Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 3871 ggr
amandahandersson
0

1-åringar!

Ni som har 1-åringar (-06or), berätta lite om dom (stam, mankhöjd, temprament…).
Vad gör ni med dom nu? Vad har ni för mål med dom? Varför har du 1-åring? Berätta! :)
Kramar /Amandah

MagganS-B
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

LISSI ESS f. 2006 e. Ernst Rasken u. Leilu, ca. 124 i manken, välutvecklad, ser ut som 2,5 år i stället för 1,5! InavladOskyldig, farfar (Hero) och mormor (Loella)=helsyskon…..Travlig att handskas med, lik mamma Leilu i sättet, hoppas hon springer lika fort också……skall börja tömköra så fort jag blir ledig……

Geminii
0

#1 Fiin !!

Mixie
0

#1 har du ingen helbild på henne? Visst är det hon jag fotade i maj hos er?

//Mickan

JuliaS
0

Jag har två russton födda -06. De är båda med på bilden som dock är tagen i våras. De har växt ganska mycket sen dess… 

Fuxen heter Lame´ och är e. Primat u. Gåva ue. Major G. Ett litet sto som jag köpte av Kurt Larsson som fölunge. Den bruna heter Alma och är e. Lurk u. Rovalds Zoyerita ue. Zoyer och är min egen uppfödning. Alma är ett stort och välväxt sto med energi och glimten i ögat. Tanken är att Lame' ska stanna hos oss medans Alma ska säljas. Vore roligt om de båda kom till start på travet men det får framtiden utvisa.

I dagsläget går de ännu på bete hemmavid. Smidigt då man har möjlighet att hantera dem. Har sele, träns och får gå små promenader samt stå på gången osv. Kommer att börja tömköra så snart tvååringarna är "klara".

MagganS-B
0

Helbild kommer…..

VeronicaP
0

Slättens Hälge F: Tomtebos Enog G och M: Mary. En väldigt snäll kill som går i hagen och busar med sina shettiskompisar, har inte gjort så mycket med han ännu mer än att han är van vid träns och visad en gång på utställning. Men fick åka på betet direkt igen efter det.

smedens
0

Smedens Elita sto e.Micklas u.Aida Roll ue.Munter

Österås Turbo hingst e.Micklas u.Katrinebergs Betty ue.Ruffsen

Vikasstuteri
0

Vikas Ronanza e.Ernst Ronaldo u.Lilla Blå ue.Vagabond

Vikas Rondex e. Ernst Ronaldo u.Rondine ue. Bond

båda två väldigt sociala och trevliga att handskas med, skall börjas tömköras nu när vi får tid efter tävlingssäsongens slut.

amandahandersson
0

Jag har Razmus Raid, e. Raider, u. Nisans Nadia, ue. Niklas II.
Han har precis den stammen jag vill ha, och jag blev fast så fort jag såg annonsen på honom!

Musse är en välväxt herre, 1.23 i mankhöjd tror jag. Han ser något roligt ut nu, med all hans vinterpäls ;) Hihi ;)

Han älskar att göra saker, att gå ut och springa i skogen är hans favorit. Han har ett fantastiskt framsteg som går perfekt ihop med baksteget, och han är så söt när han travar - blicken fäster sig verkligen rakt fram mot mål!

På höstlovet (v. 44) ska jag börja tömköra honom. Målet är att ha honom färdig inkörd till maj nästa år. 

När jag köpte Musse var målet stenklart - Kriteriet och Derbyt!
Men nu har jag börjat tänka om.
Man ser vilka tider som krävs för att vara med i Kriteriet, och Musse är en sån trevlig och positiv häst och jag vill att han ska ha kvar det livet ut.
Så mitt mål med Musse är att få träna fram en bra och hållbar tävlingshäst, som kommer kunna vara med på travbanan länge och som tycker det är riktigt kul att tävla.

amandahandersson
0

Här har vi en nytagen bild på honom… Med vinterpäls!
Han är betydligt stiligare i sommarpäls måste jag säja ;)

Lisa-trollet
0

Deona e. Duktig u Leona, va i våras 106 cm. Hon e social o vill göra saker men väldigt envis.

Lindi e Duktig u Liana, va i våras 105 cm. Hon snäll men lite reserverad.

Snygg e Bus-Oskar u Bloss, 117 cm. Han e social o trevlig.

Lille John e John Russ u Welinda, 116 cm. Han e social o trevlig.

Dom går mest i hagen än. Deona hade däremot sele på sig för första gången igår, hon va jätteduktig. Stoppade snält i huvudet ibröstan o lyfte snällt på svansen och gick snällt med en liten sväng. Matte är så stoltGlad

Reko
0

#9 Går han fortfarande som hingst?

amandahandersson
0

#12, nej, han är vallack. Det blev han i februari nu i år, tror jag att det var.

PernillaJ
0

Razmus Raid är registrerad i bilaga till grundstamboken (det s k 9000-registret) pga att hans mormorsmorfar Alliman inte var godkänd. Razmus var alltså inte premieringsberättigad, så det var nog klokt att kastrera honom. Han blir säkert en alldeles utmärkt brukshäst; han har ju väldigt fin härstamning med ett möderne från Maja 1234, Signal 148s mamma, etc.

Teja-Bea
0

Vi har en -06:a. Tejas Pegasus e.Tejas Monljus u.Hults Pirita ue. Pirat Pan

Pegasus har gått på hingstbete hela sommaren och fullt beundrar sin storebror Musseron! Pegasus är mycket snäll att hantera. Han har ännu inte fått sele eller huvudlag men är lugn och trygg i alla lägen. Men har ändå Mamma Piritas GO i sig!

Pegasus fick 38p som föl och har utvecklats mycket bra under sommaren. Vi hoppas att han går pra på utställning, ev premiering, som 2-åring!

Till salu!! www.teja.se

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

entill
0

Vi har lille Trollture e. Trojka Viking u. Charlen ue Haj. Lugn fin kille. har gått tillsammans med storebror Eskil fram till förra veckan då pappa Trojka kom hem. Nu går han hos pappa och lär sig allt en ung hingst behöver vetaSkrattande. Han kan gå i koppel, stå uppbunden, lyfta fötterna o.s.v. men han har ju tid på sig att lära sig mer.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Danuta
0

Ekslätts Poseidon 060606 ca123cm i mankhöjd e. Korsnäs Brådis u. Diké ue. Skärmnäs Pigall. Har haft vagn på honom 2-3ggr

Teja-Bea
0

#17 123cm? Oj han va stor! =)

Min Pegasus är 119cm och jag tycker han är stor! hehe

amandahandersson
0

#18, min är också drygt 123 ;p

Vad är normalt för en 1-åring?? Man blir ju lite orolig, tänk om han växer över!!

MagganS-B
0

Min 1-åring e. Ernst Rasken är också stor, ca. 1.24, men dom växer som 1-2 åringar, sen blir dom bara grövre, om man inte driver dom med en massa kraftfoder förståss, men då blir dom sköra i stället…..Hö och mineraler skall dom ha, morötter går också bra! Inte en massa konstigheter…..

amandahandersson
0

Musse tycker det är knepigt att tugga morötter, men han har blivit bättre sen han kom! Äpplen är hans favorit :)

SLennartsson
0

#6, Vad lik min Svarkrut som också är efter Tomtebos Enoc G. =)

Jag har en 06:a e. Micklas. Tejas Morian. Mor är Tejas Monela, ue. Komet. Han är en svart hingst. Jag vet inte riktigt hur hög han är. Han har ett sånt underbart temperament. Lugn och älskar att bli ompysslad. Snäll de gånger jag har tömkört honom. Han och Svartkrut på bilden. :)

Teja-Bea
0

Sanna! Har du några nyare bilder på Morris?! Vore jättekul å se!!

SLennartsson
0

Hej Bea. Jag klan fixa det sen när jag kommer hem från skolan. :)  Så kan du få se vad thkock han blivit efter betet. *haha* Så sööt. Och stor har han blivit. ^^

amandahandersson
0

Idag tömkördes Musse för första gången. Det gick kanonbra!
Den hästen är så sjukt cool! Absolut inte rädd för någonting, utan är bara nyfiken hela tiden ^^

MagganS-B
0

Här kommer bild på Lissi Ess, med karborrarSkrattande i luggen och manen…….inte är hon liten inte…..

Impulz
0

Qruella Dar -06e: Darius Roll u: Rosenhälls Beata ue: Manfred uu: Brunette, hon är ca 122cm just nu. Ella är en dam med mycket driv i steget och en ordentlig framåtanda. (och inte mycket till tålamod heller för den delen)

Valkyria Dar -06 e: Darius Roll u: Carrielina ue: Garribaldi uu: Miss Candy, hon är för tillfället ca 117cm i mankehöjd. Kyra är en liten speed-ponny, otroligt snabb och smidig!

Båda två tömkörs för fullt och är jätteduktiga! Vi hade i första hand tänkt oss att dom ska komma ut på travbanan, men jag vill oxå att dom ska kunna göra många andra saker, förhoppningsvis så blir dom tillräckligt stora för att jag ska kunna rida på dom själv i framtiden.

Och varför har vi 1åringar? Jo, för att vi var och hälsade på hos Signe på Stuteri Dar förra sommaren, bara för att titta på årets föl försås, precis som vi gjort tidigare år. Och där fann vi en hel flock med fina ston och 6 st jättefina föl. Bland annat den lilla Valkyria, då 2 veckor gammal och otroligt söt! När dagen var slut, så hade vi ju förstås köpt henneOskyldig Men nu var det iallafall tillräckligt många ponnyer i stallet! Men ja, som ni själv ser så står det ju Qruella Dar här ovanför oxå.. Vi åkte ju och hälsade på regelbundet medans Kyra växte sig större, och hela tiden från den första gången som vi var där, så tyckte ju mamma att Qruella var den finaste fölungen. Så en morgon i oktober satt jag, lillasyster och pappa i bilen på väg till Solvalla och tävlingar. Mamma jobbade och kunde inte följa med. Då kom plötsligt pappa med en idé, om Signe inte har hunnit såld Qruella så kunde vi ju köpa henne och ge henne till mamma i julklapp! Så Signe sålde en fölunge sittandes i sulkyn i värmningen på solvallaSkrattande Och fölungar är ju inte föl för alltid, utan dom blir ju äldre, 1-åringar tex, som dom råkar vara just nu.Glad

Merete-h
0

GULDHAGENS BLONDIE 

e. Allgunnens Yes u. Farmens Calisi          Mankehøde:124 cm.

Fornuftig, rolig, grei og lærevillig. Vi har tømmekjørt mye. Sett på biler, traktorer og sykler. Hun følger traverhoppa vi har som en skygge og er med der det skjer. Har en god læremester i henne. Spyling av føtter, vannslange, skoer, veterinær og transport  tar hun som den største selvfølge.

Målet er å få henne så trygg og omgjengelig som mulig, for senere å bli en ponny ungene kan ri og kjøre med. Helst skulle hun bli en bra ponnytraver og få masse fine russ-føll ;0)

amandahandersson
0

Puttar upp lite ;)

Nu är Musse tömkörd några gånger. Han har växt på sig lite också, äter som en hel karl! Har fortfarande inte hittat på något hyss, utan är en väldigt lättlärd och positiv glad herre :)
Är så nöjd med honom!

Han ska få prova dra pulka till helgen :)