Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthingstnytt
Läst 3379 ggr
NatthaBlom
0

Premieringar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Hade tänkt att prova att premiera min russ hingst, även om inte utställnings dommarna tyckt om han som russ..

Tänkte höra vad det e för datum o platser som premieringarna framöver kommer att gå av stapel?

NatthaBlom
0

Putt upp

Teja-Bea
0

Först bör han delta i en föruttagning där han antingen blir rekommenderad till premiering, eller ej.

Föruttagningarna sker både i samband med lokala russutställningar och som separata arrangemang och brukar börja i juli och hålla på fram till några veckor innan premieringen.

Premieringen brukar hållas i slutet av septemer, början på oktober. Jag tror att premieringen 2008 kommer att hållas i Bankeryd, som det även gjordes i år.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Kris_J
0

#0 bor inte du på Gotland?

Redigerat, förväxlade dig med någon annan. Ber om ursäkt.

Veritas odium paretFörvånad

Tittut
0

Det finns ju också möjlighet att visa å Gotland, tror det var sagt till första helgen i mars, eller i Norrland på våren. Vet ej om datum är satta dit ännu.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

divansson
0

Det kommer bli i Insjön igen.. säger dom iaf.. :)

NatthaBlom
0

Jag bor inte på Gotland:P

Jaha vart i Norrland?

Camilla det är ju bara föruttagning i Insjön;)

CarolaG
0

#6 Jag vet inte om det är klart ännu men det brukar vara i Boden eller Luleå i april/maj.

divansson
0

#6 jaaså.. ;P Ja kan inget om utställningar så ;)

NatthaBlom
0

#7 tack:)

haha#8 camilla det kan inte jag heller nästan;P

garrilina
0

Om du läser #2 så ser du att det går att visa i Insjön. Annars är det Östersund i augusti dit går det att åka med sin russhingst de har premieringar för flera raser. Östersund är det Svenska Hästavelsförbundet som håller i.

Reko
0

#9 Om du inte kan så mycket om utställningar så kan det vara en orsak till att det inte gick så bra senast. Det är lätt att tappa poäng om du inte visar fram honom på bästa sätt och det är lite synd tycker jag. Ta hjälp av någon som visar hur det ska gå till så har du några månader på dig att bättra på uppvisningen, om det nu är den det hänger på.

Premieringen på Wången är några mil från Östersund. Fyra-fem mil någonting tror jag.

NatthaBlom
0

#11 jag e ju inte helt vilsen på utställningarna har ju varit med ett par år men jag kan medge att jag e nog inte den bästa visaren.. e ju tom för liten för att få visa han så:P

Tack:)

smurfina
0

Snygg häst! Vad har han för stam? Tävlingsmeriter?

Behöver också få hjälp att lära mig att visa. Någon som håller kurser??? Gästrikland /Uppland eller där i närheten?

Reko
0

Är det inte Halloween Dar? Jag hade för mig att jag hade sett honom i någon tråd här förut men nu hittade jag honom inte. Visst visades han på föruttagningen i Delsbo?

PernillaJ
0

Halloween Dar visades på föruttagningen i Delsbo och fick 66856=31 poäng. Hästen på bilden #9 är Halloweens morbror Rosenhälls Mawerik (bifogad uppställningsbild från DalaRuss 2006).

Reko
0
Impulz
0

#15 Jag tycker att det var lite synd med dom där poängen, tycker inte att dom är rättvisa mot ponnyn, för visningen var inte direkt den bästa… Även om han kanske inte skulle ha fått en rekommendation så tycker jag nog att han hade kunnat plockat några fler poäng vid en bättre visning…

Tittut
0

Det är bara att träna och komma igen. Det går kanske bättre nästa gång?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
0

#17 Bedömningen var rättvis såtillvida att han fick de poäng han för dagen förtjänade. Han var ju extremt spänd och visade i princip noll skritt. Det är säkert en trevlig och omtyckt ponny, men knappast något hingstämne - varken exteriör eller prestation är tillräckligt framstående, enligt min åsikt. Hade det varit min häst hade han blivit valack omgående - och då kanske (som bonus) gått bättre på travet också.

Reko
0

#15 Var kommer tecknen i från? Jag tror jag har sett bilder på Rosenhälls Mawerik förut och på något sätt kopplat ihop det med Halloween Dar där det rimligen kan dyka upp tecken via Vagabond.

Impulz
0

#19 nej, det är sant, han visade ingen skritt alls om du frågar mig! Och nej, jag tror inte heller att han är något direkt hingstämne. Men jag ser fortfarande ingen anledning till att kastrera, Halle är otroligt snäll och lugn, både att köra i lopp och i övrig hantering, inte alls som en hingst. Det är inte det att han är hingst som är anledningen till att han än så länge inte har något direkt imponerande rekord. Det finns andra anledningar till det. Enligt min åsikt så ska man inte kastrera en hingt bara för att man inte ska ha honom i avel, utan för att det på något sätt skulle ge hästen ett bättre liv. Att han helt plötsligt blev så otroligt spänd på föruttagningen var mycket förvånande för ägaren. Och ja, Halle är en mycket omtyckt ponny, han blir behandlad som en kung och Malin är mycket försiktig med honom.

#20 Det kan vara så att du visst har sett bild på Halloween, han är rätt lik sin morbror Mawe, fast i mindre storlek. Här är en bild på en rakad Halle, inte den bästa, men har tyvärr ingen bättre nu. Vart tecknen kommer ifrån kan nog Pernilla med säkerhet betydligt bättre än mig.

Mixie
0

#20 Har för mig att Signe sa att Darius lämnar stora tecken och att det kommer från Signal som är Darius farfar.. Olympia Dar har ju också mycket teckan samma med Halloween och Juniflickan som är efter honom. Tycker det är lite kul för många avkommor man ser efter honom har inga tecken alls och de som får tecken har stora tecken :)

//Mickan

NatthaBlom
0

Mawerik e efter Manfred och var nog den sista avkomman efter han om jag minns rätt. undan Brunette ue. Brunte.

Deltog i kriteriet. Han har ett par segrar i trav och 2 i monte.

Trav rek 1.59 monte 2.07

Har ävan tävlat i hoppning men ännu bara på klubb nivå pga av att jag inte hittar någon ryttare åt han:/ Hoppar annars kanon o tkr det e livet