Eksem!
Hejsan!
Har en russkorsning här hemma, en så söt liten pojke. Tyvärr har han eksem på sommaren och han hade det jobbigt nu i somras!
Så jag undrar bara, är det vanligt med eksem bland russ?
Behandling, har ni några tips? Läser mycket om eksem när det gäller islandshästar men gäller samma behandling på dessa små krabater?
Provade eksemtäcke på honom med det gick åt tre stycken under sommaren som han kliade isönder eller tappade. Ska köpa ett i bättre kvalite till nästa sommar tänkte jag.
Tacksam för svar!!
Hälsningar Fredrika

Horsol (tror att det stavas så) och MJ-Salvan fungerar väldigt bra. De botar inte men det lindrar klådan och tillsammans med ett bra exemtäcke brukar det funka. Min erfarenhet är att det lönar sig att kosta på tecket en del, ett som jag vet fungerar är bucas.
Exem är inte så vanligt bland russ som det är bland islänningar, men det förekommer. Det forskarna anser vara huvudorsaken är en överkänslighet mot svidknott.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Har hört att alger ska vara bra, hör med Alg-Börje eller kolla deras hemsida.
Äppelcidervinäger som du baddar på utsatta ställen, stillar ev. klåda mycket bra så slipper den klia sönder sej, gärna badda morgon och kväll, insekterna avskyr lukten :) och troligen du, men det funkar

Hej!
Först och främst, vad ger du för foder?
Islänningar mfl hästraser, reagerar med hudförändringar på höga mängder av kolhydrater eller speciellt på havre, havreskalkli eller andra havreprodukter.
Jag kan rekommender dig att använda Eggersmann Derma Vital.
du kan läsa om det på:
http://www.eggersmann-futtermittel.de/se/produkte/futter/productdetail.php?WPID=59&CID=3
På hemsidan kan du även läsa var man kan köpa det. Eggersmann foder är ett kanonfoder… min kuse äter nämligen det… och jag tycker att "bättre foder finns inte".
Dessutom luktar det så gott av det….
Värt att pröva???
Horosol är jätte bra! det använde jag på mitt russ, hon kliade ingenting! det finns på apoteket :P
TACK för alla era svar!! Ni är ju dundersnabba här!! *ler*
Ska testa Horosol till sommaren och ett bra eksemtäcka. Vill gärna att han ska slippa alla sår han fick förra sommaren!! Så trist med dessa eksem…
Ska presentera mig här hos er. la precis eran sida till favoriter! För man får väl vara med fast man bara har en korsning va??
Hälsningar fredrika

Vi användet Boett täcken och horsol. Tycker Boett täckena har bäst kvalitet och man får dessutom täckena lagade utan kostnad.

Jag kan bara lovorda Horsol. Mitt sto slapp eksemsymptomen denna sommar när jag provade det, plus att jag hade henne inne dagtid. Hon behöll sin man.

Marstall har ett musli foder som heter exzem som är just för hästar med hudproblem. Många som testat det som är väldigt nöjd med det. www.marstall.de

tror det min ponny hugo har eksem
# Har också läst att svidknott skall vara orsaken till eksem men var finns dessa utu vårt avlånga land? Överallt eller bara på vissa platser? Finns det andra typer av kott än svidknott?
Har också läst att svidknott skall vara orsaken till eksem men var finns dessa utu vårt avlånga land? Överallt eller bara på vissa platser? Finns det andra typer av kott än svidknott?
Någon som vet eller åtminstånde tror sig veta?
Det finns hur många knott och myggarter som helst…..svidknott finns säkert överallt där det finns sjöar och fuktig mark!

Lite fakta från en uppsats skriven 2001.
… Sommareksem är en allergisk dermatit som ökar hos hästraser över hela världen parallellt med ökningen av allergiska sjukdomar hos andra djurslag och hos människan. I Sverige drabbas framför allt islandshästar, shetlandsponnyer, russ men även engelska och irländska ponnyraser, svenska halvblod och nordsvenska drabbas.
Att sjukdomen fått så stor utbredning bland islandshästar beror på att så stor del av populationen är importerad från Island. Soleksem och tagelmask är namn som också används för detta tillstånd, men som egentligen benämner helt andra sjukdomar.
Man vet numera att sommareksem är en allergisk sjukdom av samma slag som när människor får t.ex. hösnuva och astma av katter eller eksem av apelsiner. Allergi mot svidknottet (Broström 1985) och den nordiska låglandsmyggan är vanligaste etiologiska agens. I de flesta fall är det allergi mot svidknott som inte förekommer på Island men i större delen av Skandinavien. Ett annat knott som finns på Island kan också ge sommareksem men i regel av mildare grad. Sommareksem förekommer alltså även på Island men det är ovanligt att se så kraftiga reaktioner som vi ofta ser utanför landet. Även andra allergener (allergiframkallande ämnen) än knott och mygg kan ge allergisk dermatit, troligen både luftburna och i fodret intagna ämnen. Eksemhästar visar ofta mycket kraftig reaktion mot andra insekter - t.ex. blodsugande löss och pälsätare….
Vill du läsa mer finns uppsatsen på:
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Hoppsan, det var en rejäl reklamartikel!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Tänkte berätta om våran #eksemponny#. Vi har alltid misstänkt att han reagerar på maten och INTE på knott eller dyl. Nu har vi fått bevis på detta. I november åkte han till ett annat ställe som sällskapsponny. Ganska snart hade han kliat av sig delar av manen. I november lär det väl knappast finnas några knott eller hur..? Är övertygade om att det är foderbytet som är boven. Hans man har varit fin hela sommaren eftersom vi passat honom noga och tagit honom från betet så fort vi börjat se att hans nacke börjat svullna lite.
Hagen har går i på bete är öppen med mycket öppna fällt runt omkring och långt till stillastående vatten. Hagen hemma har stillastående vatten (då det har regnat mycket) och mycket blandad skog. Känns skönt att nu vet vi hur vi skall skydda honom från klåda.