Att svära i kyrkan.....
Jag, vet men ändå….
Har tänkt att prova lite körning med Monljus och Jaritza i skogen i vinter. Har kikat på ett antal lokselar men tycker att 5000 - 10.000 kr känns lite mycket när man skall prova. Såg att Bol har en loksele för ca 2000:-, är det någon som har erfarenhet av den? Eller kanske deras bröstsele….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Kolla om du inte kan hitta en begagnad i stället. Det finns en hel del att köpa om man har lite is i magen och väntar in rätt tillfälle - Blocket, Tradera, Equippa, på russ-sidorna på nätet osv.
Likaså kan du kolla med Börjes i Tingsryd och med Floby överskottslager, de brukar ha hyfsat bra selar. På Floby kan man dessutom köpa linor, lösa svänglar, sax och annat du behöver.
Boles (antar att du menar dem?) selar vet jag inget om, men jag tycker de verkar ha rätt bra grejor över lag, om det är den firman i Hudik alltså.
Till sist: köp inte en bröstsele att ha i skogen! Hästarna drar med så liten anläggningsyta i en sådan, och det är en helt annan sak att dra med en loka som ligger emot hela bogen.

Jag rekommenderar också att du använder loksele. Så mycket bättre när de ska dra tungt!
Vi har faktiskt 2 lokselar som ligger och "skräpar"! Jag skulle kunna kika igeno kvalitén på dem om du vill ha en till kompispris! ;)
Monljus gick senat med loksele när han var tomte-häst i luciatåget inne i Eskilstuna för några år sedan.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Jag tror inte Boles är av någon vidare kvalité. Köp inte en bröstsele att dra i skogen med utan vänta tills du får tag i en loksele. Ev har jag en skaplig beg du kan få köpa om inte du köper någon av Bea.

Jag vill också ha tag i en loksele! Om ni kan vara intresserade av att sälja till mig, kan ni väl PM:a mig också?

#2 Tänk vad monis fått stå ut med… ;-) PMar dig angående sele…
#3 Hade nog inte tänkt mig en smal brösta då utan en riktigt bred, men lok är nog bättre…
Jerker Klang,

Jag köpte en jättefin begagnad loksele till min shettis för 900:-. Jag hittade den på annons i en landsbygdstidning.
Bra #2 => Bara den där gröna luvan borde ha fått djurskyddsmyndigheten att komma och hämta honom direkt! ***fniss***
Seriöst - han är jättefin! Och vad duktig han är som fixade det, bland folk och mitt i stan sådär. Han är verkligen cool! :)
Bra #2 => Bara den där gröna luvan borde ha fått djurskyddsmyndigheten att komma och hämta honom direkt! ***fniss***
Seriöst - han är jättefin! Och vad duktig han är som fixade det, bland folk och mitt i stan sådär. Han är verkligen cool! :)

#7 Monis är hur cool som helst, skall bli intresant att se hur han tar sig ann timmerhögarna uppe i skogen….
Jerker Klang,

Jag söker oxå efter en loksele till mitt russ, hör gärna av er till mig om inte Ryttarn tar dom, jag bor ju i Eskilstuna oxå så jag kan komma och kolla på dom Bea!

#2 Vilket charmtroll! Hur go som helst jue precis som alla era hästar Bea (Även om Monljus nu är såld :))
Du ska veta hur stolt min mamma är för att hon har fått köra honom den gången som vi var hos er och jag tittade på någon häst, minns inte vem det var jag tittade och provkörde… Minns du?

Yulian var det väl? Eller hette han inte så…
Jag köpte en loksele för många år sedan, skall bara försöka få tag på en bra släde också, ifall det råkar bli snö i Småland så Ronaldo också får ut och dra. Blir det bara snö så har vi garanterat vintervägar här på Vika.

Jag är också på jakt efter loksele till Pigall! Om någon ser eller hör något får ni jättegärna säga till!
Jag kan ju erkänna att jag inte vet ett dugg om lokselar..

Jag tittade på Boles loksele, den liknar Börjes; lite enklare. Vad jag personligen inte gillar hos de lokselar som har bukgjord och upphållsremmar sydda direkt i dragringen (som dessutom är ett par nummer för stor) är att om man änvänder metalltungor + selpinnar i skaklarna istället för skakelremmar är att de snart av friktionen är söndergnagda. Ska man dra tyngre lass är det enligt min åsikt inte lämpligt med skakelremmar, de håller inte så bra för det. För lättare körning duger det bra.
Ylanders sadelmakeri gör också lokselar. Tyvärr har de ingen hemsida, jag vet inget om modellerna eller priser. Det enda som går att få fram om dem är adress och telefon som är: Rektorsvägen 11, 52335 Ulricehamn, tel. 0321-10328
Svenljunga sadelmakeri har bra selar, du tycker kanske de är dyra men… http://www.svenljunga-sadelmakeri.se/
I samma höga klass har du också Tärnsjö Garveri AB, där köpte jag min egen loksele. http://www.tarnsjogarveri.se/ Man kan ju alltid som sagt försöka komma över något begagnat från dem, det är minst lika bra.