Tyson ll 536
Vilka har betäkt sona ston med Tyson ll och med vilka ston?, stam?
Fin!
Hej Maggan, har du fler bilder på Tyson ll då vi har betäkt med honom?
Tog bara en på utställningen! Tyvärr!

Jätte fint TACK, äger ingen kamera själv och bevistar bara utställning om jag visar egen ponny, lägg gärna in flera…
vad fin=)

intressant att ingen av "russentusiasterna" har betäckt med Tyson… Medans samma tråd på "ponnytravsidan" är fullpackad med kommentarer och diskussioner…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Beror kanske på att *russ entuasiasterna* vill ha mer än bara en häst som kan trava fort.
.

12# det vill jag inte påstå . jag tycker han är en fin hingst och lämnar bra hästar vårat sto fick diplom och kan även springa, nästa år ska vi betäcka med han igen.jag tar häldre en hingst med 39 poäng som lämnar bra till travet än en hingst med 44 poäng och där inte blir något som kan springa på travet. Så det du skriver gäller inte denna familjen som är russ entuasiaster.ps I ett lopp på östanåkra var de fyra första i mål effter tyson II. MEN DET ÄR UPP TILL VAR OCH EN VAD MAN VILL UPPNÅ MED SIN AVEL.

Russentusiaster var kanske fel ordval, jag hade nog snarare sagt utställningsentusiaster kontra ponnytraventusiaster…. Vi alla brinner ändå för russ men vi har litet olika syfte 
Det finns ju fler hingstar än Tyson att använda också. Han är ganska flitigt använd allaredan och vi får säkert se flera söner efter honom i aveln. Med lite tankar framåt blir det trångt om alla traventusiaster ska använda Tyson.

En intressant diskussion. Jag tycker att det är helt okej med att avla på prestationshingstar, men tycker att det är lite synd att att inte fler vågar prova de hingstar som inte själva har travrekord. Det är ju långt ifrån alla som får en chans att visa vad de kan på travbanan. Varför skulle inte en korrekt byggd ponny med bra gångarter kunna trava fort?
Om man inte avlar på travstammarna -är då hästarna dåligt stammade. Det är i alla fall vad man kan utläsa från många som skriver på tex ponnytrav ifocus.
Om jag får en ej "travstammad" ponny till start och den presterar mkt bra. Har dennes stam då blivit travstam? Generna är ju dem samma som innan ponnyn kom till start.
Jag ser inte mina russ som varken travruss eller utställningsruss. Jag ser dem som allround ponnyer med olika individuella talanger. Somliga lämpade mer som barnhästar andra till tävlingsridning och trav. Russen ska vara godmodiga, tåliga, friska och arbetsvilliga. Med dessa egenskaper kommer man långt med rätt träning.

#13 Det är väl en av de få som har fått diplom efter han om jag ska vara ärlig. Jag har inte sagt att han är ful, men han har kanske inte lämnat så många med både bra utställnings och trav om man säger så då. Jag vill ha både och , men kanske är det jag som är kräsen ;-)
Jag tycker också att Tyson används väldigt mycket , håller med #17.
#17 Bra skrivit!
Tyson änvänds INTE flitigt, han går på semin till max 10 ston/år, vilket INTE innebär att alla brukar honom, och GLÖM inte, stoet nedärver 50% av arvsmassan……som förhopningsvis även är korrekt och förvärvar bra sunda avkommer för kommande generationer……..

Tyson har en gdk son i alla fall, i sin första kull som är födda 2002.
Jag är intresserad av ponnytrav och helt ointresserad av utställningar. Jag skulle aldrig betäcka någon av mina ston med en hingst utan mycket goda travmeriter. Det spelar ingen roll för mig hur vacker hingsten är om den inte kan trava fort, sedan vill jag gärna se lite duktiga avkommor först innan jag bestämmer mig för vilken hingst det blir. Tyson som denna tråd handlar om har ju redan visat vad han går för. Honom kommer jag säkert använda till någon av mina ston så småningom, sedan finns det andra intressanta också, men dom nämner jag inte här eftersom det här är en Tysontråd !

Glöm inte att det är en helt annan åldersgrupp (generellt) på ponnytrav ifokus… Vanliga trådar är, "min häst är finast", "vem är din favorit" och andra roliga ämnen 
#23 ponnytrav kan du köra fram till och med det året du är 25 år så "generellt" tror jag nog inte att det är, själlv har jag två 13 åringar + en 11 åring och vi vuxna är i övre medelåldern så din bild är nog lite skev då du skriver som du gör……..

Antalet beteckningar de senaste åren med Tyson II ser ut så här:
2001: 25 (18)
2002: 20 (16)
2003: 25 (19)
2004: 38 (25)
2005: 6 (4)
2006: 10
Att "alla Tysonavkommer är snabba", vilket ibland hävdas är inte sant. Har träffat på Tysonavkomma som inte ens klarat kvaltiden, samt ett antal som man kan betrakta ha en tämligen "normal" utvecklingskurva. Att Tyson avkommorna har varit så dominanta i årgångsloppen de senaste åren beror till stor del, tror jag, på det man kan utläsa av beteckningsstatestiken ovan.
Som många andra uppfödare hävdar jag med bestämdhet att Stoet har större betydelse än hingsten. Sedan har tränaren troligen den allra största betydelsen för att ett Russ skall bli bra i den diciplin man vill tävla den i.
Stoet och hingsten ger de genetiska förutsättningarna. Stoet och tränaren ger sedan miljöförutsättningarna för att Russet skall utvecklas till den individ man vill ha.
Att köpa en avkomma efter en högpresterande hingst är deffinitivt ingen garanti för att man skall få en högpresterande avkomma.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#23, som aktiv på ponnytrav.ifokus kan jag säja att de flesta diskutionerna handlar om penninghandicap, åldersgränser osv. Och ponnytravets framtid.
Åter till ämnet - Tyson II!
!
#25 #26 HEJJA!!!!!!!!
#23 glöm inte att det är DU och alla andra brukarna (även jag) som sätter ribban/nivån på sidan….

Titta vilka ston Tyson får betäcka också…
#29, det är sant. Och vilket folk som har de bästa Tyson avkommorna..!
Julia, Nova är inte så märkvärdig förutom om man tittar på stammen………………
Om man tittat på betäckningsstatistiken så verkar det som de flesta tycker att en hingst med travmeriter är viktigare än bredden i aveln. Jag tycker det är roligt att hingstlinjen från Raketen får en rejäl uppgång men det finns fler hingstar efter Vagabond att använda om nu stoet har större betydelse än hingsten.
Tråden kommen kommer att handla om annat än det trådskaparen frågar efter förhoppningsvis kan den ge något ändå.
#30 du tror inte att det beror på vad du är ute efter och sen köper/lägger på några "spänn" för att få vad dom vill ha?
"Om" våran unge går ut på marknaden så ser jag till att den kommer till någon som hällre kan göra Nova och Tyson rättvis än ser till 100% till plånboken…eller vad säger du Julia?

Ett axplock av de ston som har avkomma e.Tyson: Regitze Ernst, Ripadals Jonna, Snäckan, Regazza Ernst, Hemira, Springlette, Bess, Russi, Calissa, Miss Candy, Whopper, Melinda, mfl.
Inga "promenad-ponnyer" precis.
Jag är glad för mina promenadponnyer!
Det är ju så bra med russen att man kan ha dem till allt, för att de kan allt.
#20 : 124 betäckningar på 6 år, det är väl mycket! En del andra russhingstar når kanske upp på 20 betäckninger under hela sin avelskarriär….Det är bra om man som stoägare tänker sig för och vågar använda hingstar som kanske inte alla andra använder. På det viset blir det mer variation i stammarna, vilket är viktigt för en numerärt liten ras som russen.
Dessutom så tycker jag att ryttarn har rätt i det han skriver.
#35 det får stå för dej , som visserligen även jag instämmer delvis…men fortfarande tar jag den hingst som jag bedömmer passar mitt sto bäst nu och som kompleterar henne bäst (tror jag) inför framtiden…och jag lovar dej JAG har tänkt både en och två ggr. och är fortfarande fast övertygad om att jag har valt RÄTT ang. stam och framtida avel angående russen.
#36 Ta inte kritiken mot Tysons alla betäckningar personligt.
Naturligtvis har du valt den hingst du tycker passar bäst! Stoet finns förhoppningsvis kvar och du kanske väljer en annan hingst nästa gång. Eller tar Tyson igen om du tycker att avkomman blev bra…Bara framtiden kan utvisa om vår avel blir bra!
#37 Tyson får stå för ägarna, jag står för mina ponnier så en ev. kritik rör inte mej utan är bara tråkig för hingshållarna, många gånger kanske kritik grundar sej i avunsjuka, vem vet….
Om man upprepar en kombination så stangerar man i stället för att utveklas framåt. All avel skall/bör föra rasen framåt, vilket inte kan ske om samma kombination upprepas i det oändliga
Jag vet inte om det primära med russavel är att föra rasen framåt. Det kanske är lika viktigt att den står still?
Bevarandetanken inom russaveln får inte glömmas bort eller förringas i skuggan av travprestationer eller poängjakt.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#39 Så sant, så sant!
Arvbarheten när det gäller prestation = 0, arvbarheten när det gäller exteriör och mentala egenskaper är 100%.
När det gäller Tyson II, är det en läcker hingst, som jag gärna skulle använda om jag ville avla flotta ridponnyer. Med sin utstrålning och framåtanda, skulle han nog kunna göra stor nytta även inom ridponnyavlen. Inom russaveln borde han passa bäst på russton med mycket stark rastyp.
Om man när man avlar russ för trav, inte bryr sig om rastyp och exteriör, finns det risk att vi får en ren "travarmodell", som inte har så mycket likhet med den russtyp vi vill bevara till eftervärlden, och kommer kanske att bli tvungna att restaurera rasen så småningom. Jag vet att många russtravaruppfödare är seriösa och tänker på sånt, men jag tycker mig också sett att många nya uppfödare stirrar sig blinda på rekord. Ledsamt!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 40 Är inte alla godkända hingstar rastypiska ? Om inte, hur har dom då kunnat bli godkända ? För travmeriter kan man väl bara få två extrapoäng ? En hingst som fått t.ex. 38 poäng + 2 för travmeriter är väl inte orastypisk ?

#41 Visst kan de ha en sämre rastyp och ändå bli godkända. En 7a är alltid sämre än en 9a. I poängen för "TYP" bedöms rastyp, könstyp och brukstyp. En häst kan ju ha en god könstyp och brukstyp, men en sämre rastyp och därför få en 7a.
En god rastyp på ett russ är när man direkt kan se att det är ett russ. Liknar den t.ex. en arab, fjording eller islänning, har den ingen god rastyp.
OBS. Detta är rent generellt och har egentligen inget med Tyson II att göra.
www.vikingponnycenter.se

Finns väl en del godkända hingsta som fått 7 på typ? Jag tycker i allfall att en godkänd hingst ska minst ha en 8 på typ , men som sag jag är kanske lite kräsen jag
, men det tycker jag gäller alla raser och inte bara russ.

Tror egentligen inte det behöver finnas någon motsättning mellan ett rastypiskt russ och ett "trav russ". Ta godingen Granit som exempel. Ett travrekord under 1.50, har fått åtminstone 43p på utställning (vet inte vad han hade på premeringen) och har get massor av både snabba och vackra rastypiska avkommor.
Jerker Klang,
Men alla russtravare kan inte vara efter Granit heller. Han dominerar genom alla sina söner och ättlingar.
Ta t ex Ernst Romeo som har Klippman 4 ggr inom 4 generationer. Är det så vi vill bevara hela bredden?

Finns ju massor utav hingstar som fått bra på utställning OCH travat bra, om man ska gå in på den biten… Några exempel på de som fått 9:a på typ; Darius Roll, Skotte, Micklas, Uron G, mfl mfl…
Tyson är INGEN eller GER inga ridponniers så det får stå för talaren själv, extriör och prestation ska inte ta ut varandra.
Vad vet du #40 om hur mitt sto är extriört eller hur rastypisk hon är, här finns inget rekordtänkande. Så tycker du att jag och andra med mej är "ledsamma" och förstör dessutom bara siktar in oss på "travmodeller" utan ansvar för framtiden så att du/ni ev. måste restaurera rasen, då får du det jobbigt för jag tänker aldrig ta det näst bästa för att du/ni inte ska vara oroliga inför framtiden utan jag tar den hingst som passar mitt sto (extriört och stammässigt) bäst, här hoss oss har vi oldround ponnier, som är sunda och utför allt från vedkörning, hoppnig, plogning, travovalen eller vad du nu begär och det med glädje utan att se ut som en sportponny

Eftersom russet är en liten ras, och det används ca. 600 individer per år i avel(ston och hingstar) så räknas russet som utrotningshotat, vi kan inte hämta material från någon annasnstans, det är nog det #40 och flera är ute efter.
Bra Julia!!!!!!!!!!!!!

Det är ju det jag menar, det finns inte och skall inte finnas någon motsättning mellan att ha god rastyp och att kunna trava fort. En bra trav är en del av själva rastypen. En god exteriör är en förutsättning för goda rörelser, och goda rörelser är en förutsättning för prestationer. De som lyckas springa fort utan dessa förutsättningar gör det inte p.g.a att de har sämre exteriör eller rörelser utan trots det. Här kommer den mentala biten in. Tyvärr ser man en hel del ponnytravare som springer i stället för att trava. Detta tycks ha blivit värre sedan systemet med "varning för orent trav" togs bort.
www.vikingponnycenter.se
Jo visst #49 håller med dej, men som #45 och #46 säger så är inte Tyson det stora "problemet"
När det bara utgers för att finnas en sanning och det kan uppfattas som allsmäktig, DÅ blir det oroande…..

Men märkligt är det då, att de hästarna som tar sig fram väldigt fort på travbanan får i regel låga poäng, och att de är de som i regel lämnar "bäst" (tidigaste?) avkommor på banorna.
Det är väll som med shettisarna, god kondition ger inga seluiter i rumpan eller dallrig mage alltså inga poäng, hanna är visad i toppkondition 37p, lönnfet ur kondition 40p!!!!?????OBS samma dommare

#54, haha!
Nova kommer ALDRIG ha seluiter för att duga, har hällre en snygg, välmående och inte minst frisk ponny som är korekt, har sett för många HÖGT bedömda ponnier som INTE har varit i visningsskick pga. FETTMA…………

#54. Nu vet jag inte hur din häst är,
Men många travponnyer (gissar att den är det) som kommer ut på utställningar blir stressade och visar inte sina rörelser lika bra som de önskar men framför allt inte lika bra som de kan.
Om hästen är i toppkondition eller om den inte har någon kondition över huvud taget spelar ingen roll, det är ju inte konditionen som bedöms..

Har aldrig varit med om att ett Russ på en Russutställning skulle få sämre poäng när dom är i topp trim än när dom inte är det. Jaritza fick 41p på Nordruss 2003, då var hon i gott trim. 2006 på Dalaruss fick hon 38p mycket pga att hon var "lönfet" efter att ha gått med hingst på väldigt rikt bete hela sommaren…. Däremot är min erfarenhet att kunskapen om hur ett russ skall se ut kan vara lite si och så på generella ponnyutställningar….
#45 och #46, Jag tog bara Granit som ett exempel, givetvis finns det fler. Hade det bara varit han hade ju russaveln varit för bedrövlig….
Det är en av anledningarna till varför jag inte anser att prestationspoäng skall användas i en så liten ras som Russet är. Finns egentligen ingen anledning att föra in "icke fullt rastypiska" individer pga prestation då det finns prestationer bland de rastypiska. Det är en annan sak innom en mycket stor ras som shetlandsponnyer tillexempel. Där kan man "kosta på sig" olika inriktningar på rasen. Jag anser russet är en för känslig ras för detta…. (oops, där blev det nog en brandfackla…)
Jerker Klang,
#57 nä men skicket för dagen och vår ponny är en allsidig ponny, "travruss" vad är det? ett russ är en oldround ponny, facket sätter du, det är sällan vi som är på ovalen använder det uttrycket, sen finns det hästar som är mer eller MINDRE lämpade för ponnytrav och dom flesta är i god kondition, visar du en ponny i uselt skick SKALL den bedömmas /ge sämre poäng en en häst i toppskick annars kan du visa vad "skit" som hällst och rasstandarden SKA gälla oavsätt dommare, stam eller uppfödare/inriktning
Jag tror nog att de flesta som har hållit på ett tag, tycker att ett russ är ett russ. Travruss är något nytt påfund, kanske av de som är lite nyare i gamet som inte inser eller tror att ett russ skall kunna göra allt, oavsett vad som står i stamtavlan, rekordtabellerna eller om ni så vill, i resultatlistan från någon visning.
Tror heller inte att skillnaden är så stor hos russ, som hos andra raser. Ett vältrimmat russ skall kunna vinna travlopp ena dagen och BIS den andra. Det finns flera exempel på det, tro mig. Däremot är det beklämmande att se de russ som ser ut som beniga vinthundar bara för att deras ägare tror att de inte kan springa annars. Det finns också tyvärr….

Oavsett ras tycker jag att en för fet häst ska ha sämre poäng. en fin ponny ska vara lagom i hullet, som det är nu inom vissa ponny raser är de allt för feta men många som har till trav har för dåligt hull, en ponny som är för tunn i bakdelen har svårt att trava rent, drivet ligger i bakkärran. Det är kanske tur att det finns extra poäng så det finns några hingstar att välja på, alla kan ju inte använda Granit om han redan finns på flera ställen i stammen.Tur att vi människor inte måste vissas och följa rasstandard hur skulle den perfekta människan se ut för att få användas i avel.För vi är väl inte så lika varandra.

Brandfacklor behövs
!
Vad gäller bedömningar på utställning, får man inte ta det så allvarligt att poängen skiljer lite mellan olika tillfällen och olika domare. Domarna är ju också bara vanliga människor som vi andra. En gillar en modell, en annan gillar en annnan modell, och vem kan säga vad som är rätt och fel. När det gäller russ, är det helt OK att de kan ha olika "modeller", både lättare och tyngre, det är en smaksak, men det måste synas att det är ett RUSS. Ett bra "ridruss" behöver inte se ut som en ridponny, lika väl som ett bra travruss inte behöver se ut som ett varmblod. En av landets bästa dressyrponnyer kat. B är ett rastypiskt russ e. Vagabond!
Att ha russ i stammen på en ridponny är ingen nackdel, och att ha ridponnyavkommor för en russhingst är inte heller någon nackdel. Jag har INTE förkastat Tyson II som russhingst, bara sagt att jag tycker att han ÄVEN skulle platsa i ridponnyaveln.
www.vikingponnycenter.se

#59. klart att rasstandarden alltid ska gälla, och det gör den. men som #62 säger så gillar alla domare olika modeller! på en utställning är det dagens skick som bedöms, inte stam och meriter!
En av våra hästar har diplom och 41p och ett flertal guld, på en utställning fick hon 37p! domarna tycker om olika modeller och kollar på olika saker.

Fast man måste ha i åtanke och att när det gäller utställning så är det *för dagens* skick som gäller , kan vara så att min häst är lite tjurig den dan , för spänd eller annat som kan dra ner poängen.
På premiering ska domaren se igenom det hela att det kan vara en bra avelshingst/sto, där är det annat som gäller och tycker nog att våra premieringsdomare här i landet är väldigt bra på att skilja på det. De är duktiga på att se igenom på en för fethäst eller en som är väldigt smal.
Man måste lära sig skilja på utställning och premiering , de bedöms faktiskt på lite olika kriterier också, en utställning så *räcker* det att hästen är snygg för dagen , där behöver man inte bevisa att det är ett bra avelsmaterial, på premiering är det bedömning mer på avelsdugligheten, då är ju typen och extriören en väldigt viktig del i det hela.

För en gångs skull håller jag mig utanför diskussionen.
Men jag måste få säga att det är väldigt intressant läsning i den här tråden!!!

#65 Va, har du inga brandfacklor att komma med? Det här är ju KUL
www.vikingponnycenter.se
NU börjar VI komma FRAMÅT, mao nu ger diskutionen något
Men något har du väll att säga Bea!!!!!

Ingrid; jag önskar er all lycka till med fölisen! Stammässigt går det ju knappast att få en bättre avkomma till travet, med matadorerna Vagabond, Munter och Polar i de närmsta leden. Blir nog en ypperlig kombination!
Ja jag tror det blir lyckat. Ska försöka få iväg en ultraljuds bild till dej Julia, om jag hinner med och vetten inte är allt för stressad.
Från slutet på Maj kommer jag nog vara lätt hispig av spänning….

#66 & 67 nä… jag håller mig nog lugn nu… jag har en förmåga att bli lite för het i diskussioner… Jag skyller arvet på mamma!!! 
#70 skit i det Bea!!! det piggar bara upp med lite hetta, alla stämningar ska komma fram och dryftas, JAG välkomnar alla åsikter, det vet du väll???? är det bra annars?

haha!
Jo tack det är bra. Jobbar heltid nu så jag har lite dåligt samvete för mina hästar som går där hemma. Mina två tävlingsston är nog för tillfället de tjockaste på hela gården!!! Det blir att banta sen inför tävlingarna i augusti!
för tillfället är det "bara" 16 hästar på gården så det är ganska lugnt. Faktum är att vi sålt av så många att endast 6 av dessa är våra egna! så lite häst har vi inte haft sedan vi flyttade till Eskilstuna 1986!! 
Hur är det själv? Laddar inför utställningen? Jag gick igenom katalogen och räknade till 20 hästar som är antingen Tejas egna uppfödningar eller barn/barbarn till Teja! Ska bli jättekul!

Å du, jag har massor med bilder på era hästar. kanske kan va ngt att ha till hemsidan?
#72 Här är det lugnt, har satt igång Birke och Hanna nu då Nova "bör" vara klar, får reda på det på måndag, vi har haft så mycket skit gåendes här nere att vi valde att ställa hästarna i stället för dra med något till Bredbergs, det skulle innebära katastrof för dom……men NU ÄR VI PÅ GÅNG.
Kan du inte titta ner på en fika?
Kan du inte på något sätt göra så jag får se korten????!!
Är själv en teknisk KATASTROF, därför har jag ingen kamera

Ska ni til utställningen? Eller travet dagen efter? Jag ska försöka hitta skivan med alla bilder på. Sen kan jag bränna en skiva åt er.
"titta ner på en fika" jo men det är ju nästgårds!! Jag hinner ju knappt med hästarna så jag har gooott om tid å åka 30 mil å hälsa på er!! *skratt*

#62 Ber om ursäkt för att jag blandade ihop några hästar jag nämnde i inlägget. Dressyrponnyn jag nämnde är inte e. Vagabond utan e. Brokad. Men det ändrar inte att han är rastypisk och inte ser ut som en ridponny. Rätt skall vara rätt. Nöjd Pernilla?
www.vikingponnycenter.se
Du får väll bjuda till lite
Nej tuvärr kan vi inte komma, då vi målar och fixar det sista innan semester är slut.
Om du kvistar hit över en kväll, så ordnar vi så att du kan knoppa i tältvagnen, den står upptälld 1&2 helgen i augusti, så kan vi snacka strunt och häst och även äta en bit…vad är 30 mil mot lite trevligt samkväm…………..

#78 som sagt. tur att jag har så lite att göra då..
Jag är lessen men jag har helt enkelt inte tid nu närmsta veckorna iaf.. Jobbar heltid-dag på ett jobb. Och dessutom helgnätter på ett annat!
Och så hästarna, hunden och pojkvännen. Och så vill man ju helst leva lite oxå!!
Det fixar sej
har du möjlighet att skicka med skivan med morsan ner då hon är/kommer att vara 10minuter här ifrån????
Nej nu tappade vi visst tråden…..tillbaka till Tyson, härlig häst
putteliputt

Jag måste hitta min egen skiva först… =/
En liten parantes i allt
i dag på 16:de dygnet är Nova konstaterad dräktig med trådens huvudperson
så nu är det BARA två ultraljud och resten av de 11 månaderna kvar…….
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ska ni ultraljuda 2 ggr till?
Japp Bea dygn 30 och dygn 44, 30 pga att se att ägget är kvar och 44 att ägget har fäst, om inte börjar man om……sen kan man om man vill ultraljuda på 120 och se så hon inte har kastat, många fölförsäkringar inkl. vår vill ha en bild på 120 så vi får se hur många men troligen ALLA
Jag bara garvar för det HÄR är KUL…..
Ska väll också tillägga att det ingår dom första tre ultraljuden i stationsavgiften 
Om man tänker på hur många avkommor Tyson lämnat, så är det ju långt i från alla som blir riktigt bra! Det är ju för det mesta just dem man pratar om. Inte om de som nån nämde högre upp inte ens klarat kvaltiden! Vilken stam en häst än har måste den vilja tävla och tycka det är kul, och att få en häst att göra det kvärvs ingen travstam enligt min åskit!
http://vickelbyponny.blogg.se
Árvsanlagen kommer man aldrig ifrån, så ær det bara !! Att det sedan føds undantag kommer man heller aldrig ifrån !!! Mitt førsta russ ælskade att tævla o att visa upp sig men som trav/montehæst døg han aldrig till, av det lærde jag mig att det fanns redan på den tiden(tidigt 80-tal) russar som var framavlade på travmeriter !! Efter det inhandlades bara russar med travgener i sig o de har ALLA blivit bra ponnytravare !! Kan næmna att ovan næmnda russ har SM-placeringar i dressyr,hoppning o fælttævlan !! O blev dessutom førsta russhingsten att bli gdk æven inom Svenska ridponnyaveln !!
Självklart skulle jag inte ha något emot att ha en tyson avkomma det är inte det jag menar. hanär en otroligt fin och duktig häst. Utan att man inte bara ska tänka på vilken stam hästen har, eftersom finns många fina travhästar som inte har någon travstam.
http://vickelbyponny.blogg.se

#89 Nja, det finns inte så många. De flesta ponnytravarna har travstam.
Eftersom russ i allmänhet alltid haft lätt för att trava så kan man nog inte generellt säga att det inte finns travstam! Kolla på ponnytravet.com där finns massor av statistik på fadershingstar till russtravare (jag kallar dom INTE för ponnytravare, eftersom dom är till 99,9% av russras!). Där finns allt, från elittravare till ostartade!
Hej alla, vill bara berätta i min egen tråd att jag är så GLAD
såg imorse för första gången hjärtslag och navelsträng, så nu är det BARA resten kvar…jag ser så mycket fram emot detta och vad det blir…..framför allt om man kan leva upp till sina egna förväntningar OM allt går vägen 

#20 Så här tre månader senare kan man på SvRAFs hemsida läsa att Tyson II 536 betäckt (via semin) 24 ston i år…
Kanske det du Pernilla!!! men INGEN blir som våran då våran blir UNIK!!!! i alla fall stammässigt
Mig veterligt blir väl alla föl unika. Även helsyskon skiljer sig genetiskt, så alla individer är unikum.
#95 Precis!!! och snart är det vår med nya spännande, tända förhopningar som alla ser fram emot…god morgon förresten =)

borttaget

#94 Ingrid, ditt påstående "Tyson änvänds INTE flitigt, han går på semin till max 10 ston/år" den 23 juli var bevisligen felaktigt. Litet ödmjukhet från din sida vore kanske mer klädsamt i det här läget…
Jag ser fram emot vårens alla fina (och unika) Tyson-ungar; han är verkligen en briljant förärvare av travtalang.
Bara en fråga.
Vilka hingstar är det som betäcker mest? Finns det statistik??

#99 Se länken till SvRAFs hemsida i inlägg nummer 93.
Jag har hittat nu! Det var ganska intressant.

#20 "Tyson änvänds INTE flitigt, han går på semin till max 10 ston/år, vilket INTE innebär att alla brukar honom.."
#25 Antalet beteckningar de senaste åren med Tyson II ser ut så här:
2001: 25 (18)
2002: 20 (16)
2003: 25 (19)
2004: 38 (25)
2005: 6 (4)
2006: 10
2007: 24
Jag kan inte riktigt ihop det…. om det är max 10 ston/år.. hur kan då siffrorna se ut som det gör dvs >10ston?

#103 När familjen Melander Köpte Tyson drog de ner på betäckningarna rejält, se år 2005 och 2006. De satsade på tävlandet istället. Iår har de tydligen använt honom mer i aveln, det har blivit tuffare på banan med nya världsrekord hit och dit iår, men i aveln är han fortfarande 1:a valet hos många.

Jag vet inte om jag är ute och cyklar.. sent på en fredagskväll:))
MEN jag tycker i alla fulla fall att:
det är synd att många stirrar sig blinda på travponnysar och vad de har presterat på banan…
Jag vill inte måla ut någon… men man måste faktiskt tänka på framtiden och inte bara här och nu.
Ta tex. Järvsöfax, han är pappa till många… men det är inte många som har presterat så bra på banorna… vissa utav dem är rent sagt dumma i huvudet….
Jag vill definitivt inte klanka ner på Tyson II - en kanonhäst.. men jag tycker att fler borde prova något frågetecken… det kan ju som sagt var blir en kanontravare av avkomman…
Den som vågar chansa - har inget att förlora:))

Det tycker jag att man kan ha med vilken hingst man än väljer. Men om man tittar till resultataen så är det avkommer till hingstar som själv har gått bra på travet som lämnar bäst på travet i 99% jag skulle aldrig använda en hingst som inte har bra resultat på travet för det är trav vi håller på med men om jag ändrar inriktning så spelar det ingen roll vilken hingst jag tar bara den passar till stoet jag ska betäcka. jag har många olika bra hingstar att välja på som har gått bra på travet så det behöver inte bli några problem med inavel. Ni som har hingstar som ni vill man ska använda får först vissa att de kan gå på travet eller lämmnar bra avkommer till travet ni tror väl inte att de som födder upp halvblod använder hingstear som inte har vissat att de kan något sen kvittar det om den har fullpott på exteriören, om den inte har någon talang.Jag tycker det luktar avundsjuka på många om de som har bra hingstar som går eller har gått på travet. MVH Marina

#105 Ta tex. Järvsöfax, han är pappa till många… men det är inte många som har presterat så bra på banorna…
Oj, nu håller jag inte med dig! Järvsöfaks äldsta avkommor är födda 2000 och han har redan lämnat 7 miljonärer: Åkre Lurifax, Faksen J:r, Hallsta Lotus, Röste Bo, Fakse, Sundbo Kravall och Elias.
Du måtte ha höga krav…
Förstår de stoägare som vill använda en hingst som travat bra till sitt sto, för att få en fin ponnytravavkomma!
Jag säjer inte att det inte är möjligt att få en bra ponnytravare e. en "oprövad" travhingst, men om man vill ha en travhingst till en blivande ponnytravare är det ganska självklart.
Sen att det finns ganska många att välja på när det gäller snabbtravande hingstar är en annan sak ;)
det är nästintill omöjligt att sälja föl efter hingstar som inte presterat nåt.. man ska vara glad man får 5000kr men däremot om man har Tyson föl så kostar de ju 20 000kr i vissa fall. det är ju inte lönt att välja några andra hingstar bara för att testa .. då går man snart i konkurs!
#105 "Ta tex. Järvsöfax, han är pappa till många… men det är inte många som har presterat så bra på banorna… vissa utav dem är rent sagt dumma i huvudet…."
Ursäkta, men det finns faktiskt ägare som är dumma i huvudet också…..
Dessutom tycker jag inte att det här är en plats för att slå ner på varken folk eller fä……
#109 Det är inte bara Tyson-föl som kostar uppemot 20000,- Det finns faktiskt fler bra härstamningar!
# 109 Då borde jag gjort konkurs för länge sedan! 
Att Tyson är en fenomenal travförvärvare är ju inget att orda om!
Iochmed att ponnytravet är en "liten" rörelse blir ju en toppförvärvare som Tyson mer synlig!
I gemförelse står snarare galoppsporten, där Diaglyphard är att gemföra.
Klart att vill man nå resultat, så väljer man en stam med chans att få det man vill ägna sig åt.
Själv tycker jag att russen är alldeles för billiga! Förstår egentligen inte varför?!
och tycker att uppfödare borde höja priserna på russen.
Därmed oxå höja statusen.
Russ är ju endå det bästa man kan ha!
Hälsn,Yvonne, Matte till två undeerbara Tysonavkommor.
Vill tillägga att jag tycker att Tyson lämnar en mycket modern typ av häst, högrest, född i uppförsbacke! Därmed även stor ridbarhet och ämnad för andra dissipliner, t.x. hoppning o dressyr.
Vårt sto Piggybank, köpte vi som 6-månadersföl, hon kom sedemera att bli Tyson:s första startande avkomma, och hon kommer att ha en ypperlig framtid som dressyr o hopphäst, om vi hittar rätt ryttare..
På bilden är Piggybank 3 år…

Problemet med att höja priser på russen är väl att dom skulle bli svårare att sälja… Just inom ponnytravet har inte alla föräldrar som är intresserade utan köper sina ponnyer för egna ihopsparade pengar och jag kanske bara talar för mig själv nu men skulle jag försöka köpa tex en hopp/dressyr ponny av större storlek skulle ja va långt över 25 innan jag hade råd… Om jag inte valde att ta ett lån eller något annat korkat och skuldsätta mig för resten av livet redan innan 20 år fyllda! (grovt talat) =) Måste sedan priset påverka rasens status.. Visst nu talar inte jag som uppfödare och har i ärlighetens namn inte den blekaste om vad det kostar att föda upp hästar, jag antar att det inte går att leva på att endast föda upp russ så det måste ju ha med intresset att göra?
Lite osammanhängande men bara funderingar =)
//Mickan
Jag tycker russpriserna höjts ganska mycket faktiskt. Det kanske är därför så många russ säljs till Norge och Finland? Det är dom som betalar, det gör inte svenskarna. Alla "svensson-familjer" har inte 30.000 att bara slänga fram.
Fast det är en helt annan diskussion!
Det finns fler än dom e. Tyson II som kostar att köpa. Fast det beror på vem man köper av och vad den förväntar sig….
Jag köpte min 1-åring e. Raider, u. en mamma med 2.00 i rekord som var e. Niklas II för 9.500:-. Det var faktiskt billigt tycker jag.

#107, #110
Ursäkta mig…
men det var inte min mening att klanka ner på vare sig folk eller fä….
det som jag skrev, kom från en som känner till avkommorna och har en själv… går nämligen inte att hantera….
En långt bort från ämnet grej:))
Jag tittade på lite statistik just om faksen
Han har totalt 512 avkommor från år 2000-2007
dessa har: 3742 starter, 663 segrar och 29635548 kr totat i insprunget… inte illa
Det är bara 170 av hans avkommor som har kommit till start. Varav den älsta är född -00 och den yngsta -03.
Hoppas Ni alla hör överseende med att detta kom långt ifrån vad det egentligen skulle handla om…
Jag har alltid jämfört russpriserna med priset på renrasiga hundvalpar…..så länge man kan betala 12-15000 för en renrasig 8-veckors hundvalp, så kan man betala lika mycket för ett russföl, som nästan kostat lika mycket i språngavgift, mammans mat m.m. En tik går dräktig i 63-64 dygn, valpmat är inte särskilt dyrt om man inte ger dom rent nötfärs varje dag (!), vet.-kostnaderna kan ung. vara desamma. Bara en jämförelse, har fött upp ganska många kullar med bordercollie/collie, så jag vet! Långt från Tyson II, men ändå…..

Tyson har trots allt lämnat ett par utav de mest talangfulla ponnytravare någonsin(?). Tuffing och Ramona Ernst. I hans första kull som är födda 2002 finns ponnytravare som Tuffing(1.43) Tokajer M L (1.49, godkänd avelshingst) Piggybank (1.50), Ernst Ravelli (1.51) Tiffy (1.51). Detta måste vara något helt unikt, att i en kull få hela 5 hästar som gått 1.51 eller snabbare som 5-åringar!! Visst, han har fått fina ston och avkommorna har hamnat hos folk som tagit tillvara på hästens chanser och potential, men resultatet talar ändå sitt tydliga språk. Så det är klart han är en väldigt attraktiv hingst.
#119 Men tror du inte att fler hingstar som gått så fort skull kunnat lämna lika många bra som Tyson om dom fått samma chans med bra ston? Och om dom hamnat så "bra till" som en del av hans avkommor gjort. Det tror faktiskt jag. Sen började ju Tyson sin bana hos Anki och John-Erik, det var inte för inte som hans russ tog 1-4 platserna i SM sista året han själv höll på med russ och russträning…..Både Tyson och Snäckan fick ju världens chans när dom råkade hamna på Blädingeås. Jag kan säja att under de år som John-Erik höll på med russ, så fanns det ingen annan som tränade russ så bra som han (och hans "drängar och pigor"). Heller ingen som hade sån näsa för härstamningar och exteriör på russen som han! Finns fler än jag som minns, Lisbeth på Vika bl.a. och Ann-Mari, Stuteri Mo! Inget ont om Tyson, men vi vet inte hur bra han blivit om han hamnat hos någon annan……
#113 "Modern typ av häst" säjer du, här gör vi allt för att bevara det gedigna russet…..

#120 Nej det är självklart, hade inte Tyson hamnat hos familjen Lorentzon/Magnusson så vet vi inte vad han hade stått idag. Det är ingen slump att Snäckan, Tyson och Lufsen alla nådde sådana framgångar under sina karriärer som ingen annan tidigare gjort(?)
Det tror jag säkert att om en annan hingst fått samma chans haft liknande resultat. Vi får se om några år, hingstar som Micklas, Gumino, Ernst Ronaldo, Skotte mm. har fått/kommer få fina ston, som lär hamna hos folk som satsar på ponnytravet. "Alla" kan inte betäcka med Tyson varje år, och satsar man på "prestationshingstar" så kommer nog den nämnda kvartetten högt upp på listan. Även om de nu inte kommer få lika många ston som Tyson haft under sina år i aveln.
Varken Micklas, Guminos eller Ernst Ronaldos avkommor har ju kommit ut på travet än. Ska bli kul att se hur Micklas första årskull går nästa år.
Två andra hästar med grym stam som inte fått samma chans som Tyson II att betäcka många ston är Ernst Rasken och Ernst Romeo. Skulle inte tacka nej till en avkomma efter dom.
Visst, båda två har fått ganska bra med ston, men inte lika många som Tyson.
Likaså Raider. Han har inte allt för många avkommor. Och honom har jag en avkomma efter och skulle gärna vela ha en till!
Och när det gäller avkommor… Det gäller ju mycket vart dom hamnar och vad den personen har för mål! Vi kan ju se Tuffing och Ramona Ernst, två riktigt riktigt duktiga ponnykuskar kör och tränar dom.
En duktig tränare och kusk kan nog få en häst utan "travstam" att trava fort.

#123 Men Raider har väl ganska många startande avkommor?
//Mickan
#124, Inte allt för många.
Om vi ska jämföra just Raider och Tyson II.
Mellan 2001-2007 då har Raider betäckt 29 ston. Tyson II har betäckt 92 ston. Och innan 2001 hade Raider inte heller allt för många ston. Ganska stor skillnad tycker jag.
Jag kan ha räknat fel. Men på ett ungefär.
121# Visst skall man bevara det gedigna russet.
Men här går ju att jämföra med det svenska varmblodet. Där man insåg att de extriört framtunga bruksmässigt svaga varmblodet måste förändras för att ,få en mer hållbar o bruksduglig individ.
Varmblodet tenderade att bli mer o mer kortbent i fram, och därav framtung.
Den "moderna" hästen behövde bli mer född i "uppförsbacke", med bättre resning, för att duga som hopp o dressyrhäst. Vara mer "bärig".
Det är vad jag menar med att Tyson kan lämna efter sig, en modern typ av russ, med höga brukskvaliteer, inte bara inom travet då.
Sen inte sagt att inte fler russhingstar skulle nå detta mål!
Finns ju fler russhingstar som säkert om de får chansen fyller
detta mål, att bli fina bruksförvärvare.
Appropå priser på russ så menar jag ju int att de skall chockhöjas, men att man får ett föl för så små summor känns märkligt, och att man kan köpa en fin starthäst för 25 000 med utrustning är ju larvigt.
Jag tycker uppfödrana borde höja lite.
Piggybank köpte vi som 6- månadersföl för 8 000, som min son sparat i sin spargris under lång tid, därav namnet PIGGYBANK (engelskans ord för SPARGRIS:)
#126. Tysons bror Bond, som nu är död, var en liten smäcker hingst med otroligt fina rörelser, som du kan se har han lämnat både travare, körhästar , hopp och dressyrhästar. Han var en riktig russtyp, förutom färgen. Vi skall akta oss för att "modernisera" russet, vi förstör då de naturliga förutsättningarna som russet alltid haft, alltså jättebra rörelser! Det är det som gjorts i vissa fall, "defekter" har avlats bort, och i en del fall är det just defekterna som gjort att dom varit snabba, men inte funnit nåd inför premieringsnämndernas ögon!

#126, ah, har alltid undrat varför Piggan heter som hon gör. Kul att få det förklarat. 
127# Att modernisera behöver ju inte betyda att man tar bort de naturliga förutsättningarna…
Tyson har ju en underbar trav, i höga farter, liksom många av hans avkommor. Mig veteligen sunda hästar oxå, iallafall de jag känner. Våra två har alldrig, trots m.k.t. träning o tävling, varit halta(peppar peppar…) De lider ej heller av eksem, eller andra åkommor.
Jag tycker t.e.x. John Russ är en modern typ av häst. Med en riktig "uppförsbacke".
Skulle kunna räkna upp många vad jag tycker "moderna" russ.
Hoppas att inte bli missuppfattad:)
Oj…bara ni inte blir "osams" av min tråd….själv har vi ju Nova här hemma som är en toppen märr, inseminerad med Tyson då vi tror stenhårt på att han kan komplitera (förhoppningsvis)hennes ev. svagheter om hon nu skulle ha några då vi inte har hittat dom än…och förstärka dom på plussidan vilket vi tror att han kommer att göra även extriört då vi har Ettan Roll och Polar bakom, visst spelar det roll vad hingst och sto preasterat då man vill ha fram en NY ponnytravare men VI vill inte frångå russets allsidighet pga. 100 delar på ovalen så först och främst en ALLSIDIG ponny, som följer rasstandarden sen inriktning (trav) vilket vore en höjdare då vi aldrig troligen kommer att få tillgång till liknande häst eller avkomma igen….så jag säger bara att fru fortuna var med OSS den där vårdagen vi hittade Nova, fastnade för Tyson och förhopningsvis får en trevlig, social, läraktig, rastypisk och sist men inte minst framgångsrik ponnytravare om 3,5 år

Ja, Ernst Romeo har mycket fin stam, han har väl haft en del ston också? Jag vet att Jarette har 2 startande avkommor efter honom, födda 2003 och 2004, men de har ännu inte visat några sådana fartresurser som syskonen Varette och Tyson har.
Sen 2002 har Ernst Romeo 28 avkommor + 5 betäcka ston i år (jag kan ha räknat fel, är inte särskilt haj på huvudräkning så här dags).
En annan fin Vagabond-son som inte fått samma antal ston som Tyson II är Darius Roll, som också lämnar fina avkommor. Kriterievinnaren Lolita Dar bland annat!
# 130 Hoppas du inte åsyftar "osams" Till våra inlägg…
Man måste ju få ha åsikter i en tråd.
#133 Jo ibland verkar det som det är småfnurror…det finns inga rätt eller fel hingstar/ston då det är frågan om kombinationer….från stoägarens betraktelse och tycke och smak, även greninriktning/special område :)