Avelskonferensen är över ...
… för den är gången, och efter många långa mil är jag äntligen hemma vid min dator igen! Detta bara för att upptäcka att internetanslutningen inte fungerade - tror ni jag fick ÅNGEST eller? Tänk om det kommit nåt Väldigt Viktigt Mail som jag missat ….
Som synes fick jag dock igång den efter en stund … ***puh*** …
Hoppas att alla ni andra också har kommit hem i lugn och ro, till höstlurviga russin, barn, hundar, kattor, äkta makar och egna huvudkudden - som ju alltid är bäst i hela världen! :)
Tack för en väldigt rolig helg med många glada skratt och en oerhörd mängd hästpratande och roliga idéer!!! Nu är det bara att spotta i nävarna och ta itu med att marknadsföra våra russ, så resten av omvärlden inser vilken kulturskatt vi sitter på - eller åker efter - vilket ni nu tycker passar bäst! :)
Godnatt från Anna med Hjördis & Gerda
Tack alla som var med i Emmaboda. Jag har haft en fantastiskt trevlig helg, även om jag inte hunnit med att prata med mer än hälften av alla som jag hade hoppats. Varför blir det så alltid?
Trött som bara den, men glad, skall jag nu åka och släppa ut Umbra och Boonus, innan jag tar mig för det sista i årets betäckningsredovisning.
Liselotte
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Tack själva! Det var trevligt, god mat och mycket intressant att få höra om olika historiska perspektiv, stostammar etc. Jag har lärt mig jätte mycket!
Ja, jag säger också tack alla för en jättejättetrevlig helg! Jag är trött, men glad att jag åkte. En eloge till Östruss för att ordna en så bra konferens!
Kom ihåg Annas förslag om att upprätta en bildbank på gotlandsruss.se !
Liselotte, får vi inte se bild på dina nya hästar? :)
Och Kristina A, jag hann aldrig säga det til dig, men vad snygg du är i din nya frisyr ;)

Vill oxå sända ett tack till Östruss och alla som stod bakom arrangemanget. Väldigt kul att få ansikten på en massa namn ;-) Dessutom är det alltid trevligt att få lära sig så mycket av så många.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Grattis, de ser jätte fina ut!
Jag är jättenöjd! De klev på transporten utan att tveka i går, rörde inte en fena i 55 mil, och rakt in i stallet och åt hö. Likaså direkt ut i hagen i morse, och verkar ta allt med ro.
Ja, och fölisen är en riktig raring! Han ser ut som en luddig nallebjörn med världens vackraste ögon!!! Är han hästnappad en vacker dag, så vet du vart han befinner sig, Liselotte … ;)

även jag har haft en fantastisk helg och vill tacka alla så mkt.
Åh vad de är FINA båda två! De förstår jag att du är nöjd med. Grattis till ett bra köp!

Ja, nu har även jag landat. Många intryck att smälta och bearbeta. Ska fixa till bilderna och lägga ut dem på SvRAFs hemsida så fort jag får tid. Ska också försöka komma ihåg vad vi egentligen kom fram till i gruppen. Man får väl hoppas att något av alla goda visioner kommer att bli verklighet i framtiden. Är det någon som har koll på vad tidigare konferenser har givit oss? Har ju varit med på de flesta, men minnet är bra men kort…
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Här en bild på några "ifokus-medlemar" på russkonferens.
www.vikingponnycenter.se

Ja, Tack alla för en jättetrevlig konferens, min första i russ-sammanhang. Det var så kul att träffa och lära känna några fler inom vår kära hästkrets. Och jättekul också att min fästman Lennart blev riktigt engagerad i allt som diskuterades runt russen. Han är helt nybörjare och lär sig så snabbt att jag nästan blir mörkrädd…
, snart kan han mer än jag!
Ett beslut blev det för min del tack vare konferensen. I en tid har jag funderat över min ena hingst - Qvanting e. Ysak 514 u. Bloss 3199 - som inte riktigt utvecklat sig så bra senaste halvåret. Efter att att rådfrågat Börje Johansson blev det bestämt: kastrering. Idag måndag är det gjort, det gick snabbt men stillsamt av vår duktiga veterinär i Hallsberg. Qvanting är nu valack.
Det är klart det går snabbt för Lennart, han har ju en duktig utbildare under inkörningen. 
Jag vill också tacka för min första och väldigt givande avelskonferens i Emmaboda, det är jättekul att träffa så många människor med samma intresse. Föredraget med Kurt Graaf var väldigt intressant man hade kunnat lyssna hur länge som helst. Det blev många intryck och tankar att ta med sig hem.

ja, även jag håller med om att det var en givande konferens!
Föredraget med Kurt Graaf var jätteintressant! Nu har man fått se bilder och veta lite historia kring flera hästar som finns bakåt i stamtavlorna! Föredraget om Rungegårds stuterihistoria var också väldigt givande!
Bra ordnat Östruss!!!
Ett förslag: Nästa russkonferens kanske man ska gå igenom vad som kommit fram under gruppdiskussionerna för att se om det lett till något..???

Jag tackar såååå mycket för en fantastisk helg! Älskar den maten, och den smaken kommer leva kvar i mina smaklökar hur länge som helst. Kommer vara svårt att hitta något lika gott nu när jag bor hemma ;)
Men inte bara maten, utan allt! Gruppen var kul, och man lärde sig en massa namn och utseenden. Och vilka som hade vilket alias här på iFokus! Några var chockerande xD
Men jag har lärt mig en massa under denna helg, och kommer lära mig mer och mer. Kommer alrig sluta suga in allt damm med minsta lilla kunskap om russen och deras historia. Det är ju likabra att börja tidigt ^^
Solveig, hur ska man säga nu om Qvanting? Grattis till valacken, eller ska man säga ett enkelt; 'Ok…'? Haha!

Nu finns det lite bilder ute på SvRAFs hemsida.
www.vikingponnycenter.se
Hej på er alla.

Även jag måste absolut tacka Östruss för en bra konferens. Föredragshållarna var intressanta att lyssna på. Tänk att gamalt kan var så trevligt och att man så lätt kan knyta ihop med det nyaste. Får väl vara glad att jag kommer ihåg vem som är mor och far till mina.
Det är kul att träffa så många glada och trvliga russälskare. Här i ödemarken blir det inte så ofta som jag pratar russ. Hälsningar Gunilla R
Ingen som kan berätta lite mer ingående vad som hände? Alla var ju inte där…Kanske det kommer en artikel, om jag väntar?

Som representant för Östruss vill jag passa på att tacka alla er som var där o gjorde denna helgen till vad den blev.
Vi som arrangörer är väldigt glada över all god respons vi fått över arrangemangen osv men kom ihåg att utan er medverkan hade "vårt förarbete" inte varit nåt värt.
Ha nu en fortsatt god höst så hoppas jag på återseende!
Östruss/Annette
#23 Oj, vilka kuliga bilder. I min kamera var inte så roliga bilder.

Vill oxå tacka för en trevlig och lärorik helg. Synd bara att de blev så kort tid för diskutioner om framtiden/ grupparbetsfrågorna.
#18 Jah, jag var i grupp med Lennart, och det var trevligt, han hade åsikter och vettiga saker att säga :)
Även jag tycker att det var för kort tid till gruppdiskussionen. Man hade precis börjat komma igång, så var det inte mer tid….och det var ju inte helt lätta frågor att svara på heller. Men det är klart att det är svårt att hinna med allt på 1½ dag när man också hade föredragen (vilka var toppen och mycket intressanta!)
#25 Jo, det ska komma en artikel i tidningen, vad jag förstod.
Kanske vore idé att börja redan på fredagen nästa gång? Många kom ju ändå dagen innan det började. Då kunde man ha presentationer, gruppindelning och lite försnack på fredagen, och sedan börja jobba direkt på lördagen.
:)
Låter som en bra idé. Jag tror det är Skåne 2009, vilket innebär att många säkert måste åka långt också.
Jag går fortfarande runt och myser och tycker att det var så roligt, även om det var en tuff resa hem. Tur att man hade trevligt resesällskap!

Då måste i åka långt igen, till och med längre! Men då ska jag vara förberedd med kudde i bilen, trots att jag satt ensam bak ^^
Men jag håller med om det Anna Sellberg skrev om dagen innan. Även det som #21 skrev om att vi borde ta upp vilket som arbetats på från förra konferensen. Väldigt viktigt enligt mitt tycke.
Plus att jag redan hade frågat mitt bibliotek i Jällaskolan om Gotlandsruss tidningen, och den var de villiga till!

Skåne, ännu längre bort…. Men gissningsvis är Piteå inte så attraktivt som avelskonferensort…

Tack alla östare för en supertrevlig helg! En extra hälsning till Kurt Graaf om du läser detta- hade kunnat sitta hela helgen och titta på bilder och få berättat så mycket om russen! Men grupparbetena var riktigt bra tycker jag och jag gillar idén om att följa upp detta på nästa avelskonferens! Dessutom kommer ju vi stå som värdar i Skåne 2009- blir inte lätt att göra om denna bedrift! Kanske går det att lägga långt upp i SKåne och med närhet till flygplats! Får se vad vi lyckas med i kommunikationsväg!
#4 Åh, jag tackar! Känns faktiskt jätteskönt att vara korthårig efter så många år med långt hår! Så synd att helgen inte räckte till att mingla med fler!! Dig fick jag bara sagt hej till, t ex!!
# 34 Visst är det konstigt. Det är så många som jag knappt hann med att hälsa på, än mindre prata med. Men som Pernilla Jobs skrev i ett pm till mig, det var nog så att man valde bort dem som man träffar ofta, ¨ändå hann jag inte med de andra heller. Vi får ha konferensvecka nästa gång! 

#33 För två år sedan anordnades russkonferensen i den nordligaste orten hittills = Falun. Då kom det ingen från NordRuss; den nordligaste deltagaren var Kajsa-B från Enviken (några mil norr om Falun)… Kajsa var nog nordligaste deltagaren även i Emmaboda.
Det var ju nerförsbacke, så det borde ju gått lätt?

Hej instämmer i #26 det var ju alla ni/vi som gjorde konferensen, det kallas ett gott team arbete!!!
#28 Östruss planering: vi skulle börja grupparbetet 15.30-18.00 och en timme på söndags morgonen.. Men våra medlemmarna ville hellre lyssna vidare på våran fantastiska Kurt Graaf. Så tiden går fort när man har roligt, vi skulle börjat redan på fredagen!!! En idéé jag sänder vidare till skåne som är arrangörer 2009. Jag har varit på russkonferenser där grupparbete tiden ibland har kännts dryg, ibland är det bra att jobba under "positiv" stress man skriver det man först får huvudet!!
Till er som ej var med på konferensen är det tänkt, från östruss sida, att sammanställa, Kristina Ahlström (om du behöver hjälp maila mej!!), grupparbetena så ni blir delaktiga i det energiska arbete som alla gjorde, Det skall tycker jag ut på hemsidan! och tidningen!
soliga hälsingar från frostavallen nu bär det av till skånes djurpark!!! Några semester dagar att reflektera på efter en givande energirik RUSSKONFERENS!
KRAM

#38 Kommer säkert behöva hjälp! Kan inte denna veckan men nästa ska jag ta tag i det! Vissa grupper var väldigt tydliga medan vissa blommade ut lite!!
SÅ jag tänkte komma tillbaka tillvarje gruppansvarig för att kolla så det blir bra!
Ska ta med mig detta om att börja redan på fredagkvällen till styrelsen i Skåne- Russ!
för dem som är nyfikna, kan jag tala om att den buss vi hade blev körd tillbaka till Arlanda i helgen. I backarna efter Norrköping orkade den knappt upp, och innan den var framme gick den som en påse nötter. Känns bra att veta att det inte bara var skit bakom ratten…

Ska bara komma ihåg att tacka alla inblandade (både de som anordnade och de som kom). Det var väldigt trevligt, och många nya kontakter knöts. JÄTTETREVLIGT, som sagt! Kommer till nästa avelskonferens också! (År 2009)