Ridsport
Ridning kan man ju utöva på många olika sätt, kanske rider du till vardags, träning eller tävling. Grenarna är flera, bl a hoppning, dressyr, fältävlan och westerridning.
Skriv och berätta vad du gör med ditt/dina russ eller om du rider på någon annans russ. Kanske får vi se en bild också?
Själv är jag för stor för att rida russ, men har som tur är yngre systrar som inte är så långa och tunga som jag 
Vi rider mycket i skogen, då vi har turen att bo nära en av Danmarks största skogar, härligt!
Jag hittade en fin bild från 2002 där mina systrar är på ridtur med vår gamla Stickan (hon är 25 år i år) och hingsten Vidar 521 (5 år på bilden) som vi hade hemma för betäckning det året och även red in. Han och Anne-Mette blev riktigt duktiga tillsammans 

Ungarna rider en hel här hemma. Mercan har gått en del hoppning på klubbnivå och Jaritza är en väldigt fin dresyrponny. En kul anekdot är när Tove ena helgen red in Itzi och helgen efter vann en deltävling i den lokala dresyrcuppen. Iof en mycket basic klass, men ändå…
Annars är det mest busridning i skogen och på ängarna som gäller. Allt för att både hästar och ryttare skall få omväxling i träningen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag rider inte själv längre eftersom jag blivit för stor =(.
Däremot rider min syster. Brukar bli allt möjligt som till exempel skolridning, galoppintervaller, monté och ren busridning! Dock ingen hoppning eftersom Hannibal tycker att det är världens dummaste påhitt, varför hoppa över när man kan springa runt (eller tvärnita och springa åt motsatt håll)??

Har inget eget russ men hon jag kör hopptävlas även av sin medryttare :) hon gick som unghäst förra året och hoppade jättebra hemma och på träning men på tävling slutade det ofta med att hon vägrade ut sig eller rev ett par bommar.. tjejerna har nu insett att man måste driva lite mer när hon blir osäker så hittils har det gått bättre i år :)
Lyckades missa huvudet på tjejen när jag tog bilden men Oddny hoppar iaf :)
//Mickan
Jag är för det mesta en såndär som hyrs in när det behövs. Lite för gammal för att tävla dock. Men hoppning och dressyr tränar jag dom i.
Jaqueline

Red väldigt mycket förut, är fortfarande inte förstor och är förmodligen en sån' som kommer kunna rida russ livet ut, men av någon anledning tycker jag att det är mysigare att köra.
Rider både dressyr hoppning och mycket ut i skogen(har turen att vara liten) så jag brukar rida ut med barnen och träna tillsammans med dom det är jätte roligt!
Jag är för stor men rider lite då och då :) Rider lite western, monté och hoppning :) Bifogar en bild då jag rider barbacka i hagen och tog ett litet hinder :)
Hade dock ingen grimma eller träns till hands, så det fick bli två grimskaft 
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Chirak både hopp och dressyrtränar med sin skötare Elin. De har tävlat hoppning på klubbnivå typ blåbärshoppning upp till 70 cm och lokalt L:D och L:C men aldrig blivit placerad. De har varit med i en så kallad dressyrprogramsträning för dommare en gång, hehe det var en upplevelse. Men vitsen är ju att man gör något och att man har kul både under träning och tävling.
Bilden är från deras sista lokala hopptävling.

Jag rider mitt russ då och då, mest ridning blir det under vintern då hon får vagnsvila. Hon reds in förra vintern och då tränade vi ganske mkt dressys (mest för att hon gör allt annat än lyssnar på sin kusk/ryttare) Nu i år är hon dräktig och hon ska ha vagns vila ända till fölet har kommit så i år blir det ännu mer dressyr och tänkte även prova på westen med henne och se vad hon tycker om det.
Är väl inte världens minsta ryttare på henne men är inte på tok för stor heller, jag tycker det är kul att man kan rida stora russ även om man börjar bli "vuxen"

Vi försöker att alltid träna omväxlande med våra hästar. Alla som kan ridas går under sadel!!
Jag själv rider inte mycket längre då jag känner mig för stor. Jag rider bara monté. Men som tur är så har jag flera proffsryttare att använda mig av!
Valter är den enda av våra hästar som vart ute på tävlingar. Han har tävlat i hoppning, dressyr, galopp och monté. Tyvärr inte fälttävlan! Men jag hoppas att han ska få en fälttävlanskarriär när han kommer hem från Norge!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Jag känner mig så stor när jag rider, och lillsyrran är lika lång som mig och dessutom lite rädd för att rida, så det blir inte så mycket till ridning hemma hos oss!
Tråkigt, faktiskt. Rida är kul. Men ibland kortar jag upp stiglädrerna och drar ut en sväng med Zolle ändå :)
Han är väldigt duktig ridhäst, skulle säkert bli bra i dressyr. Han har fina rörelser. Lillsyrran gick någon kurs med honom, och han var kanon då!
Men när jag rider blir det mest galopp eller snabb trav, fort ska det gå!

Jag är för stor för russ, och har ju bara GerTi och hon är inte redo för att ridas ännu. Däremot rider jag min kompis korsningsponny ibland och han är endast ca 128cm i mkh. Men kortar jag lädrerna så går de bra, känner mig dock lång, men han är en rejälis så:)