Estländska hästar
Om det är något som är intresserad, har jag lagt upp en ny sida på min hemsida med bilder på de estländska raserna. Varför skriver jag det här?
Jo, för den estlänska hästen, den mindre lanthästen, kan mycket väl vara en släkting till våra russ. Det var på gång för några år sedan, att en russhingst skulle skänkas till Estland för att verka i den estländska aveln. Tyvärr blev det inget av, men jag vet att svenska russuppfödare var i Estland och föreläste om russen på Gotland.
Min estländska är obefintlig, tyvärr. Jag hade gärna givit er del av vad som står om rasen i den litteratur vi fick, men är det någon som vet mycket om rasen får ni gärna haka på denna tråd.
Vill ni se lite bilder på dem, så finns de på www.liselottesruss.se under upplevelser-Estland.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
En sån där estnisk d-ponny skulle jag kunna tänka mig! :) Väldigt trevlig modell på dem.

Va fina dom är! Sambon min härstammar från estland, hans morfar var est. Har vart där en gång, svärmor har lite skog där, men nån estlänska är det tyvärr ingen som kan…
Fanns det inte ponnyer på Ösel, eller är jag helt…….visst var Börje där en gång? Fina bilder är det i alla fall och jättevackra hästar!
Om det är någon som kan finska, så är finska och estniska lika närbeläktat som danskan och svenskan……på Ösel finns jättemånga som pratar svenska! Dom går kurser…..
Jag tror det är på Ösel som de har sitt starkaste fäste, med hästar gående i naturreservat eller liknande.Carola och Börje var där, det stämmer.
Men om jag förstod det hela rätt, så var det inte helt enkelt att förstå finska för en est och tvärtom. Språken är nära besläktade, men det var mycket som skiljde. Det kanske finns någon finsktalande som vill låna mina böcker och tidningar och prova?

väldigt fina hästar måste jag säga

Vilka vackra hästar! Jag var i Estland på en konferens om miljö för några år sedan och besökta ett naturreservat där han som berättade om reservatet också hade den mindre estländska lanthästen och använde den båda som rid- och arbetshäst. Hans häst verkade vara av D-ponnystorlek.
Ja de ser rätt fina ut, men jag förstår inte - som jag läste i en hästtidning nyligen - hur man har tänkt sig att "återskapa" Ölandshästen med estniska hästar som bas. Va?? De är ju allt för stora! Har ni inte sett den bilden på Ölandshästen Kajsa. Hon var ju minimal! Och så finbyggd, INGENTING som påminner om dagens estniska häst……
Det har jag också undrat.
Men det fanns väl två storlekar av Ölandshästen?

Vet du något om deras avelsprogram? Avlar de "rent" på sina raser eller sker det någon inkorsning? Påfallande små vackra huvuden på de "små". Undrar om de alltid haft den storleken eller blivit större ed tiden för att man inte haft någon storleksgräns.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Om jag förstod dem rätt, så hade de inga inkorsningar. De verkade lite skeptiska till att det varit welshhingstar i russaveln. Det kanske också beror på vilka man pratar med. Alla har säkert olika avelsmål där, som det är här.
Jag talade med en dam som var domare och aktiv i föreningen, och vi tittade lite i SvRAFs hingstkatalog, och hon ruskade lite på huvudet åt en del av de lättare hingstarna. De ifrågasatte också en del av det främmande blodet, även om det var länge sedan.
Men som sagt var, det var bara ett par-tre människor jag talade med, och de kanske inte alls är representativa för hur man arbetar inom föreningen.
Vi kanske ska göra en gemensam resa till Ösel?
Scoutledarfrasse i gång igen. 

Skulle vara kul! Om du frågar gemene man alltså…!(Eller kvinna för den delen)

#10. Alltid redo, som scouten säger (eller alltid redlös, som Martin Ljung sa). Anmäler mig.
www.vikingponnycenter.se
Ja, absolut! Det kunde väl vara intressant att skramla ihop ett gäng och åka?
Men det kunde nog vara bra om man kunde hitta en som förstod språket som kunde åka med.

Talar de inte något annat världsspråk där? Svenska, engelska, tyska eller nått?
Finns det kurser i estniska?
www.vikingponnycenter.se
Engelska går bra bland de yngre och en del andra. Annars funkar ryska bra bland de lite äldre!

Ja. Jag gick en sådan när jag bodde på Gotland, närmare bestämt i Othem. Gick dock inte längre än ett halvår, men ändå. Jag har ingen släkt eller kompis som är Estländare, utan tyckte bara det kunde vara roligt att läsa språket i sig. Det är lättare än finska att lära, och ganska roligt faktiskt.
Jag skulle tro att om vi gör en seriös sak av detta, så är det klart att vi säkert kan hitta hjälp på plats, av människor som kan engelska och som kan tolka åt oss. Engelska talar eller förstår väl de flesta i Sverige i alla fall?
Det låter som en idé att börja luska lite…

Jag undrar också om de inte har växt. Som våra nordsvenska eller färsingen innan den korsades bort. Man kan jo ha gjort andra avelsval än vad man gjorde med russet - avlat på dom största och kraftigaste. Islandshästen har jo också växt utan någon inblanding av främmade blod.
Min bror har jättemycket kontakt med folk på Ösel, han flyger själv dit ibland. Många har gått svenskakurser och pratar utmärkt svenska, många pratar också engelska. Faktiskt känner jag också en bondfamilj på Ösel som varit här och hälsat på, töserna var överlyckliga när dom fick rida på Loella…..Jag kan faktiskt sondera terrängen lite, skulle jättegärna åka dit igen, det var ett tag sen (-95!).
Perfekt Maggan! Där har du en uppgift!
Tänk vad kul om vi komma iväg ett skapligt gäng från Sverige.

Vilken bra ide' med en gemensam resa.
Jag följer gärna med!
Stackarna - först invaderade av ryssarna i decennier, och nu kommer svenskorna … *sss*
…
men jag är på - absolut!!!!
Det har varit svenskar i Baltikum förr! Deras universitet grundades av svenskar, om jag minns rätt.
Eller om det var danskar? vårt kära Dannebrog föll ju ned från himlen i Estland 15.juni år 1219 

Det finns ju uppfödning av Estonian Native även här i landet. Läste i Ölandsmagazinet att det finns ett 60-tal sådana i Kåtorp på Öland. Får väl åka dit och kolla, när jag kommer ditåt.
www.vikingponnycenter.se
Det är dem Signe pratar om i # 7 skulle jag tro. De har haft någon typ av premiering av dem också, men jag vet inte hur de bedömdes riktigt. Som estländare, eller ölänningar eller kanske bara som häst kort och gott. Det finns en hemsida också, som jag varit inne och tittat på. Ska se om jag hittar adressen.

#26 Menar du Föreningen Ölandshästens hemsida?

Ja, de kan ju kalla dem vad de vill, men vad jag förstår är det renrasiga estländare. De har väl en gdk hingst. (gdk i Sverige). De har ju inporterat alla de vuxna individerna från Ösel och Dagö. Förstår inte vad de skall korsa med för att få Ölandshästar? Ölandstok kanske?
www.vikingponnycenter.se

#28 Jaa, nog verkar det litet märkligt…? Det står i deras Plan och riktlinjer att "samtliga individer i hästens härstamning skall kunna spåras till Estonian Native Horse". Men är de uppfödda på Öland är de vips en Ölandshäst - häpp!
Vad tycker esterna om detta kapande av deras hästras? Jag skulle nog bli irriterad om ett gäng folk på nån utrikisk ö importerade ett lass russ och började avla en ny ras, med 100% russblod…

#29 Nämen, förstår ni inte…De är ju som ni sa uppfödda på Öland. Då måste de väl vara Ölandshästar…? Jag har fått allt om bakfoten, själv föder jag upp Västmanlänningar, eller blev det Upplänningar i samband med länsbytet tro…?

# 28 När är hingsten visad i Sverige på premiering? Skulle vara intressant att veta tycker jag.

#31 va bra då kan du sälja dem på IKEA i hela världen.
www.vikingponnycenter.se
# 28 o 29 
Ett mysko sätt kan tyckas, ja.

#32. Om jag förstod det rätt skulle det ha varit 3 mars på Öland. Domare Alf och Roland.
www.vikingponnycenter.se
I ett av föreningens styrelsemötesprotokoll, stod det något om att de fått negativt besked från Jordbruksverket, eller något liknande. Det verkar mycket lustigt om de skulle få igenom att kalla den Ölandshäst, när det är en Estonian Native det är frågan om. Kanske är det det saken gäller?
Vilken lattjo idé att bara kapa en ras sådär - verkligen innovativt! :D

I och för sig gick det till på ett liknande vis i the Welsh Stud Book i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet: man valde litegrann vilken stambok man ville registrera i, beroende på var man bodde. Vilken ras hästen var av var mindre viktigt.
Det korsades in fullblod, orientaliskt blod och hackney, säkert även dartmoor och kanske new forest, och troligen kallblod i cobbarna. En stor matador bland welsh mountain, Coed Coch Glyndwr (född 1935; farfar till Criban Daniel 124), var t ex efter hingsten Revolt som i princip var hackney. (WM-hingsten på bilden har inget att göra med texten annat än att han är en ättling till CC Glyndwr)
Det verkligt skumma med Föreningen Ölandshästen är att de inte planerar att korsa fram en återskapad Ölandshäst, utan rakt av övertar en redan existerande ras och ger den nytt namn. Hm, skulle det kanske vara intressant om det kom nån från FÖ till konferensen i Emmaboda och berättade hur de tänker, månntro?

För den som är intresserad av Estnisk lantponny:
Själv har jag nog ganska svårt att se någon likhet med gotlandsrusset….
Kommer direkt med på resan till Estland. Kanske jag kan ordna tolk. Det är lättare än att ordna hästvakt.
Bra, jag hade hoppats på er!
Liselotte

Kul resa!
Jag har ridit in en estnisk ponny åt en vän för ca 16 år sedan. Jag fick uppgiften för hon var väldigt bockig och vild så barnen kunde inte klara henne. Jag har alltid varit liten och fick uppgiften. Rente hette hästen och var en B-ponny! Hon var rödskimmel med silver i man och svans och importerad av en ridskola i Stockholm. Det är allt jag vet, jo föresten ett föl hade hon fått men det var dödfött. Tydligen var hon dräktig när hon for från Estland och födde en död väl framme på ridskolan, kanske resan inte vet jag?Min vän hette Styrbjörn och bodde i Östervåla då, Rente var en present till hans barn, typ 7 och 10 år. Jag tror hon blev avlivad men är det någon som vet vad som hände med henne så hör av er!
( jag har aldrig någonsin haft så många blåmärken som den sommaren *fniss* jag lyckades bara få henne att stå under uppsittning typ, på 10 veckors arbete!. )
# 39 => Om man tittar på bildernai den första länken, tycker jag att de ser ut ungefär som connemaror. Undrar om det inte är lite samma typ av häst?
# 39 => Om man tittar på bildernai den första länken, tycker jag att de ser ut ungefär som connemaror. Undrar om det inte är lite samma typ av häst?
Själv har jag släkt i Estland (närmare bestämt i Haapsalu.) Har varit där 2 gånger och vad jag kan minnas så såg man inte särskilt många hästar ,som t.ex. man kan göra i Sverige.
Idag står det på Ridsports hemsida www.tidningenridsport.se om ölandshästen, och att de fått avslag i sin ansökan till Jbv.
Det var bra! Tänk om nån skulle börja importera russ till ex.-vis Dagö och kalla dom Dagö-ponnyer……Lite sjukt är det allt! Jag har kollat runt lite om resa till Ösel…..återkommer framåt våren!
Jättebra, Maggan!
Jag litar på att du får ihop något spännande!
Liselotte