Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: utställningar
Läst 1493 ggr
Tusen
0

Dubbelgulddiplom för russ?

Läste på sidan shetlandsponny.ifokus.se att shettisston som inte fått diplom som treåringar men som under treårssässongen fått guld på två olika utställningar under året (med två olika domare,förstås), skulle kunna erhålla något som kallades för dubbelgulddiplom. Är det något som russ kan få också eller är det något som kanske är på gång?

PernillaJ
0

Nej, det kan russ inte få, och det är inte heller på gång - så vitt jag vet.

Anna-Uppsala
0

Diplomet vid 3-årspremieringen utdelas av Svenska Hästavelsförbundet, SH.
Meningen var väl från början att staten ville få grepp om vilka hästar som fanns ute i landet, främst med tanke på vad krigsmakten behövde …
Det var väl därför också aom det fanns något som hette "skådepenning" - om jag inte är helt fel ute. För att få bönderna att visa fram vad de hade där hemma, så fick de betalt för att visa sin 3-årsmär - om hon var tillräckligt bra, vill säga.

Guld vid uställningar, och därmed också shettisarnas dubbelgulds-diplom, är något helt annat. Det är rasföreningen själva beslutar om allt sådant. Så mitt förslag är att du skriver en motion till styrelsen! :)

PernillaJ
0

Njae Anna, ta dig en ny titt på Gerdas och Hjördis diplom - som väl förhoppningsvis hänger i förgyllda utsirade guldramar på skrytväggen därhemma? Där står "DIPLOM har av Svenska Russavelsföreningen tilldelats…" etc., och du har ordföranden i SvRAFs autograf underst.

Jag tycker personligen att det är alltför stort fokus på utställningsverksamheten inom shetland - lite "hundutställningsvarning" liksom, med massor av olika champions och SUCH och shettisägare som jagar land och rike runt med sina redan fullmeriterade ponnyer. De tar verkligen utställningar och utställande på blodigaste allvar!

Jag tycker det är viktigt att russ visas och exteriörbedöms, och det är klart att om man tycker det är kul att ställa ut ska man ägna sig åt det. Men russ är ju bra på så mycket mer…

VeronicaP
0

FAst jag tycker nog att det är för lite utställningar för russ, det är inte ofta jag kan visa de få jag har just för att de antingen ligger för långt borta eller att det krockar med något och då det är för få utställningar så har man inte så mycket att välja på .

Sen tycker jag att det ska helt klart vara fölchampion, ungstochampion, unghingstchampion champion sto och Champion hingst . BIS och Reserv Bis.

Jag har ju visat både på russ , shetland, welsh och New forest och kan då tycka att det kan vara lite *klent* på russ utställningarna inte lika *showigt* eller vad jag ska säga , det ska ju vara SHOW när man visar tycker ju jag .

På de som har fått Diplom från sina utställningar är lika mycket värt som om de får Diplom på premiering även om jag själv tycker att premieringsdiplomet smäller högre , men sen tycker jag även att är det en ponny som får 40 poäng eller mer flera gånger som 3 åring på utställning så är den värd sitt diplom , kan ju vara så att den inte var riktigt färdig  när det var premierings dags och då förlorar sitt diplom på det viset (kan kännas lite fel ibland).

Angel
0

Tycker nog också det blir lite tunt med russ-utställningar. Väldigt trist i år tex, då vi åkte på gen.mönstring med hingsten, och sen blev det ingen mälar-russutställning pga av det. Öst-russ gjorde samma sak, slog ihop utställningen med mönstringen, så dit kunde man inte heller åka o visa. Lite tråkigt, men det kanske är svårt att få ihop folk? Jag hjälper iaf gärna till!

Tittut
0

Det var ju Mälar-Russ utställning i samband med generalmönstring, men du kanske menar att det var svårt att komma iväg med både hingsten och ev andra?

Mycket är det väl det, att det är svårt för lokalföreningarna att klara av mer än en utställning per år. Här i Mälar-Russ området är vi ända ganska lyckligt lottade. Vi har flera gånger haft MR på fler än ett ställe, plus att det funnits ett flertal ponnyutställningar för flera raser att välja mellan. Vi hade ju tom flera premirengar i år!

Ett annat problem är svårigheten att få tag i domare. Ponnydomarbristen i landet är enligt mig stor, men problemet är att det inte finns någon samordning alls, utan det är upp till varje rasförening att utbilda sina egna domare. Svårt för småraserna skulle jag tro.

Förhoppningsvis kommer det att bli två MR 2008, en på försommaren hos mig i Odensala, och en på annat håll. Vi jobbar iallafall för det.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
0

#6 Hur blir det med Dalaruss nästa år? Set är väll Mälardalens russavelsförening som stått som arrangör. Kanske kan vara dax att försöka få till ett Värmlandsruss snart, kan behövas lite marknadsföring av russen i Värmland och då tror jag att en utställning kan vara en bra väg. Kanske man skall köra Dalaruss och Värmlandsruss varvat vartannat år?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anna-Uppsala
0

PernillaJ => Men premieringar har ju funnits sedan 1800-talet, SvRAF "bara" sedan 1967 - hur hänger det ihop?

Anna-Uppsala
0

Så här står det i "Ugglan", http://runeberg.org/nfbl/0104.html, den sekelgamla uppslagsboken som förr fanns i alla hem!

Ledningen af hästafveln i vårt land är anförtrodd åt Stuteriöfverstyrelsen (bestående af en af K. M:t förordnad chef, två ledamöter och en sekreterare). Nämnda styrelse tillkommer i första hand att utöfva högsta administrationen öfver landtbeskälleriinrättningen i riket samt tillse, att alla från statens sida till hästafvelns befrämjande vidtagna anstalter blifva på ändamålsenligaste sätt ordnade. Stuteriöfverstyrelsen eger dessutom rätt att hvarje år till öfverläggning med sig sammankalla ordförandena i prisbelöningsnämnderna och chefen för remonteringsstyrelsen.

För hästafvelns befrämjande hållas årligen med statsmedel understödda premieringar enligt af K. M:t fastställdt reglemente af 5 mars 1909 (Sv. förf. saml. n:r 19 för 1909). Premieringen har till ändamål att verka för åstadkommande af goda och för olika trakter inom landet fullt lämpliga häststammar. För tillämpning af reglementet är riket indeladt i sex distrikt och dessa i underdistrikt, ett för hvarje hushållningssällskaps område.
Premieringen verkställes årligen inom hvarje underdistrikt vid besiktningsmöten af en särskild nämnd, bestående af en ordf. och två ledamöter, af hvilka ordf. och den ene ledamoten utses af K. M:t efter förslag af Stuteriöfverstyrelsen och tjänstgöra öfver hela distriktet, medan den andre ledamoten utses af vederbörande hushållningssällskaps förvaltningsutskott för underdistriktet.
Afvelsdjur af ädelt, varmblodigt slag premieras öfver hela landet, hvaremot af de kallblodiga raserna endast ardenner, clydesdale samt norsk eller nordsvensk kunna blifva föremål för premiering. Stuteriöfverstyrelsen eger att på vederbörande hushållningssällskaps förslag bestämma, hvilken eller hvilka af dessa raser skola premieras inom de särskilda underdistrikten.
Premierna utgå under form af penningpris, skådepenningar af silfver, intyg om godkännande, afvelsdiplom och s. k. frisedlar, hvilka berättiga till fri betäckning af premierad hingst.
Statens anslag till prisbelöning af hästar utgör f. n. 160,000 kr.; af landsting och hushållningssällskap anslogos för 1908 dessutom 144,433 kr., och premierades under 1908 1,152 hingstar, hvaraf 52 fullblod, 251 halfblod, 433 norska och nordsvenska, 384 ardenner, 13 clydesdale och 7 skogs-russ, och uppvisades vid premieringsmötena 5,228 ston, af hvilka 3,681 kunde godkännas, och af 4,935 uppvisade ungston premierades 2,989.

PernillaJ
0

#9 Du har så rätt om det historiska förstås (fast på den tiden fanns inte SH heller: SH bildades 1985 när staten överlämnade ansvaret för hästaveln).

Men vad jag egentligen for efter är att treårsston tilldelas diplom vid sommarpremiering (där SH är huvudman) men själva pappersdiplomet är det Svenska Russavelsföreningen som utfärdar och (tillsammans med premieringsförrättaren) undertecknar.

(Intressant länk till gamla Nordisk Familjebok, tack för den!)

Anna-Uppsala
0

Ja, visst är det lite kul att det visades sju russ år 1908 - undrar vilka det var?! det borde väl stå i stamboken, i o f sig?

Tittut
0

# ´7 Jättebra idé att växla  Värmland och Dalarna! MR står som arrangör för Dala-Russ medn det är Pernilla Jobs och hennes gäng som står för allt jobb, innan och efter och självklart på plats.

Det kanske går att fixa? Kom till MR styrelse med förslag!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

PernillaJ
0

#11 I de gamla stamböckerna står oftast inte vilket år stona premierades. För Sara 3, född 1890, står t ex bara "Premierad A" och sen får man gissa vilket år det skedde. Bland hingstarna premierades Christer 21 C 1908, och Skotte 23, Jacob 24, Dukat 25 och Gullis 26 premierades godkänd 1908. Det kan hända att det går att forska fram exakt vilka övriga tre russ som visades - det lär i alla fall ha skett på Gotland eftersom det var bara där russen var premieringsberättigade fram till 1961 - men jag vet inte riktigt var man skulle leta i så fall?

#12 Vi har som ambition att köra DalaRuss vartannat år, jämnt år, så det är meningen att det ska bli till sommaren igen. Vi håller på och luskar om plats. Jag pratade med russfolket i Delsbo i somras, och de planerar att köra sin russutställning i Hälsingland vartannat år, ojämnt år, med NordRuss som arrangör. Det vore väldigt trevligt med en värmländsk russutställning också!

PernillaJ
0

På tal om gamla tider och diplomston visade ju Kurt Graaf en overheadlista i Emmaboda, över de ston som tilldelats diplom före 1967. De finns inte med i uppräkningen i stamböckerna, men jag hoppas få in dem i nästa band. Här är de, årtalet betecknar det år de var tre år och diplombelönades:

1936

Myra 250 (e Bocack 75 u Nella 226)

1949

Lillstinta 357 (e Nils Dacke 94 u Stina 292)

1950

Fröken 376 (e Klipp 93 u Isabella 299)

1953

Lilimarlen 422 (e Klipp 93 u Lilly 246)

1954

Rosita 443 (e Raketen 102 u Myra 250)

1956

Pia 481 (e Raketen 102 u Bojan 326)

Ranita 528 (e Raketen 102 u Kajsen 401)

1957

Bolla 554 (e Bo 109 u Stella 339)

Malena 511 (e Raketen 102 u Lilimarlen 422)

Polly 532 (e Revel General 106 u Vineta 306)

1958

Diana 556 (e Klippman 97 u Isabella 299)

Nickolina 544 (e Raketen 102 u Divan 338)

Peggy 536 (e Klippman 97 u Aina 295)

1959

Rakel 541 (e Klippman 97 u Fröken 376)

1960

Bojan 563 (e Gullding 108 u Boyan 315)

Mona 566 (e Raketen 102 u Monika 363)                              

1961

Marit 620 (e Klippman 97 u Lilimarlen 422)

Klippan 644 (e Klippman 97 u Lona 388)

1963

Cribona 708 (e Criban Daniel 124 u Laila 514)

1964

Russi 794 (e Ricken 133 u Rosmari 506)

Tina 800 (e Atterdag 110 u Diana 556)

1965

Diana 837 (e Raketen 102 u Virginia 420)

Flinta 843 (e Frigg 150 u Dolly 434)

1966

Lucy 909 (e Criban Daniel 124 u Russi 650)

Senny 906 (e Raketen 102 u Docka 492)

Tusen
0

Är det någon som tycker att det är ett bra förslag eller dåligt med dubbelgulddiplom? Jag tänkte att om någon ponnyn, som visades på premiering, inte fick diplom men som kanske både innan och efter premieringen kommit upp i 40 poäng eller mer, kankse kunde få något ändå. Som något slags godkännande. Eller ponnyn är kanske sjuk precis på den premiering man anmält till. Anmälan skall ju göras så långt i förväg så man kan kanske inte åka på någon annan det året. Och då har man ju missat sin diplomchans. HAr hört liknande historier.

Jag vet inte själv om det är ett bra förslag men upplys mig så jag kan bestämma vad jag tycker!Glad

ryttarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 och 13

Jag ställer gärna upp och drar ihop ett gäng som kan arrangera Värmlandsruss (eller kanske Wermelandsruss…) 2009. Hoppas på benäget bistånd med kunskaper och  kontaktnät.

Skall sätta mig och skriva ihop något lämpligt till MRs styrelse. HAr en idé om den perfekta utställningsplatsen som ger mesta möjliga pr för russen……

MR får snart byta namn, Mälardalen börjar sträcka ut sig över både Dalarna och Värmland :-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
0

#16 Va, Mälardalen?? Förvånad Trodde MR stod för Mellansveriges Russavelsförening Oskyldig

Anna-Uppsala
0

Tusen => Jag tror att intresset är rätt svalt ändå, för russen är inte en så extrem utställningsras som shetlandsponyn blivit. Det är lite "hundutställningsfolk" över en del shetlandsmänniskor - medan de flesta som har russ har dem för att kunna anvnda dem till något.
Men om DU tycker det är en bra idé tycker jag ändå att du ska skriva en motion till styrelsen! :)

Impulz
0

#16Hmm, och Gästrikland kanske?Skrattande Fast jag måste ju tyvärr säga att det inte är alltför många här i trakterna som är medlemmar i någon av avelsföreningarna (russ alltså), inte aktiva iaf.

garrilina
0

#18 Håller med dig när det gäller shettissidan, vi har ju båda raserna och det är en annan känsla på en russutställning vet inte riktigt vad.

Kul om det blir lite fler utställningar och att det antagligen blir vartannat år i Hälsingland med Nordruss som arrangör. Bra om det ibland inte är så långt att åka.

#16 Vi får bli bättre på att marknadsföra avelsföreningarna bland russfolk som kanske inte har russ till avel.

VeronicaP
0

#18 *ler* jag är verkligen inte en hundutställare ;-) även om vi ställer ut våra shettisar så mycket vi kan , men vi tävlar även med våra .
Tycker väl eg inte att russen används så mycket mer än till travet och som ridskole hästar då, de har ju ett oförtjänt dåligt rykte och mycket beror säkert på att de marknadsförs för dåligt, själv skulle jag aldrig ha russ för de var tjuriga, envisa och fula , men efter att köpt mitt första russ har jag ändrat mig , men enda nackdelen är då att jag har för få tillfällen att få visa/(ställa ut dem bara .

Tittut/ Tusen  jag hade gärna sett att det hade varit samma för russ som för shettisarna

Kris_J
0

Tala om fördomsfullt, om "shettisfolk", hundutställning! Ursäkta men jag tycker det säger mer om den som uttalar åsikten.

Jag har precis som Veronika mina ponnyer till skiftande ändamål. Jag tycker det är roligt med utställningar och för unghästarna är det jättebra social träning alla moment som man får inför och under en utställning. De flesta av mina vuxna ponnyer är körda och ridna och har tävlat i varierande grad.

Om man vill oavsett hästras är kan det ligga väldigt mycket träning och matchning bakom en utställningshäst. Är det något att förakta? Men om man bara väljer att bada och ta hästen ur hagen så är utställning ingen konst. Allt blir vad man gör det till. Jag brukar jämställa utställning med dressyr, sammarbetet mellan handlern och hästen kan alltid förfinas om man vill.
Så utställning är väl ett sätt om något att"använda" en ponny till, om man vill satsa.

Veritas odium paretFörvånad

Angel
0

Har också både shettisar o Russ, och jag håller med om liknelsen vid "hundutställning" :) Inget att ta illa upp över, varför skulle det vara något fel med det? Jag tycker det är trevligt iaf.

entill
0

Föraktar ingen som håller på med utställning, varken shettis eller hundutställning. Det är ju upp till var och en att välja vad man vill göra med sina hästar. Har också både russ och shettisar, men ställer inte ut shettisarna längre, då den typen av utställning inte passar mig. Jag har förstått att det inte räcker med att ha en hel, ren, välskött och vältränad ponny. Man måste också preparera den med olika sprayer och andra preparat för att nå framgång, Dessutom är kanske inte mina små brukshästar den typen som är gångbar på utställning.

Vad gäller diplom, så är det väl egentligen skillnad på premiering och utställning, eller borde vara. Utställning är en skönhetstävling där dagsskicket är avgörande, och premiering en avelsvärdering där stoets lämplighet för avel bedöms. Visserligen är det ofta samma domare, men de kan döma på olika sätt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~