Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 2038 ggr
Anna-Uppsala
0

Stoppa de vidriga slakttransporterna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill tipsa om ett besök på sidan International league for the protecting of Horses så här inför jul. De har nämligen just startat en kampanj för att stoppa de vidriga slakttransporterna, kallad "Make A noise".
ILPH är en gammal välrenommerad organisation som arbetar för hästar över hela världen, och några av de saker de gör är:
* startar ambulatoriska veterinärkliniker i u-länder, dit fattiga kan komma med sina hästar, åsnor och mulor och få hjälp
* utbldar hovslagare och selmakare, också det i fattiga länder
* utbildar människor i det forna östblocket om hur de ska ta hand om sina hästar, bland annat har de ett projekt i Rumänien
* tar hand om vanvårdade hästar i Storbritannien och ser till att de får nya hem

Kampanjen "Make A noise" har alltså just startat, och som jag skrev ovan handlar den om att stoppa slakttransporterna inom EU. ILPH har arbetat med frågan under många år, men trots nya lagar och regler fortsätter transporterna, dag ut och dag in.
Varje dag fraktas mellan 200-300 hästar till slakt i södra Europa, och de reser under vidriga förhållanden i flera dygn, utan mat, vatten eller vila på vägen. Just nu kommer många av slakthästarna från de gamla öststaterna, som håller på att avhästas i snabb takt.
Det VI kan göra för att stoppa det här är att stödja ILPH:s kampanj - skicka ett pengabidrag, handla i deras shop (de har en välfylld presentbutik på hemsidan), samla in namnunderskrifter och sprida informationen om deras kampanj till så många som möjligt.

ILPH:s hemsida har adressen http://www.ilph.org och vill ni komma direkt till kampanjen Make a noise så finns det en länk på första sidan, eller så kan man gå dit direkt. http://www.ilph.org/Makeanoise
Bilden har jag snott från deras hemsida, och där finns fler bildbevis - både fotografier och filmer på hur slakttransporterna går till.

[Emmelo]
0

Fy alltså det är ju hemskt att de ens finns sånna..blir ledsen..=/

Jossa
0

Sådant där är så tarvligt att skriva om när man inte har råd att ge bort något… :(

Men, den dagen jag har pengar. Då jädrar i mig! Då ska de flesta organisationerna få pengar så att det skvätter!
Hjärtfonden Bröstcancerfonden Make A Noice mfl.