Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettfärger
Läst 1539 ggr
aze
0

Färgfråga

Korkad fråga kanske, men vilken färg är mest dominant utav svart och fux? Mitt sto är svart, likaså hennes föräldrar. Hon är betäckt med en fuxhingst vars föräldrar är fuxar. Vilken/vilka färger kan fölet få?

PernillaJ
1

Det beror helt på vad föräldrarna har för färganlag.

Brogårds Mustang 680 är A-ee (antingen AAee eller Aaee). Om han är AA kan han inte lämna svart.

Trudelutt 5439 är aaE- (antingen aaEE eller aaEe). Om hon är EE kan hon inte lämna fux.

aze
0

Tack! Finns det något sätt att ta reda på vad de har? Och finns det någon möjlighet att avkomman blir brun?

PernillaJ
1

#2 Du kan skicka in tagel för att färgtesta. I så fall skulle jag rekommendera att du testar Mustang för agouti = a, och Trudelutt för red/black factor (extension) = e. Om du postar till USA kostar testen $25 per styck. Här finns länkar till olika lab, https://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4fe56d8b88f4725b1a00069f-lab-som-dna-testar-for-farganlag?4d7124ddb9cb462141047b52-2

Eftersom Mustang är ee kommer han att ge ett e till akomman, och eftersom Trudelutt är aa kommer hon att ge ett a till avkomman, som blir a-e-. En brun häst är A-E-, alltså den måste alltid ha minst ett A plus ett E (en brun häst kan vara AAEE, AaEE, AaEe, eller AAEe). Mustang tror jag har åtminstone ett A, vilket innebär att han kan lämna brun avkomma tillsammans med ett svart sto (som ju själv inte har något A att bidra med). Sedan har Trudelutt åtminstone ett E (och det vet vi för hade hon inte haft ett E skulle hon varit fux), som hon kan ge till sin avkomma. Så ja, jag skulle säga att Mustang+Trudelutt bör kunna ge en brun avkomma (AaEe i så fall). Om de kan ge andra färger är svårt att säga, se #1.

aze
7

Vill bara berätta att det kom ett brunt stoföl ❤️