Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 776 ggr
Tusen
0

Cirkuskonster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en "odåga" vid namn Glöder. Mycket speciell herre men också MYCKET älskad av sin matte, Fanny. Han är svår med det mesta men ju värre han blir som rid- och körponny, destå duktigare blir han på cirkuskonster. Hittade bilder på honom och Fanny när de tränade på "vacker hov" i somras. Han kan mer också. Han kan buga, öppna lock på burkar, bära pinnar och spön och han kan leka Följa John både i och utanför hagen, lös naturligtvis. (Det är vad jag kommer ihåg just nu). Nästa mål är att han ska kunna ligga på komando också.

Är det någon annan som har en ponny som kan konster. Vilka konster kan de göra?

Tusen
0
Tusen
0
Tusen
0

-Hallå!!! Vattnet är slut!

entill
0

Då har han ju en uppgift att fylla ändå. Lär honom lite mer, så kan ni åka runt och visa honom på olika shower. Han kanske kan tjäna mer på det än på travbanan. Antagligen är han för smart för att bara vara ridhäst eller ponnytravare. Han behöver större utmaningar. Han skrattar säkert år sina mindre begåvade kamrater, som tror att livet går ut på att springa fort.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tusen
0

#4 Ja, alla har vi väl en uppgift att fylla. De ser bara lite olika ut.Glad. Men han är ju snygg också. Eller hur?

Tittut
0

Skansen-Yvonne är en hejare på att träna frihetsdressyr med russ. Jag tror hon hade fyra i managen samtidigt när de var som flest. Tyvärr har jag inga bilder..

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ElinLilja
0

Vad tufft! Roligt att se och läsa vad man kan lära sina små för saker Skrattande

Har tränat konster smått med Raket men han är inte så jätte intresserad om jag ska vara ärlig ;), Men när han var en yngre herre så tränade vi mycket på att buga det gick väl så där ( han kunde vissa gånger) Men det är helt lagt på hyllan nu. När jag var så liten så jag kunde rida honom så kunde han resa sej på komando, och nu på äldre dar kan han även det framför vagn och vid hand (men bara om han vill förståss) Har även fått honom vid tömkörnings/longering att han reser sej och gör ett enkelt litet lippzanarhopp sen om det är för att han förstår eller för att han bara av ren tur gör det är ju en annan sak Flört

Tyvärr är det bara så att denna herre gärna numera använder sina intränade resningar i tid och otid……

MagganS-B
0

Divina 654 kunde gå på bakbenen på kommando, vilket jag använde mot min bror en gång när jag inte ville att han skulle rida på henne…..näsblod fick han, och jag fick bannor av min mamma! Hade också en kompis vars russ kunde ligga ner på kommando…..inget vidare, eftersom det utvecklade sig till att han la sig när han inte ville bli riden nåt mer…..kloka är dom!

Mixie
0

Bara "vanligare" saker som vacker tass och buga.. :) Har dock inte tränat på ett bra tag nu.

//Mickan

Anna-Uppsala
0

Gerda och Hjördis kan inga konster, men däremot har de lärt mig flera stycken - som "hämta sockerbitar i skåpet", "gör mat", "mocka boxen" och "hämta oss i hagen när det regnar" - med flera! :D

Min connemara stod i sjukhage mycket de sista två åren jag hade honom, på grund av hälta, och han var supersnabb på att lära sig nya grejor. Han kunde exempelvis stå rakt framför mig så vi stod öga mot öga), jag knackade på hans vänstra bog med ett dressyrspö och så snurrade han runt ett varv åt höger (om ni förstår hur jag menar?). Han kunde också lyfta ena framhoven på kommando - alltså "hälsa" - och leka "följa john", kom alltid på inkallning och så kunde han dessutom backa helt på kommando, utan annan hjälp än rösten.

Så här så han ut när han stod i hagen en dag, på vintern för två år sedan.

Chirak-96
0

Det här var väldigt roligt att läsa och jag anade redan innan jag öppnat tråden att den handlade om Glöder! Jag har ju nämligen pappan till Glöder och han ska vi oxå omskola till cirkushäst! Vi kanske kan åka på turne ihop med far och son?!?! Men som sagt, dom kan ju inte vara bra på allt, och det kanske är mycket påfrestande att vara vacker, vem vet. Träna vidare så ses vi väl på utställningarna då! Pappa Chirak hälsar.

Tusen
0

#11 Glöder tackar och hälsar tillbaka till pappa Chirack. Tänk att du anade det. Vilka cirkuskonster kan Chirack?

#10 Duktig häst du hade. Vi kommer att fortsätta att träna konster med Glöder och kanske kan han han bli ett pausinslag på någon tävling i framtiden. Man kan ju alltid drömma.

Vill nu att fler berättar om vad deras ponnysar kan för konster.

thilda-
0

Luddan kan: Buga, Tacka och följa john :)
Och Amigo har jag inte hunnit lära så mkt ännu

Christina-Lundberg
0

Min Karsk är inte sämre han:)))

Han kan också "foten", detta tog 3 morötter att lära honom… får han inte godis tillräckligt snabbt, då stampar han i golvet…
Sedan kan han givetvis följa john och kurragömma….

För ett tag sedan fick han för sig att hälla ut vatten ur mathinken. Det är nämligen så att han får Eggersmann Mach varje dag. Detta foder är uppblött i varmvatten… när vi gett honom det sköljer vi givetvis ur hinken och låter vatten stå kvar. Detta kom han på, så han tog tag i hinken och hällde vatten över sig…. han blev väldigt snopen första gången… andra gången var det ännu kuligare…. nu står hinken på ett säkrare ställe… det blir så blött i stallet om han skall slabba med vattenhinken…

agnes_S
0

Tur-Bo kan pussas på kommando, OM han vet att man har godis ;P Han skulle nog gärna lära sig fler trix, men om jag känner honom rätt skulle han inte vara sen att utnyttja dem XD

SigneK
0

Haha, vad han är fin med sin "vackra hov" Glad Jag tog en bild på guldruss där han står bredvid pappa och gör samma konst Skrattande Mycket fint.

Jag hade en (Dindi) som spontant utförde cirkuskonster som att bära saker i munnen (borsta, hink) och ta av locket till fodertunnan. En mycket klok liten häst som också var mycket lätt att köra och rida in. Hon fattade liksom med samma vad som förväntades.

Tusen
0

#16 Är det Chirak och Glöder du har kort på? I så fall skulle jag jättegärna vilja köpa den bilden av dig.

Tänk så många "kloka" russ det finns som kan göra så många konster. För det är väl för att de är så kloka som de gör detta, eller hur..??!

SigneK
0

#17 ja det är Chirak och Glöder på Guldruss. Jag ska hitta  bilden så kan du se om du vill ha den på papper evt.

Mille
0

Berra har alldeles av sig själv lärt sig att ta tag runt kanten på vattenhinken och "skvätta runt" lite om han inte får mat fort nog.

Hortensia kan "vacker hov" på kommandot "hov", ska se om jag kan be någon fånga det på bild bara…

juliapettersson
0

Är det en konst att leka vattenspridare genom att bita tag i en vattenslang och slänga på huvudet?

Det hör i alla fall till Golfs största intressen. Så fort jag drar ut slangar och ska fylla baljorna kommer han och ska leka. Han brukar också doppa halva huvudet och samtidigt sparka på tunnan så att det också ska skvätta.
Skulle vilja ta med honom till ett äventyrsbad…! Skrattande

Teja-Bea
0

På den tiden jag hade Umil hemma så fick han lära sig både det ena och det andra av sin matte som spenderade 10 timmar/dag i stallet! ;)

På senare år lärde jag Valter saker som "puss", "vacker tass", backa upp i transporten, bära bunke m.m.

Min härliga Silverboy har jag inte haft så länge men jag har upptäckt att han ganska snabbt, själv, lärt sig att öppna haspen på halvdörren i stallet! Mycket bättre utsikt så! ;)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus