Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettrussavelsföreningen
Läst 3926 ggr
Tittut
0

Nya russpass

Efter att ungefär 5000 pass gjorts sedan införandet 2000, är det så premiär för de nya passen. Det allra första gjordes till Cronelds sto Dorina Spin, och ännu är bara ett tjugotal nya pass tillverkade.

De nya passen görs i Svenska Hästavelsförbundets passprogram. De russ som redan har de gamla oblekta passen i plastficka behåller dem, men de som får pass nu får blåa, nitade pass liknande dem som de flesta andra föreningar har.

Liksom i de gamla passen, finns ett löst ägarbevis som ligger i plastfickans innerfack. Det skall tas ur och skicka till registraturen vid ägarbyten. Säljaren skriver sedan själv i ägarbytet i passet, efter att ägarbytet är registrerat av föreningen.

I övrigt är uppgifterna i det nya passet i stort samma som i de gamla.

Jag har med avsikt legat lågt med utförande av pass till årets föl. Passprogrammet är en anledning, den andra är att föreningen vill avvakta beslut om de bidrag som Jordbruksverket har utlovat, men som inte än är utbetalda. Är det av någon anledning bråttom med fölpassen, går det bra att meddela mig, så skall jag försöka fixa det så snart det går. Exempel på brådskande ärende kan vara export, där fölet måste ha pass för att gå över gränsen.

Registrering för ponnytrav brukar gå bra att komplettera i efterhand med passkopia, under förutsättning att registreringsavgiften är betald inom första året. Kontakta SPTF för korrekt information.

Trevlig höst önskar Liselotte Erixon, registrator Svenska Russavelsföreningen

liselotte.erixon@telia.com

Relaterade länkar

Av: Tittut

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Tittut'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Tittut', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2007-10-24

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Croneld]
0

Ja, vad kul att Dorina fick det första nya passet så här på ålderns höst. Det ska bli spännande att få se det! :)

SigneK
0

Jag tycker att de är riktigt fina de nya passen! Riktigt snygga och proffsiga.

ZABA
0

Intressant läsning. Kämpa på LEX!

/ Marie