Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 5770 ggr
ChristinaLindström
0

Micky 544

Någon som vet något om Micky? Ska betäcka mitt sto Regina II nästa år (för sista gången) och eftersom hon är 22 år gammal vill jag inte skicka henne så långt . Utan vill betäcka med en Norrlands hingst. Söker en hingst med framför allt ett bra baktrav eftersom Regina själv breddar väldigt dåligt.. Någon som har något annat förslag?

Tittut
0

Jag har betäckt två gånger med Micky och fått två trevliga ston efter honom. Nu säger ryktet att han är såld utomlands, men eftersom jag inte har fått in officiellt ägarbyte än vet jag inte om det stämmer.

Kurant som står i Hudiksvall är ju mycket rörlig och har rörliga individer i sin härstamning. Kan inte det vara ett alternativ?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ChristinaLindström
0

Jag hade tänkt sälja avkomman. Frågan är om Kurant som far är attraktivt inom ponnytavet?! Annars är det en mkt fin hingst.

ElinLilja
0

Micky är såld till Finland enligt uppgifter från Stuteri Teja som hade honom hans sista tid i Sverige

ChristinaLindström
0

Synd, hade inte varit fel att få betäcka med honom. Granit som pappa och Rollo som morfar, inte dåligt. Glad

Christina-Lundberg
0

Hej på dig…

Jag kan ju "bara " rekommendera min hingst Karsk… Han har superhärligt temprament, snällare häst får man leta efter… inom ponnytravet har han presterat bra.. dagsrekordet ligger på 2.07,5. Men då får man inte glömma av att han har bara hållit på med ponnytrav sedan -05.

De avkommor som han har är både oregistrerade och registrerade. Enets Daisy är en av dessa. Hon går kanonbra på bana och har i dagsläget ett rekord på runt 1.57. Hon har ärvt Karsk lynne och temprament… de är så lika.

Så det är bara att du hör av dig om du är intresserad….

ChristinaLindström
0

Du har ingen bild på Karsk när han travar? Men visst har han en startande valack/hingst som gått rätt bra? Kanske inbillar mig…

crazycattiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste oxå slå ett slag för Karsk!

Mitt sto är betäckt med honom och och vad spännande det ska bli i maj :D Jag tittade på hingstar i hela sverige grundligt i mer än ett halvår innan jag bestämde mig för Karsk, och jag tror verkligen inte jag kommer bli besviken :)

Bild på Karsk

Christina-Lundberg
0

#8 ***Tack***

Hoppas det är bra med lilla mamma..

//Pappa Teamet.

Bild: segerskål för Karsk och segern i solänget

amandahandersson
0

En riktig fin ponnytrav-hingst som bor uppe i Kalix är
EDGAR.

Edgar har rekord 1.53 (både volt och auto), har sprungit in över 50.000:- och har fått 43 poäng på utställning senast i somras (tror jag det var).

Edgar är e. Vagabond (som du säkert känner till!) och u. Snoffsan (rek. under 2.00).

Jättefin, verkligen!!

Angel
0

#10 Bild?

amandahandersson
0

Jag har faktiskt ingen bra bild på honom… :(
Men den här bilden finns på Svenska Russavelsföreningens hemsida!

amandahandersson
0

Umeå 2002: 99887=41 p G I t o m 2007

Det där var resultaten som stod där med ;p

ChristinaLindström
0

Tror att Edgar är lite för framtung för Regina hon är väldigt framtung själv har späckhals… Hade lite svårt att hålla ihop - problem med framkotor.

amandahandersson
0

#14, jag har ingen aning om det är några problem för Edgar. Men ja.. Han ser iaf kalasfin ut när han springer! :)

amandahandersson
0

Annars finns det ju fler!
Karsk, Stuves Monopol, Namnlöse…
Sen finns det en jättefin fuxhingst som bor i Sundsvalls-trakterna tror jag, som jag glömt bort vad den heter! Har namnet på tungan, men det lossnar inte.

amandahandersson
0

Chip var det!

garrilina
0

#17 Chip har haft vilande licens de sista åren.  Han är också efter Kurir G som Kurant som #1 nämde och har Granit som Farfar.

ChristinaLindström
0

#14 Jo, han är jätte fin men jag tror inte riktigt på kombinationen eftersom båda är lite framtung. Men som sagt snygg är han verkligen.

Christina-Lundberg
0

Han har en avkomma i norge.. sedan har han en till hingst här i sverige (ostartad). Den som är startad är som sagt var stoet Enets Daisy.

Ang. betäckning… så gjordes det naturligt med Secret Sunrice och det gick då bra.. han visst vad som skulle görasFlört

Jag har många bilder på Karsk… jag skickar med en av det bästa bilderna på hans travsteg.

Odena
0

Här kommer en bild på Karsk avkomma Enets Daisy som enligt mig är bra "racermodel" på. Hon varkar lätt i typen och springer lätt de tiderna hon nu gör rekord 1.57? och jag tror hon kan sänka det en bit till.

ChristinaLindström
0

#20 #21 Både Karsk och Daisy är väldigt fina. Har Karsk ärvt pappa Rasputins "hingstighet"? Kul att det finns lite hingstar här uppe…Glad

crazycattiz
0

#22 Den uppfattningen jag har fått är att Karsk och Rasputin är lite som helan och halvan vad gäller "tempramentet" :)

Peder
0

Hej

Jag förstår inte riktigt hur ni kan glömma våran hingst Allgunnens Yes 560 e. Grafit 477 rek 1,45,6.

Yes mormor Allgunnens Pinny har förutom Yes mamma även lämnat Karl-oskar rek 2.01.

Yes har tyvärr inte presterat nåt än på travet då han är/var lite för förtjust i att flörta med stona……

Yes har tränat fina tider hemma då han är själv……..

Men han kommer att göra ett nytt försök under 2008 och då har han förhoppningsvis mognat och kan springa även på banan….

Yes har inte nån avkomma på banan än men nästa år kommer ett par stycken ut , våran egen Ariel tränar väldigt bra och känns väldigt lovande…

Hans avkommor har fått bra kritik på utställning för deras fina rörelser och korrekta ben bla Guldhagens Ajax som fick en 9:a på traven. Yes själv hade även han en 9:a på traven då han godkändes med mycket beröm för sina fina rörelser.

Teja-Bea
0

#4 har helt rätt. Micky lämnade Norra Sverige redan i augusti. Han bodde hos mig in i oktober. Och har ni åkt till sina nya ägare i finland.

Men du har andra bra förslag här ovan! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ChristinaLindström
0

#23 Okej, Hade ju Björksta Rutin som var efter Rasputin, han hade iaf vasst temprament som hingst.

Ja, nu har man lite att fundera på tills nästa sommar. Finns ju rätt många att välja på här uppe, kul! :)

crazycattiz
0

En bild som jag tycker visar Karsks temprament bra,, så stilla han stog bland alla hästar i rörelse på utställning och generalmönstring i somras :)

ChristinaLindström
0

#27#20 Karsk verkar vara en jättefin hingst. Men även de andra som räknars upp är väldigt fina både extriört och stam mässigt. Tur att jag har några månader att bestämma mig på Skrattande

Christina-Lundberg
0

Jag vill inte skytaFlört men min Karsk är en kanon häst…

Han har definitivt inte ärvt hans fars dåliga temprament… utan snäll som ett lamm.

Hör av dig om du vill veta mer om min vackra springar

PernillaJ
0

Micky 544, som alltså numera bor i Finland, kommer eventuellt att finnas tillgänglig via semin i Sverige nästa år.

Annars kanske Stuves Monopol 546 kan vara intressant? Utöver sina egna meriter är han extra värd att använda eftersom han är den siste i hingstlinjen från Peter Pan 137 (= farfarsfar; rekord 1.52,9, vann SM 3 ggr på 1960-talet).

ChristinaLindström
0

#29 Men det är klart man håller sin egen häst högt :) Ja, jag hör av mig om det blir aktuellt. Glad

ChristinaLindström
0

#30 Ja, Stuves Monopol är väldigt intressant med sin udda stam. Har sett honom live en gång och jag gillade vad jag såg.

Tittut
0

# 29 Vad menar du med att han inte har ärvt sin fars dåliga temperament?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Peder
0

Vi hade Karsk far Rasputin på station hans sista år…..

Jag har bara positivt att säga om Rappe , han var snäll att hantera och flickorna red honom utanför stohagen och han brydde sig inte fast en del av dom brunstade…..

Därimot så gillade han inte andra hingstar och ville gärna dänga dom…… 

Nä Rappe gillar jag.

Lägger med en bild på Yes när han mötte sin son Ajax på premieringen iår.

Peder
0

Skulle jag välja hingst att betäcka med här uppe ( och inte fick välja YES) så skulle jag ta Edgar eller Stig-Helmer båda har ett jätte bra temprament och bra travstam….

Tyvärr så uppvisade Edgar misstänkt man och svansskorv och behöver uppvisa veterinärintyg för att få fortsatt betäckningstillstånd så då återstår stig -h……

amandahandersson
0

Både Edgar och Stig-Helmer har ju Vagabond, och det är ju erkänt bra travblod!

amandahandersson
0

Sen finns väll Kålmans Polar J:R inte allt för långt ner? Typ Gävle-trakterna? Han är fin! Mycket fin fuxfärg och Polar-blod!

CarolaG
0

#37 Fast Kålmans Polar J:R är inte godkänd hingst så isf blir avkommorna bara reggade i bilagan.

amandahandersson
0

Jag har för mig att han blev godkänd??

MagganS-B
0

Polar J:r är använd, men inte premierad. Avkommorna blir inte premieringsberättigade eller får visas på utställning. Dom blir registrerade i ett särskilt russregister och får starta i tävlingar.

Impulz
0

J:r är visad på premiering, men gick inte igenom, utan dom skaffade betäckningsintyg (tror jag det kallas) för att betäcka ett eget sto. Alltså inte godkänd.

staaf
0

#32 Stuves Monopol 546 har flera sparsamt använda hingstar i sin stam dels Filur 331 och Petrol 339. Om Peter Pan 137´s hingstlinje ska bevaras hänger det i nuläget tyvärr bara på Monopol.

Mormor Lovan 1379 lämnade åtta avkommor varav fem ston, däribland:

Milda 2857, elitpremierad och mor till bl a ovanstående Stuves Monopol

Levida 2851 diplomsto och elitpremierad

Trulsa 3256, mor till hingsten Trofé 498, 43 p o travrek. 1.52, samt Sundbys Tuva 3847 som i sin tur lämnat rekordhållaren Tuffing, rek.1.43,4 (5 år)

Inget större fel på förärvningen alltså :)

staaf
0

(Redigerar ovanstående inlägg, hade ingen möjlighet att göra det tidigare då servern la av)

#32 Stuves Monopol 546 har flera sparsamt använda hingstar i sin stam dels Filur 331 och Petrol 339. Om Peter Pan 137´s hingstlinje ska bevaras hänger det i nuläget tyvärr bara på Monopol.

Mormor Lovan 1379 lämnade åtta avkommor varav fem ston, däribland:

Milda 2857, elitpremierad och mor till bl a ovanstående Stuves Monopol

Levida 2851, diplomsto och elitpremierad

Trulsa 3256, mor till hingsten Trofé 498, 43 p o travrek. 1.52, samt Sundbys Tuva 3847 som i sin tur lämnat rekordhållaren Tuffing, rek.1.43,4 (5 år)

Inget större fel på förärvningen alltså :)

ChristinaLindström
0

#35 Har betäckt Regina 2ggr med Stig-Helmer och fått ett sto och en hingst efter honom. Väldigt fina och trevliga båda två. (Bilden är på Diva e: Stig-Helmer)

Mixie
0

#43 Trofé har fått 44p ;)

//Mickan

staaf
0

#45 Ännu bättre till och med :)

PernillaJ
0

#43 Man kan väl tillägga att det är ett möderne från Lojsta: Lovan 1379 var ett Lojsta-sto, alltså är hennes avkommor (däribland Stuves Monopol 546's mamma) födda på Lojsta. Levida 2851 finns kvar på Lojsta, tillsammans med sina döttrar Interina 3327 och Levinda 3642, och dotterdottern Babben 4137.

Trulsa 3256 är A-premierad och har utöver de ovan nämnda lämnat Trassla 4684 (e Satellit 474) som fick diplom i år, och Pasad (e Parat 451) som travat under två minuter.

Peder
0

Har 2 föl efter Stig-Helmer födda i år

Guldhagens Cola och Guldhagens Cloetta

Peder
0

Bild på Cola e. Stig-Helmer u. Ragusa 3663 ue. Ripadalls Jecell 382

Ragusa har lämnat fina travare…  bla Karamellen 1.52,6

ChristinaLindström
0

Tycker det är synd att Stig-Helmer har fått så få ston. I år har han väl haft vilande licens, tror jag.

Peder
0

Vi hade honom på station ifjol….  är sugen på att låna honom engång till skulle gärna ha ett stoföl efter honom och Ragusa… även efter Lizette som vi har.

ChristinaLindström
0

#51 Ja, jag förstår det. Hade gärna betäckt Regina engång till med honom men eftersom jag inte hade tänkt betäcka henne något mer efter nästa år så vill jag gärna prova något nytt. Synd bara att det verkar vara så svårt att sälja om man betäcker med en oprövad hingst Ledsen.

Peder
0

föl med tecken verkar vara lätta att sälja , framförallt om dom har det på huvudet

PernillaJ
0

#35 Edgar 523 är tilldelad avelsvärdeklass G I t o m 2008, och har alltså möjlighet att lösa betäckningslicens och verka i aveln 2008. Han ska inkomma med intyg om undersökning på ATG-klinik angående man- och svansskorv under augusti månad 2008.

ChristinaLindström
0

Tyvärr så har aldrig Regina lämnat något föl med tecken så det lär nog inte hända 2009 heller om det nu blir föl. Hade varit roligt med något litet tecken.

Peder
0

Om du både vill ha bra travstam och tecken är våran Allgunnens Yes 560 ett mycket bra alternativ , han lämnar väldigt mycket tecken….

Titta gärna in på våran hemsida så kan du se på hans avkommor……

ChristinaLindström
0

#56 Ska göra det, men kan det inte vara så att hon bara kan lämna brunt?

Peder
0

Nä det tror jag inte , föl efter skäckar har väldigt ofta vita tecken.

Men det verkar vara rätt så stor skillnad mellan hur mycket det blir, Stig-Helmer verkar vara rätt snål med tecken mins våran Yes ger väldigt mycket dom flesta har både tecken på huvudet och benen.