Jälla 29 september
Här kommer kataloguppgifter för gotlandsruss anmälda till sommarpremiering. Hoppas någon av forumets medlemmar kan rapportera hur det gått (poäng och placering), gärna med bilder?
Uppsamlingspremiering Jälla, Uppsala (Uppland) lördagen den 29 september
Start klockan 9.00, premieringsförrättare Morgan Johnsson
Vägbeskrivning: Jälla Naturbruksgymnasium är beläget strax nordost om Uppsala, precis intill riksväg 288 (Östhammarsvägen).
17. Karismas Gerimona
född 2006 e Timon 533 - Gera 3500 e Othello G 431
18. Karismas Lilla Saga
född 2006 e Timon 533 - Karismas Lilla Anna 4029 e Karismas Dr Dolittle 485
19. Allison
född 2004 e John Russ 422 - Pella 3201 e Inter 380
20. Eternell
född 2004 e Ruton 513 - Cisska 2972 e Morion 285
21. Eucalyptus
född 2004 e Juniper 530 - Allma 4202 e Oidipus 489
22. Jersey
född 2004 e Major G 418 - Soleil 3829 e Allgunnens Qvantas G 457
23. Katanja
född 2004 e Ymer 516 - Bonnie 2994 e O'Boy 291
24. Livia
född 2004 e Tyson II 536 - Lisa 2598 e Charlie 186
25. Mirana
född 2004 e Korsnäs Brådis 551 - Memory 2800 e Manfred 277
26. Romans
född 2004 e Ernst Romeo 545 - Ripadals Regona 2887 e Brunte 220
27. Thyra Tyrann
född 2004 e Tyson II 536 - Sundbys Tuva 3847 e Parat 451
28. Cimona 4389
född 2001 e Guval 365 - Skorveluva Blomlina 4486 e Briljant 322
29. Cimbus
född 2007 e Bus 479 - Cimona 4389 e Guval 365
30. Dorina Spin
född 1982 e Emil 301 - Doris 1996 e Rute 231

Oj vad många!

#1 Det är 85 hästar med i katalogen till Jälla, allt som allt! Två ringar, Morgan Johnsson dömer ponny i den ena, Lennart Enberg dömer kallblod och övriga raser i den andra. Många hästar att titta på, särskilt kul förstås med 14 anmälda russin. Årets sista "sommar"-premiering i landet.
Jag har hört att det varit stort intresse även på andra ställen i landet, uppsamlingspremieringarna i Åstorp (Skåne) 10/9 och Vetlanda 16/9 var visst också knökfulla. Trevligt och samtidigt lite märkligt kanske - jag menar eftersom sommarpremieringarnas förestående undergång har förutspåtts i flera år nu, pga alla utställningar som tagit över som visningstillfällen för (ponny)unghästar och pga att stambokföring av ston i en del raser (inte russ!) inte längre anses vara lika viktig som tidigare. Men som sagt, det kom på skam - massor av hästar har visats på sommarpremieringarna i år.
Det var likadant i Skara på uppsamlingen, drygt 80 hästar anmälda. Ändå visas det mycket häst på ordinarie premieringar.

Putt!

Jag hoppas på utförlig rapport i morgon eftermiddag från årets sista sommarpremiering - och glöm inte kamerorna hemma…
Lycka till allihop!

Jag vill åka och titta! Vilken tid gäller för russen?

Det börjar kl 9 russen börjar med nr 17
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Ojdå, är russen först ut.. tidig morgon då 

#8 Nej, kl 9 är det först nr 1 - 16 (shetlandsponny); därefter kommer russen.
Räkna 5 minuter per häst, russen går ju inte första timmen, som tur är. Men vi får åka tidigt ändå!

Hur har det gått? Är såå nyfiken…

#11 Jag med!!
Ja, det är svårt att hålla koll på de andra när man visar själv. men jag vet att nr.23 Katanja fick diplom, nr 17 och 18 var strukna.
Min Dorina Spin blev G1-premierad med finfina ord av Morgan, så jag blev lite tårögd
fast av lycka!!
Här kommer en lite suddig bild på henne i ridhuset.
Min hästskötare fotade lite, se nedan. Kanske var det fler som hade kamera med sig?

är det någon som vet hur det gick för karismas gerimona och karismas saga?

#18 Croneld skriver i #13 att de var strukna.
#13 Grattis till G I för gamla Dorina.
Är det ingen som har poäng och placering för resten av treårsstona…?
Jag är också nyfiken ! 
Ja det satt ju en del publik på läktaren. Qveiars, var är ni? Skrev ni ned några resultat? Eller har några ord om dagen i sin helhet?

Tyvärr kunde vi inte se de sista 3 hästarna då vi missat att medicinera vår pojke med ADHD, så barnen var sjövilda, och vi var tvungna att åka. 
Nr 23 Katanja fick 41p och GI.
Nr 22 Jersey fick 39p och G.
Nr 20 Eternell fick 36p och G.
Nr 19 Allison fick 36p och G.
Nr 24 Livia fick 34p och G.
Cronelds Dorina Spin blev lovordad för att hon var i så god vigeur vid 25 års ålder! Måtte hon bli minst 35 sa Morgan!

Treårssto med GI?
De kan ju bara få G enligt reglementet.

#23 Ja!! Jag tyckte också det var konstigt, men jag kan ju haft fel på öronen förstås
…Tyckte nog att han sa det, men han måste sagt fel…

Grattis Kicki till Dorinas fina kritik och det var kul att träffas idag även om det bara blev en kort stund *ler*

#23 & 24: Långt ifrån det enda hjärnsläppet i år i så fall… Det ställer till problem för premieringsförrättarna att treåriga russ endast kan få G, och att fyraåriga och äldre ston ska ha haft avkomma e gdk russhingst för att komma ifråga för G I eller G II. Men de har mycket att hålla reda på med alla olika raser, och tydligen (?) är detta speciellt för russ, till skillnad från andra ponnyraser.
Priset tror jag tas av irish cob, som begär att deras ras ska poängsättas efter ett jättekrångligt system med många olika bedömningsgrupper, och nåt avancerat räknesystem… Jag började inte ens fatta vad det gick ut på.
Mirana , Romans och Thyra Tyrann, hur gick det för dom ? Eller kanske dom inte var där ?

#27 Jo, de kom senare, men vi var tvungna att gå innan deras poäng talades om.

Mirana fick 37, Romans 40 och Thyra 35p.

Va kul, då blev det alltså två diplom i Jälla! Grattis till familjen Bark!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#29 Tack !
Nej, skit att jag missade det! Går ju på Jälla, och gotladsruss är det bästa jag vet!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#14 åh va stor och fin hon blivit, hade henne ett tag som 1åring..