Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 2088 ggr
Tusen
0

Avelsbokstäver

Har försökt lära mig hur man får de olika avelsvärderingsboksäverna men jag förstår ändå inte riktigt hur de sätts. Har varit inne på Svenska Ponnyavelsföreningens hemsida och läst men får ändå ingen ordning på vad som står.Någon som vet?

1. Jag vet att vid en premiering får stoet bokstaven G om de får diplom, men vilket G? Är det bara G eller får man GI eller GII? Vad skiljer dessa bokstäver åt?

2. Är det samma för hingstar?

3. När räknas prestationsmeriter in hos stona?

4. Sen har vi avkommebokstäverna. Vad har man för system där? Poängberäkning eller något annat? Hur räknar man i så fall?

5. Gäller samma för hingstar och ston även här om inte vad skiljer det åt?

Tacksam för all hjälp. Orkar inte leta mera på nätet.

[Croneld]
0

Läs på mälarruss hemsida här, bra förklarat.

Det kommer en artikel om detta, men du kan gå in på Svenska Hästavelsförbundet och läsa, följ länk storeglemente och hingstreglemente

Tittut
0

Kort:

1. G ges till 3-åriga russton och till äldre ston som ej avlagt bruksprov alt har bruksmeriter från annat håll. G I är för ston som har meriter från tävling eller utställning, alt avelsdiplom. För att få G I måste stoet ha eller haft föl e godkänd hingst.

G II tilldelas ston som gjort bruksprov och som har lämnat föl efter godkänd russhingst, men som inte har meriter som berättigar till G I.

2. Nygkd hingstar som ej gjort bruksprov tilldelas G. Efter att de gjort sitt bruksprov får de G II och har de tävlings- eller utställningsmeriter kan de få G I.

3. Ston skall ha avelsdiplom, utmärkelser vid 3-årstest, tävlingsmeriter (för trav km-tid under 2.minuter), eller utställningsmeriter för att kunna höjas till G I. Precis vad som gäller för att kvalificera sig står i reglementet som hänvisades till ovan.

4. Till att börja med måste stona lämnat mints fem födda föl efter gdk russhingst, för att kunna höjas till A. Sedan hänvisar jag till reglementet igen, eftersom det skulle blir för långt att skriva alla regler här.

5. Det skiljer sig en del, men ändå inte. På hingstarna räknar man inte poäng på samma sätt som på stona, utan man tar fram andelen kvalificerade avkommor på betäckta ston och gör en värdering utifrån det. Det står i reglementet hur mycket hingstarna skall ha betäckt för att kunna avkommevärderas, men inte i detalj vad som krävs för vilken bokstav.

Som Croneld sade, hämta hem reglementen för ston och hingstar från SH, så kan du hitta det du söker där. Det här var bara ett försök att kort sammanfatta.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
0

Tack för hjälpen. Nu hittade jag det mesta jag undrade över även. Bara för att kolla om jag förstod rätt så är GI den högsta beteckning som ett sto kan få av sig självt, sen krävs det minst 5 avkommor för att något nytt ska hända på bokstavsfronten. 

Men jag hittade inget om bokstaven B eller AB. Är de borttagna eller gäller inte dessa bokstäver för russ? Vet att ett New Foreststo som jag var skötare åt undet slutet av 70-talet blev tilldelad B på en sommarpremiering. Hon hade då föl vid sidan.

Tittut
0

B och Ab är ersatta med G, alt G II och GI

Wruss
0

#4. Det gäller väl bara ston va? En hingst kan väl ännu få B…?! När han har avkommevärderats men inte ännu uppfyller kriterierna för A eller Elit.

Tittut
0

Stämmer så bra. Jag tog för givet att det gällde ston..