God morgon 2007-12-04
En god morgon är det säkert men inte vädermässigt. Här ramlar det ner mängder av snöblandat regn, så jag känner mig som en dränkt katt. Kom på mig själv att gå och frysa i stallet, och det är inte ofta det händer.
Idag skall jag på reportageresa och sedan göra juldekorationer med mina slöjdbarn i kväll.
Ha en bra dag!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
God morgon! Ja, idag var det ett riktigt ruskväder. Det var svårt att få skottkärran, som jag fyllt med hö, att gå rakt. Mycket mörkerkörning blir det! Hoppas att det blir riktigt med snö snart så vi får lite julstämning!
Ha det så gott!

Morgon i dag får jag ta ett övervägande i vilken hage hästarna vill bada i Jag har översvämmning i nästan alla hagar men det har vel de flesta Får nog öppna det andra stallet och nöta lite på de andra rast hagarna om det här ska forsätta Ska ta beslut i kväll för inte kan jag bestämma mig på en gång Vindskydden är torra fortfarande men annars bara smet Som tur är händeer det här inte så ofta det är flera år sedan sist Ska snart styra näsan mot Västerhanninge (tror jag det heter) och lämmna häst när sotaren har behagat komma Ha det gott och gör inga regndanser i dag
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Godmorgon i landet!
Här är ett par minus och mulet, om det kommer något uppifrån syns inte, igår fick vi väl en decimeter snö ungefär.
På dagens schema står jobb idag igen och ikväll är det ridning. Och nu ska jag jaga upp Sara, hon har inte hörts av än…
God morgon!!! I dag ska vi gräva diken för att leda bort vattnet utanför stallet och koppla in en elmätare, annars är det GRÅTT ute men optimist som jag är så är det inte långt kvar tills det vänder…Ha det =)
God morgon!
Idag är det tisdag = sovmorgon för min del! En hel halvtimme, haha.
Nu väntar en hel dag i skolan, men det blir säkert bra. Tisdagar brukar gå fort.
Sen blir det stall. Jag och Evert kanske går en sväng med Musse :) Skönt väder ute, bara -4.2°.
God förmiddag…..
God och god……jag vet inte det, precis som "karisma" säger, man vet inte i vilken hage hästarna skall simma i dag, så vi släppte dem i skogen. Där är det minst vatten…..Säkert trodde dom det var vår, sumpen spröt om bakhovarna när dom drog vägen upp, sen var det tvärnit vid höet! Regnar gör det fortfarande, eller vad det nu är som trillar från himlen lite snett uppifrån…..
Jag skall också i skogen och till grannen. Skall hämta enris, tallris, granris och murgröna (grannen) till dörrkransar som förhoppningsvis blir sålda på vår julmarknad fredag kväll!
Ha en bra dag i det "vackra" decembervädret!
-11 och klar himmel. Solen lyser på snötyngda träd. Så mycket snö är det inte så hästarna behöver simma.

För femton år sedan, då finns det ju inte så många att välja på:)
Jag gissar på Munter

God eftermiddag!
Har haft en ledig dag från jobbet och tillbringat hela dagen i stallet. I förhållande till igår har vädret varit skapligt, lite duggregn bara. Övervägde starkt att sätta på alla flytvästar i morse men de övertygade mig att även Turbo nu är simkunnig! 23 mm igår gör nu att alla hagar ser ut som sjöar men det verkar inte bekomma någon alls, tvärtom ser de till att vara längst ut i pölen när man ska hämta någon!
Har haft hovslagarn här för skoning av Kaxa, Corect och Corint men snart bär det iväg till bilskolan för första teoridelen på BE-kortet som snart ska vara mitt
Slog förresten till förra veckan med att byta bil så numera är man stolt ägare till en …..

#10 Nä, det är gamle Snoddas 256 (-70 e Peter Pan 137 - Kajs-Mari 510 e Raketen 102) faktiskt. Jag hade Mona-Lisa 2524 på betäckning hos Snoddas i Värmland 1992, fast det bidde inget. Snoddas var en duktig hoppare, men ostartad i trav. Ganska litet använd i aveln, kanske var stoägarna skeptiska pga att hans helbror Palle Pan 255 togs ur avel pga slingernedärvning?
Killen som chillar i gräset är däremot Munter 326, fotograferad i juni 1992 hos stuteri Viking i St Sundby.

#12 Betäkte Netta med Snoddas men tyvärr förolyckades stoet 2 månader innan henns fölning Det skulle blivit hennes första renrasiga föl så kan det gå.
# 11 vad för bil ska man vinka åt nu fast det är ju inte säkert att du ser en
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Jaha, var det gamle Snoddas! Har bild på honom från Stettins Ridskola i Katrineholm, 1977 kanske innan han såldes. Han hade spännande stam, med flera tvåminuterstravare i släkten, syskon var det om jag inte minns helt fel. Tänkte mer på att Munter väl var i faggorna det året, och då mindes jag ju rätt iaf .)

#12 Kul att se bild(er) på Munter! 1992, sommaren då Primusa blev till…
#15 Jag vet inte om Christer körde Munter någon gång…..I annat fall är det Peter Roos….tycker att Christer nog var större…..Kul med bilden, jag stal den
! Bilden där han ligger hos Agge är också mysig! Han var världens goaste häst (utom när han skulle betäcka….). Kom galopperande i full fart emot en i hagen, man trodde man skulle bli omkullsprungen, men så tvärnitade han och satte pannan mot min mage och skulle bli kliad bakom öronen. Det var det bästa han visste, gjorde så när han var hos Anita och Janne i Klagstorp också!
Kul också med bilden av Snoddas….minns hans syskon som var duktiga på travbanan!

#17 Ja, jag trodde först det var Peter - men sen tittade jag på kuskdressen, och på bröstet syns initialerna CH R. Peter kanske körde i brorsans dress…?
Bilden i #15 har inte jag tagit, men jag tror det kan vara antingen Bosse eller Anita P som tagit den - det var ett julkort från dem, nämligen. De andra bilderna jag lagt in (Snoddas huvudbild & liggande Munter) har jag tagit, foto: Pernilla Jobs©

Ja, Munter var en trevlig kille. Tyvärr fick vi inga egna föl efter honom, då båda våra ston som han gick med visade sig varit ute och slarvat och var dräktiga med andra gentlemen. Vi köpte dock Skansens Under, som var tillverkad hos oss. Han blev ponnytravare, och såvitt jag vet finns han fortfarande kvar här i byn.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~