Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: allmänt
Läst 2396 ggr
MagganS-B
0

Russ som blir för stora.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är jättedeppig, och ägarinnan, Fanny, också. Hennes Djinn Ess som hon köpte av mig som föl och som nu är 3 år och har gått 2.06, har blivit 134,5! Pappa Ernst Rasken, mamma Dulilla Roll! Har ni råkat ut för det här? Stackars Fanny, hon är 12 år och det här är hennes första egna russ…..Finns det folk som köper en överväxt bagge som ridhäst, hopphäst eller dressyrhäst? Anlag har han, morfar Titan var ju en jättebra hopphäst…..Kanske det finns nån som vill köpa honom istället för att lägga ut 35-40000 på en islänning?

Miii4
0

Vet bara att Zamirs mamma Lakrilla lämnat stora avkommor, han är väl bland dom minsta (om inte minst??) med sina 128,5.
Riktigt tråkigt när dom växer över! :/

Hoppas han hittar en annan karriär.

PernillaJ
0

I Norge kör de ponnytrav för kategori B-C-D tror jag; Djinn kanske kan vara en kandidat för export dit och fortsatt travkarriär i kategori C?

thilda-
0

Nääää fy så tråkigt :( Hoppas att han hittar en annan karriär

Miii4
0

#2 Just det, tänkte jag inte på när jag läste tråden! :) Borde gå bra jU!

[cancan]
0

Jag vet Per Nilsson på stuteri Ripadal. Han tycker inte det gör något om hästarna växer över, för man får mer pengar för dom som c-ponnysar…

GranoStall
0

Vi har en 2 åring som är stor, närmare 130. Vi hade tänkt sälja honom nu till hösten men väntar nu istället till våren för att mäta honom då och är han inte då under 130 säljer vi honom till Norge el Danmark, där tävlar de också med C ponnysar.

juliapettersson
0

Vad tråkigt! Med en sån talang… Lider med ägaren.

maiijjha
0

Varför är han mätt nu? Han klarade ju mätningen tidigare iår!

amandahandersson
0

Oj vad tråkigt :( Tyckte han såg stor ut, å det var han med.
Tycker verkligen synd om ägaren, stackarn! :( Han är en riktigt fin travare!

Är lite smått orolig över att min egna ska växa över, hoppas att han inte gör det… 

nej fy vad tråkigt!

Anna-Uppsala
0

Hon kan väl sälja honom som vanlig kör- eller ridhäst? Eller behålla honom och tävla honom självi valig körning/ridning? Alla russ behöver inte gå på travet!

Men visst är det tråkigt, när det inte blir som man drömde och planerade för …

MagganS-B
0

Norge skulle nog bli bra ja! Tack för tipsen! Dom mätte honom nog för att han såg så stor ut…..ingen officiell mätning, bara en koll!

TrineS
0

Skriik! Nå ble jeg bekymret… Jeg har gått ut mitt i natten, vekt opp Jarn Odd og målt han, enhåndsmåling med forhåpentligvis stor feilmargin: 126 cm. Jarn Odd er født i -06, etter Ernst Rasken u. Jasmine Roll, dvs ganske mye i slekt med Djinn Ess.

MagganS-B
0

#12 Ta det lugnt Trine, Jarn Odd har inte alls så långa ben som Djinn. Min Lissi är också stor, e. Rasken, men hennes ben är normala, så hon blir bara ca. 128!

Fyih
0

Är det vanligt att russ växer över? Ger Ernst Rasken stora avkommor generellt?

Det  var ju många i Tysons första kull som var gränsfall men har inte hört att någon vuxit över 130 cm.

Merete-h
0

Kan det være en mulighet at vi er for " flink…." til å fôre unghestene?

Nitro
0

Har sett en del annonser efter hingsten Najk, där de varit C-ponnyer. Min Adidaz, e. Najk som jag födde upp växte också över har jag hört.

[Tjiwi]
0

Jag vet precis hur ni känner det Maggan och det är ingen rolig känsla. Min första egna ponny e:Grane 253 som jag hade skött och tävla,t var en kanontravare som jag vann kriteriet med -84. Hon var stor och våren därefter på första träningsdagen på Mantorp efter ett snabbjobb, då hon gått ner mot två minuter, mättes hon till 132 cm! Jag var knäckt! Hon såldes senare som ridponny, blev ca 134, tävlade framgångsrikt i fältävlan, dressyr och hoppning. Grane lämnade även en valack på Valla i Linköping som blev hela 136-37 cm. Han var en jättepopulär ridskoleponny. Grus har en son, Magi, som är 134 cm och har tävlat med stor framgång i såväl fälttävlan, hopp och dressyr. Han har vunnit L:A dressyr och tävlade L:A hoppning med framgång mot de betydligt större C(?) ponniesarna. Magi är DM mästare i fälttävlan kat C också. Idag är han ridskoleponny i Stockholmstrakten och populär som sådan.

Russen hävdar sig bra som C ponny också med andra ord. Det finns en plats för alla!

Bett
0

De jag har lagt märke till är att de finns idag så många stora hästar som får starta som man kan se med blotta ögat att de är rent förhöga. Kan man "köpa" Veterinären och mätmannen så att de kanske får hästen till 1.29.5 istället för 1.34?

Jag tror iallafall många som gjort de och tycker de e synd att man inte vågar kräva en om mätning på vissa hästar.l

PernillaJ
0

#18 Om du ser en ponny som du är säker på är för hög finns det rutiner för hur man bär sig åt i mätreglementet: deponera 1000 kr och begär kontrollmätning. Att "inte våga kräva ommätning" kanske beror på att man när det kommer till kritan inte är så tvärsäker.

Jag tycker det är fult av dig att insinuera att veterinär och mätmän är korrumperade - extra fult eftersom du är anonym. Kom igen med samma påstående undertecknat med namn, så kanske du kan tas på allvar.

entill
0

#18. Vad du kan se med blotta ögat är inte det du ser med mätkäppen. Så enkelt är det inte att "köpa" veterinär och mätman. Däremot kan det skilja om hästen mäts i lugn miljö, är klippt på manken, är omusklad o.s.v. Jag har mätt ponnyer i 20 år och ALDRIG blivit erbjuden någon ersättning för att "mäta ner" en ponny. Det finns ju möjlighet att begära ommätning av en ponny man tycker verkar för stor. Om du är säker på att ponnyn är för stor, kan du lungt begära ommätning, du får betala en avgift, som du får tillbaka om det visar sig att du har rätt.

Jag har varit med om att mäta en ponny till 133 cm. Han var då mycket uppstressad och ganska tjock. Ett halvår senare mätte jag samma häst till 129 cm. Då var han lugn, i lagom hull och korthårig. Jag påstår att båda mätningarna var riktiga. Detta var ingen ponnytravare.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Merete-h
0

Men det er vel snakk om 1,30 i stangmål, ikke bandmål? Og det måles på mankens høyeste punkt?

entill
0

Stämmer att det är mankens högsta punkt, men om hästen har mycke underhudsfett och tjock päls/man blir måttet högre.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

bubbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är också mätman, och håller med "entill". Har heller aldrig blivit erbjuden mutor, men däremot har många ägare blivit smått förbannade om hästen är FÖR LITEN! Det ger inte lika mycket pengar att sälja en liten ponny inom kategorin, som en stor. Detta gäller kanske främst ridponnyer, och inte så mycket russ. Även köpare har blivit förbannade när vi mätt hästar "för små", då de enligt förra ägaren köpt en större häst. Speciellt om de köpt en c-ponny, som visar sig vara en b-ponny, och där den nya ryttaren fyllt 14 år…

#14 Jag har stött på många russ som vuxit över när jag varit ute och mätt, men de syns förstås inte på travet. De är väldigt populära som ridskoleponnyer och för ridsportens övriga grenar, men syns kanske inte i russammanhang.

Själv har jag en a-ponny hemma, som uppenbarligen blev felproducerad, men ändå så lyckad. Han har givit oss och sin kusk många härliga stunder, även om han inte springer så fort.

MagganS-B
0

#18 Jag blir mycket illa berörd när du beskyller en hel kår av mätmän för att vara "köpta"! Jag har varit mätman i mer än 20 år, vi har inte släppt igenom någon som varit för hög, i och för sig har vi bara mätt ut ett par stycken på alla dom här åren….Inte har någon erbjudit pengar för att mäta under gränsen heller. Det är inte "vem som helst" som åker ut och mäter, utan vi är faktiskt utbildade! Ta reda på fakta innan du argumenterar! Jag vet att det varit tjafsande inom ridsporten i ETT PAR FALL, det gäller INTE hela kåren, och inte inom ponnytravet heller vad jag erfarit! Jag mäter ca. 50-55 russ och shettisar varje år så jag tror att jag vet vad jag talar om!

Djinn Ess kommer att annonseras ut i Norge som C-ponnytravare!