Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 5023 ggr
GAJarhult
0

Lösdrift

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har lösdrifter, hur har ni gjort dem? Vad har ni för råd när jag ska bygga. Vad blev bra och mindre bra? Vad för golv? Gjutit eller bara grus? Hö häck? på insidan eller utanför? Väggarna, är de helt täta eller öppet i överkant eller springor mellan brädorna?Dörren, två styck eller extra bred?

Bild på Linnea på Lojsta.

Hagelberg
0

En lösdrift bör placeras så att hästarna har utsikt, ingen häst vill gå in i en grotta, hästar är flyktdjur. Min lösdrift har gjuten platta med isolering i. Enkelt att mocka och golvet blir varmt att ligga på. För att undvika att snö "virvlar" in genom den öppna sidan är det bra att låta väggen på baksidan sluta lite innan taket. Det hindrar baksug eller vad de kallar det för. Det viktigaste är att väggarna är täta nertill för att undvika drag när hästarna ligger ner. (skulle inte tro att väggar med springer uppfyller lagstiftningen!) Dörr behövs inte, den öppna sidan ska vara stor och generös så att alla kan få gå in eller ut. Lösdrift ska inte ha dörr, då går de troligen inte in (grotteffekt). Lösdriften måste vara större om man har ätplatser i den. Personligen tycker jag att det är onödigt att de äter inne i skjulet, det blir skit så det räcker ändå Skrattande. Det mest naturliga för en häst är att äta maten på marken, höhäckar behövs inte.

Valet av platsen är viktig för att du ska få en bra funktion. Var gillar hästarna att vara? Gärna söderläge. Där jag bor blåser det ofta från väster så vi har lagt skjulet i lä för västvindarna i söderläge där hästarna gärna uppehöllsig innan det bygdes. Skjulet är mkt användt och de ligger där varje natt, allihopa (vintertid). Så mysigt att komma ut en vintermorgon och hitta sina russ alldeles spåninga och burriga i skjulet, klart värt investeringen!! 

P.S Tänk på att om fler än fyra hästar ska bo i skjulet så ska bygnaden förprövas hos länsstyrelsen.

Russtoka
0

Jag har lösdrift för två russ, då räcker en stor utebox (standard 3 x 3m) bra, jag har sett dem sova därinne samtidigt med gott om plats. En box till finns, där jag förvarar halm och öppnad hösilagebal, den tjänar också som reservbox om det blir aktuellt. 

Boxarna står i söderläge, grus i botten och grus ute + stenplattor vid ingången. Den går att stänga med dörr om det skulle behövas, det har jag bara gjort ett par gånger då någon av dem behöver lugn och ro, sist var det Qvanting som fick kvickna till efter kastrering. Ströar med halm med torv i botten. En stor häck med halm längs ena väggen gör att de kan kompletteringsäta halm fritt. Matplatsen är utanför, en gammal cement-brunns-ring tjänar som avgränsning för omkringspridning. Vi har byggt tak över den så hösilaget blir inte genomblött av nederbörd. Vatten får de promenera runt boxen till Thermobaren som tillhandahåller uppvärmt vatten hela vintern.

De skiter nästan alltid ute, pinkar tyvärr inne, så jag får ändå mocka ut en del halm. Mockningen ute går väldigt smidigt med en mockarvagn jag köpte nu i höst. Bara att köra upp i högen och välta i, en liten kratta använder jag för att få med det sista. Länk till företaget där jag köpte den: http://robertderover.gprix.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=21&Itemid=29

Nu när det är kladdigt i hagen stänger jag av så de bara går på ett begränsat område runt uteboxen. På sommaren och när det är kallt och torrt på vintern får de gå i hela stora hagen på min tomt plus det jag lånar av en granne. De har då varierat granskog, lövskog, bergknalle, gläntor och en bäck med friskt vatten, men inga större fält. Två sommarbeten till har jag, men allt bete är mycket magert så jag måste flytta ganska ofta för att maten ska räcka. Å andra sidan är risken för fång obefintlig.

Så har vi det just nu och det fungerar mycket bra. Men ska man ha fler hästar i samma lösdrift ska man bygga som Hagelberg skriver. Om jag skulle komma över mer mark (önsketänkande…) och skaffa ett par ston, så skulle jag bygga en lösdrift till separat. Då kan man skilja ston och hingstar, unghästar osv. efter som det behövs för säsongerna.

MagganS-B
0

Om ni tittar på http://www.pegasusboxen.se/ så finns där ett alldeles utmärkt vindskydd som jag sett också i verkligheten. Det är helt perfekt till hästar! Inte särskilt svårt att bygga själv heller, man kan ju "planka" modellen. Gillar den bäst som har en bit vägg i mitten, altså två "dörrar", då kan dom gå ut och in som dom vill utan att bråka om det finns nån "häxa" i flocken! Mat inne skall nog helst begränsas till mineraler……blir lätt slagsmål annars.

StuteriSolo
0

Vi har ett lösdriftshus med två avdelningar, det är en vägg i mitten så alla kan vara i huset utan att någon bstämmer sig för att hela huset är privat egendom. Taket skjuter ut ordentligt framför och en bit bakom, Öppningen ligger åt söder. Vi har grusbotten, ströar med halm och fodrar i andra änden av hagen. Vid huset finns saltsten och vatten. Under torra perioder så är hästarna mest i nedre delen av hagen, de kommer upp och dricker men är in te så mycket i huset. När de fodras med hö står de mest i huset och hänger hela dagarna. Höet fodras på bredaste delen av hagen, den är nästan längst upp.

Stuteri_Skott
0

Min pappa har byggt en lösdrift iår till mig den är med 2öppningar påminer mkt om nr  4 inne på www.pegasusboxen.se

fast den är helt i plåt och  finare faktist, med ljust plasttak som "små fönster" så lite ljus kan komma in.. Tack Pappa.

Vi strör med mkt halm de har saltsten och snart fri tillgång till hö. Vi fodrar dem än sålänge.

amandahandersson
0

Är det någon som har nån aning om vad det kostar att köpa ett vindskydd från Pegasus???

MagganS-B
0

Nånstans kring 30000,-

ryttarn
0

Ska bygga nya vindskydd i hingsthagarna till sommaren. Håller på med ritningar och matrialåtgångsberäkning. Kommer nog lägga up det på www.isil.se så snart jag fått ordning på den sidan….

I flockhagen (där går fn 5 ston, 2 föl och en valack) har vi bortre delen av ladugården, ca 75m2. Här har dom vatten och vi strör med spån på ett cementgolv. Till sommaren skall vi bredda dören då den är i lite smalaste laget nu, 2.5 meter, skall bredda till 4 meter.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

alpros
0

Funderar på att köpa en ligghall (tälthall) som Coverstore säljer. När man läser om ligghallarna på deras webbsida, ser det ut att vara en prisvärd och bra produkt (www.coverstore.se)

Är det någon som kan komma med referenser till dessa tälthallar? Om dem är hållbara under en längre tid?

StuteriSolo
0

Grannarna i Enköping hade tälthallar, men de fick inte ha dem för djurskyddsinspektören, vet inte om den bara var gnällig eller? Under en svår storm flög en hall iväg, annars verkar de ha fungerat bra såg det ut som.