Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: bildserier
Läst 1086 ggr
Pernille-G
0

Russbild från 1875

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nils Månsson Mandelgren (1813-1899) var en resande konstnär och folklivsforskare som genom sina akvarellteckningar och texter dokumenterade den allmogekultur som höll på att försvinna under senare delen av 1800-talet. Han var bl.a. intresserad av bondens djur och utegångssystemet såsom det praktiserades bl.a. på Gotland. På bilden här har han ritat av en häst som han har sedd på Gotland och en på Öland. Ett tidigt porträtt på ett russ altså.

Mandelgren donerade sina samlingar till Lunds Unversitet och de finns på Folklivsarkivet på Etnologiska institutionen i Lund, min heminstitution. Jag har fått bilden därifrån och det finns inget copyright på den. Jag delar gärna med mig om någon vill ha en kopia (finns båda i "tung" tiff och "lättare" jfg) Pernille.Gooch@humecol.lu.se

Tittut
0

Den känner jag igen från Håkan Hallanders utmärkta bok "Lantraser". Ett måste i varje lantrasintresserads bibliotek!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Pernille-G
0

# Ja, jag vet. Hallander har använt många av Mandelgrens bilder av olika husdjur som illustrationer på lantraser i sin bok. Men jag tycker att bilden också kan användes i olika russammanhang t.ex väcka intresse för russets historia och det vet jag inte om den har?

Tittut
0

Jag har aldrig sett den i annat sammanhang än i boken.

Det är en jättefin bild eftersom den är så tydlig.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~