utställningar...
Ja, du måste vara medlem i någon lokal russavelsföening. Vilken du har närmast vet jag inte men om du går in på svenska russavelsföreningens hemsida så hittar du säkert rätt.
Länk: www.gotlandsruss.se
Lycka till på utställningarna nästa år.
okej… :) i norr… är det bara i skellefteå då eller bruka de va i umeå med?? jag förstår mig inte på de där på sidan :P

Umeå 2008!

va inne på mälardalens hemsida, skogsbaggen, och antagligen är jag blind eller så finns det inga uppgifter om medlemsavgifter och liknande? antagligen det förstnämnda men man vet aldrig ;)
//Mickan

Jag vet inte var du letat, men här hittar du uppgifterna du frågade efter: http://www.skogsbaggen.com/Medlemskap.htm
http://www.gotlandsruss.se/Blimedlem.htm
Det är avgifterna för år 2007, men när det gäller Mälar-Russ är de oförändrade 2008.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#5 TACK :) Snabbkollade genom menyn och missade det totalt ;) Sa ju att jag var blind =P
//Mickan
Men datum för 2008 års utställningar är inte bestämda ännu, de läggs ut när de är "spikade".
Var det inte en utställning i Hudiksvall i somras? Det är ju inte nästgårds från Ö-vik heller förstås…
#8 aha okej :) får väl bara o vänta då :) när ca vet dom det ??

#10 Enligt vad jag hört från vanligtvis välunderättad källa planerar man att ha nordruss utställning på en lördag i samband med dubbeltravet i Umeå. Exakt datum är väll inte spikat men början av augusti skulle väll kunna vara ett tipps.
Om det blir av kommer vi nog upp med Tejas Monljus, Jaritza och någon mer…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

AB är en gammal värdebokstav som inte används på ston längre. Den heter idag GI och tilldelas ston som har tävlingsmeriter eller exteriöra meriter av hög klass. Ex om de har gått under 2 minuter på travet, har diplom eller guldmedaljer på utställning.
Har hon AB måste hon också vara stamboksförd, vilket sker på sommarpremieringar och inte på utställning. Det var en del tillfällen för många år sedan där det var utställning och premiering samtidigt, men jag kan inte komma ihåg att det hänt på många år på russidan, Kanske uppe i norra Sverige möjligtvis där det gäller att ta vara på visningstillfällena?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#13 Tack! Jo, Regina är stamboksförd. Men jag har ju fler ston. Måste stoet uppnått en viss ålder innan hon kan stambokföras? Vad krävs för att få stoet stamboksförd?? Många frågor var det här :)
Stoet måste vara minst tre år för att kunna stambokföras, samt att vara av riksstamboksberättigad stam, vilket och för sig de allra flesta russ är. Om inte framgår det av framsidan av hästpasset.
Russet skall visas på sommarpremiering. Är hon under 10 år skall hon poängbedömas och erhålla minsr 30 poäng, och därefter skall stamboksavgiften på 250:- betalas.
Vill du läsa mer, kan du hitta "Storeglemente 2007" på SH´s hemsida www.svehast.se under avelsvärdering.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#15 Tack för hjälpen 

Kanoners å ha Liselotte till hands!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#10 och 11. Nordruss utställning är prel 23 augusti. Dubbeltrav 22 och 24 augusti.

#18 Synd att det är så sent, kan bli kämpigt att få ihop det med skolstart när man har en resväg på 70 mil, hade verkligen velat komma upp….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss