Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettstostammar
Läst 2824 ggr
Tittut
0

Stoinventering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag pratade just med en representant för FNH, Föreningen Nordsvenska Hästen. Han berättade om den stoinventering de håller på med, där föreningen försöker lokalisera de nsv ston som finns ute i landet. De stoägare som har speciellt värdefulla ston för aveln, har tillskrivits och informerats att de har för aveln bra ston. Det finns även info på deras hemsida om detta.

Jag har ofta haft den tanken när jag gjort pass på äldre ston, men har inte riktigt känt att jag har haft mandat att göra det, även om det skulle varit trevligt. (Jag har faktiskt gjort det en gång, vilket resulterade i att ägaren var lite extra noga när hon sålde stoet sedan tror jag. Hon kom iaf till en avelsintresserad där hon har fått ett par intressanta föl.)

Men är inte det som FNH gör en väldigt bra och viktig del som SvRAF borde anamma? Vad tycker ni?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
0

Det är klart att vi ska anamma detta Det är tur för våran föreening att du finns och ser allt Skrattande

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

JuliaS
0

Jag tycker att det låter som en väldigt bra ide'. Tänk vad roligt för dem som får ett sådant samtal. Kanske skulle det också kunna väcka ett intresse för aveln hos ägarna till ett sådant sto.

Mixie
0

Ja kommer också ihåg på Järfälla utställningen i våras att du tyckte det var tråkigt att stona inte gick med föl :) det var Månskära, Plomona, Oddny och Winnica tror jag :) Jag ska köpa tillbaka Oddny när hon blir gammal så ska hon få bebisar :P Måste bara se till att dom betäcker henne nån gång nu när hon är yngre :)

//Mickan

Anna-Uppsala
0

Jag tycker det låter som en jättebra idé! :)

StuteriSolo
0

Det låter som en alldeles utmärkt idé tycker jag, med vår inte alltför breda avelsbas är det ett sätt att uppmärksamma de som inte finns alltför mycket representerade.

entill
0

Det där får du nog utveckla lite så att även jag förstår. Menar du att man skulle inventera, eller skulle man tillskriva stoägare med intressanta ston? Är det ston ur intressanta linjer, eller intressanta färger, eller intressant exteriör eller vad.

Ha överseende med att jag är trögfattad, det är åldern. Skrattande

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
0

Jag fattar det som att FNH försökt att inventera vilka ston som finns runt om i landet.

De ston som de anser från föreningen vara intressanta och värdefulla av någon anledning, vilken gav vi oss inte in på, men det skulle kunna vara av flera olika anledningar antar jag .

De som äger dessa ston har tillskrivits och uppmärksammats att de har ett sto som föreningen skulle vilja se i avel av någon anledning.

Vill du ha mer klart hur FNH gör, står det kort om det på deras hemsida http://www.nordsvensken.org/aktuellt.php, eller kontakta deras styrelse, vi gick inte in i detalj så.

Jag tyckte det var en intressant tanke, men jag har inget färdigt förslag på något vis. Tyckte bara att idén var mycket bra.

entill
0

OK. Har kollat på deras hemsida, det verkar intressant. Kan ni väl diskutera i SvRAFs styrelse. Tror ni har de flesta medlemmarnas stöd för en sådan åtgärd. All uppmuntran till uppfödarna är värdefull. Passa på att smida medans järnet är varmt nu efter konferensen.

www.vikingponnycenter.se

Tittut
0

Det var min tanke också.

Det är ju inte bara sällsynta hingstlinjr som måste bevaras, det var väl de flesta överen om.

Russtoka
0

Jag tänkte på det under Russkonferensen, att stona är minst lika viktiga för att bevara de lite ovanliga linjerna. Att man borde uppmuntra de som äger dem att låta betäcka dem om de inte redan gör det.

Denna inventering skulle även kunna vara till stor nytta om man vill försöka få köpa ston av bevaransvärda stammar för att avla på.

[Croneld]
0

Det låter som det skulle vara ett bra förslag att ta upp, precis som du skriver pratas det mycket om hingstlinjer, men stona måste ju till också för att det ska bli något. Nu när alla ska ha pass så måste det ju ha passerat många intressanta ston genom dina händer. Lycka till!

MagganS-B
0

Jättebra förslag! Jag tror att många bra ston bara "försvinner" ex.-vis när det tävlat klart. Alla har inte möjlighet att ta föl på sina ston som är pensionerade, eller helt enkelt inte är intresserade/vet inte så mycket om russrasen. Men vet man att det är ett intressant sto, så kan man kanske sälja det till någon som är intresserad…..

nella
0

#7 Håller med om att det är en intressant idé. Det är alltid roligt när folk är öppna för att förändra eller komma med nya förslag. Däremot är det inte helt okomplicerat vad som karaktäriserar ett värdefullt sto. Och vem bestämmer vad som är värdefullt? Vad kännetecknar en värdefull stam, värdefulla prestationer? etc. Det torde vara svårt att komma i från subjektiva värden i denna fråga.

Reko
0

#13 Går det att peka ut hingstar som borde användas med måste det vara möjligt för ston också. Inom nordsvensken skickas de inventerade stona till en granskningsgrupp inom styrelsen som sedan skickar ut brev.

Jag brukar läsa resultaten från utställningarna runt om i landet och brukar alltid hitta flera ston som jag skulle vilja ta föl efter. Kanske man kan förmedla kontakt mellan stoägare och tänkta köpare av föl?

Tittut
0

Det låter klokt det som FNH gör. Bra Reko, med någon som är insatt i hur det funkar i andra föreningar!'

Det finns nog mycket att fundera på vad gäller de här frågorna. Väcker man upp bevarandetanken mer, kan det kanske finnas de som tycker det är väldigt spännande, att känna att de är med och bevarar udda blod för framtiden. Alla är inte intresserade av ponnytravet eller exteriöravel, eller vad det nu kan vara. Det måste finnas plats för alla i föreningen, vilket avelsmål man än har. Jag tycker det är en viktig fråga. Har uppfödarna olika avelsmål och sätt att arbeta, borde det göra att den genetiska bredden har en större chans att bevaras.

Sätt fart att fundera och spåna ute i landet, vi i styrelsen behöver lite nya infall tror jag!

[Croneld]
0

Jag har också funderat på att det skrivs och pratas mycket om att bevara udda stammar och intressanta blodslinjer. Men många undrar nog vilka dessa är.

För att få en insikt och fånga upp intresse runt denna viktiga fråga måste nog information ut om man vill bevara gotlandsrussets och hur man väljer rätt hingst till sitt sto. Kanske det finns någon kunnig och väl insatt som kan skriva om dessa udda stammar och linjer både på sto och hingstsidan här och i tidningen Gotlandsrusset.

Så informationen verkligen kommer ut. Kanske också en avelskurs alt. informationskväll i de lokala föreningarna med inriktning av bevarande avelsarbete av gotlandsrusset. Det verkar ju finnas många genuint intresserade av detta viktiga ämne.

StuteriSolo
0

Stammar som inte finns mycket representerade, kanske är utdöda på hingstsidan men finns kvar på stosidan, sådant måste ju vara värt att bevara. Stammar som företräder udda blod, finns i litet antal. Eller ston med gammal stam, med det menr jag att de har gammal mor/far och således kommer man snabbt ner i stamböckerna, de långa generationer det frågades efter förut i någon annan tråd. Fler förslag?

Reko
0

Är det någon som har koll på fördelningen bland alla stostammar? Det skulle vara kul att se en uppställning över vilka stostammar årets stamboksförda ston kommer ur. Det ger en viss bild av bredden i alla fall.

Tittut
0

Kurt Graaf har gjort en sådan sammanställning som han presenterade på konferensen. Jag vet att Beje fick den med sig, så förhopningsvis kommer den i nästa tidning.

Reko
0

#10 Hinstar/hingstlinjer är alltid lättare att hålla reda på då de inte är så många. Annars håller jag med dig att stona är lika viktiga som hingstarna.

Inventeringen är väl redan gjord egentligen? Alla hästar ska ju ha pass och jag tycker det vore en smal sak att plocka ut intressanta ston därifrån som borde få en påstötning. Ett annat sätt och för att begränsa sig lite kunde vara att skriva till intressanta ston som varit på utställning utan föl. Det är väl för att få en bedömning om avelsvärdet som man åker på utställning? Då är man ju lite på gång…

entill
0

Det finns ju även andra aspekter som man måste beakta. Alla ägare av intressanta ston är ju inte uppfödare. Man måste ju veta att man får avsättning för avkomman, och att den får möjlighet att föra arvet vidare. Det behövs alltså eldsjälar som kan och vill ta på sig den uppgiften.

Jag är inte säker på att de flesta som visar på utställning gör det för att få en bedömning om avelsvärdet på sitt sto. Väldigt ofta tjatar domaren om hur synd det är att stona går utan föl. Det kanske inte är illa menat, men ibland kan det bli helt fel. Alla kan och vill inte ha föl just då. I dom fallen kanske ett brev från föreningen där man talar om varför just det stoet är intressant, skulle vara bättre, förutsatt att man kan erbjuda hjälp att använda stoet i avel.

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

#20 Utställning är en ren "skönhetstävling"…….alla med poäng över 40 är kanske inte lämpade för avel…….

Edde
0

Det finns säkert många ston ute i landet som "borde" användas i aveln, men kanske ägaren inte har möjlighet/kunskap/intresse för avel. Vore intressant att veta om det på detta focus finns folk som kan tänka sig att köpa/leasa ett sånt sto? Och då menar jag verkliget intresserade, inte bara "oh ja, det skulle vara så roligt". Kanske kunde skapa en lite pool av intressenter? Gute hingstförening arbetade ju på sitt sätt med att köpa in intressanta hingstföl och plocka fram till premiering där ägaren kanske inte alltid hade den möjligheten.

StuteriSolo
0

Folk som har intressanta hästar kan kansske tänka sig att leasa ut dem en eller ett par säsonger för avelsarbete, om man blir tillskriven från förenignen kan det ju vara en knuff i rätt riktning. Även om man ite har möjlighet själv så kanske det finns någon annan som har den möjligheten just då. Har man en häst med spännande stam är man kanske inte beredd att just sälja hästen, den är kanske en familjmedlem eller barnens tävlingsponny…

Reko
0

#23 Jag har några trevare ute redan i dag. Det är egentligen enklare att köpa färdiga föl men det är ju roligt att välja hingst också. Det är bara leveranstiden som är lite lång…

Edde
0

#14,#25 Om här finns intresserade som vill köpa/låna ston som avses i denna tråd, kan de väl lägga ut mailadress, så får vi en liten "bank" med intresserade här som man kan hänvisa till om man stöter på någon ägare till dessa ston.

Reko
0

Möjligheten att skicka ett PM finns.