Ursprung??
Min mamma är från Färöarna och där finns små hästar som de kallar färöiska hästar. När jag var mindre frågade jag var de kom ifrån och då sa de Norge med ett bestämt -inte Island. På min Morfars ö fanns bara en som gick i länk men när jag var där våren-96 såg jag några små håriga ponnyer. Som alla djur på Färöarna (får mest då) gick de lösa/fritt i "bergen". Färingarna kallar allt utanför byn bergen och varför inte, de har ju ingen skog. Jag undrar om någon historiekunning person vet något om dessa hästar. Lite kurriosa för mig!
Lite värdelöst vetande, färöiska får klipper man inte, dem rycker man.
Man skulle tro att de hade gemensamt ursprung, färöhästarna och islandshästarna, för de ser rätt lika ut. Men jag vet inte! Färöhästarna är kanske lite mindre också….
För många år sen hade jag besök av en tjej från USA som studerade primitiva hästraser. Hon var på Shetlandsöarna, i England, här på Gotland, och hon skulle avsluta med att titta på Färöiska hästar, som hon hade lärt sig, hade samma ursprung som islänningarna. Hon hade med sig bilder som någon tagit där, och jag tyckte i alla fall att dom såg ut precis som islänningar…..(I slutänden tyckte hon bäst om Munter 326 som hon red ganska mycket!)

Kommer inte Islänningen från Norge då, eller hur kom de ut dit?
De hästarna som jag sett har varit små, mindre än russ men större än shettisar.
Tur att hon fastnade för ett mysigt russ!

Den Norska Nordlandshästen 120-130cm/Lyngshästen 125-155cm har också ungefär samma storlek och typ som islandshästen. Den är Norges äldsta hästras. Det kanske är så att de Färöiska hästarna var Nordlandshästar från Norge?
I en av de isländska sagorna nämns en rödskäck som är importerad från västra Götaland. Det blir bråk om honom vid en hingsthetsning och ägaren slår ihjäl sin bror med ett bett.
Hästarna i vikingarnas fotspår har säkert ett gemensamt ursprung men sedan utvecklats i olika riktningar. Havet förenar oss nordbor. Logiskt att Skåne hörde ihop med Danmark, Bohuslän med Norge och Stockholm mitt i Sverige när Finland var förenat med Sverige.