig på travet ännu, vet inte om han själv har fler startande avkommor än Juliett? Drömprinsen har väl gått bra men hur har hans avkommor gått? Monela har väl inte startat så mycket?
Bland hennes avkommor finns ju Månskära som har ett rekord på 2.05.?, Monita 1.50.?, Monsork 2.09.? och Monljus 2.18.?
//Mickan

*tillägg, med rätt träning och förutsättningar kan vilken häst som helst springa ;)
//Mickan
Skulle vilja säga så här : Alla Russ kan trava, men inte lika fort !
Jag reagerade bara på ordet vindil. 
Tycker också att ponnysar som springer runt 2 minuter är bra. Kan tillägga att Tejas Primona (som vi har på foder) som är efter Drömprinsen har sprungit på 2.03. Så även hon är på gång uder 2 minuter. Annars har Drömprinsen många avkommor som gått under 2.10. Hur många vet jag inte, men på Drömprinsens ägares hemsida kan man läsa om alla hans avkommor och vad dom har presterat. www.stallpalmbacken.com

#7&11 Jag tror det var just det Ryttaren menade! Att Monzun är helsyskon med Monita som ju springer som en kanon! Förutsättningar borde finnas!!
Det finns ju ett helsyskon till, Tejas Triton, som tyvärr inte kom ut på banan som 3:åring. Vi hoppas på att se honom springa nästa år!
Ordet "vindil" var nog positivt menat! Som en ilande vind!! Vind-il!

#13 håller med dig. Jag tror absolut att det finns förusättningar i Monzun eftersom syster springer otroligt bra. Men man vet ju aldrig. :)
Visste dock inte att Triton var helsyskon så det skulle vara mkt roligt o se honom ute på banan nästa år ;D

Vackra Triton, är han lika fin nu som han var vid bäbisålder? Vem är det som äger honom? Minns honom så väl trots alla era fina föl, men han fastnade verkligen!
Han är grymt snygg. Tänk att äga en sådan snygging.Suck!

#7 Jag menade ungefär det om bea han skriva innan mig… Tejas Monzun har en god stam med massor av goda travförvärvare i stammen som Granit, Komet, Dröm mfl sedan har han desutom mycket god extriör och rörelser. Mao tycker jag att dom "slarvar bort honnom" i finland….
Jerker Klang,

Och tyvärr så känns det även som om Monitas hel-lillebror Triton också "slarvas bort"
Jag tror att han absolut kunnat bli gondkänd som hingst. Och dessutom borde han ha stor potential för travbanan!! =(

Man kanske kan tänka sig att de som köpt Monzun i Finland, vill använda honom till något annat än avel och ponnytrav. De har de väl full rätt till. Han kanske är en trevlig familjeponny, eller skogsmulle eller vad vet jag.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#21 Vist har dom rätt till det. Men jag har oxå rätt att tycka att det är slöseri att inte använa en sådan fin hingst i aveln….
Goda hingtar skall användas i aveln, för att dom skall väcka intresse i aveln måste dom visas upp, dels på utställningar, dels på tävling (inte nödvänligtvis ponnytrav). Står hingsten bara hemma på gården och betäcker ett eller annat av gårdens egna ston anser jag att det är förspild kraft på dyrbart russblod…typ
Jerker Klang,

#22 joo det är rätt.. personligen tycker jag att man kan köpa en valack om man "bara" vill ha en skogsmulle :)
//Mickan

#22 och #23, Jo, i princip håller jag med er, och jag har ju ingen aning om varför han inte visas och används i Finland. Vad jag menar är ju att det kan finnas många olika skäl till detta, och inget vi kan göra något åt. Tyvärr blev han ju inte använd så mycket här i Sverige heller, jag hade gärna betäckt med honom om han stått någon annanstans. Ni som har avkomor efter honom kan ju skatta er lyckliga.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#24 joo det är sant :) Min ska förhoppningsvis betäckas om ett par år iaf :)
//Mickan