Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 799 ggr
miia
0

Basiblock användare...

Undrar om nån här provat Basiblock?

Tittut
0

Vad är det?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

miia
0

Tillskott som helst ska ges i fritillgång och innehåller mkt smått och gott. Se på www.basiblock.com

Cattis
0

Jag har använt det, och kommer aldrig mer göra det. Det är proppat med melass, vilket gör att hästarna fullkomligt vräker i sig mineralerna. En hink tog slut på ett och ett halvt dygn, på 12 shettisar. Kostar 400 kronor per hink, inte direkt ekonomiskt försvarbart.

För ett par år sedan hade jag det en hel sommar då jag kom över det ganska billigt. Enligt tillverkaren skall "begäret" lägga sig, då det enligt dem beror endast på mineralbrist och inte på melasset Fundersam, men det lade sig aldrig, de slukade hink efter hink. Kan inte heller vara nyttigt att de får i sig för mycket av allt som finns i hinkarna.  Brister lär de heller inte haft då de alltid haft tillgång till mineraler innan.

Jag, enligt min personliga smak och erfarenhet, rekommenderar det alltså inte. Jag använder Hippos slickbaljor och ger annars mineraler i kraftfodret, billigare och i mitt tycke bättre,

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

JuliaS
0

Jag har funderat på att prova basiblock till mina hästar men det har inte blivit av. Tyckte också att det verkade dyrt. Nu känns det inte som en lika bra ide' när jag läste ovanstående inlägg. Med mina hästar av blandad storlek skulle det väl bara ta nån timme att knapra i sig det som godis…

miia
0

Tack för svar.

Det var en fundering jag också fick när jag läste innehållet i hinkarna. Snacka om sockerbomb. Men det låter bra när man läser om det, som all reklam ifs.

Har dock aldrig provat själv och avstår från det också

Anna-Uppsala
0

Lantmännens normalmineral och en saltsten - det är vad de flesta hästar behöver. Varför krångla till det?

MagganS-B
0

Som sagt, vi skall inte peta i våra russ en massa konstigheter, salt och mineraler är helt ok!