Hingstval 2008
Jag har ett sto som heter Akleia, hon är e. Granit u. Vicki Viking ue. Jesper uu Tiddeli uue. Lador. Jag räknar med att betäcka henne nästa år och har en och annan idé om vilken hingst det ska vara. Men tänkte att det vore roligt att höra om ni skulle välja, vilken hingst hade ni da vald och varför?

Jadu Signe. Hade du funnits lite längre norrut skulle jag givetvis rekomendera vår Tejas Monljus. Dels för att det är en intressant stam som inte kolliderar med Akleias men oxå för att det är en hingst med mycket god extriör och ett stort lugn.
Av de hingstar som vi hittar lite längre söderut skulle jag utan tvekan välja Rusch 456. Detta mest beroende på en av hans avkommor, Björksta Guten, som är u:Jaritza ue:Kanel. Denna ponny är en fantastisk alroundponny. Har ett rekord på travet på 2.10, hoppar i division II och är en väldigt social och lugn herre.
Dessutom tillhör Rush den mycket fina hingstlinjen efter Piccolo 167.
Sedan har jag två favoriter till, Nino och Maxxum…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag som är travmänniska har ju mina favoritet, och det är snabbtravande hingstar ^^
Favoriterna är följande;
Skärmnäs Pigall, Raider, Micklas och Ernst Ronaldo. Men jag gillar också Skotte och Gumino, och varför inte Darius Roll?
Så nån av dom ^^

Jadu Signe, jag vet ju hur de ser ut i den där stammen, så jag vet också vilken typ av hingst jag skulle välja. Jag skulle välja en lätt modell av hingst, ex. Silverboy eller Kanalje de är visserligen släkt med din men på behörigt avstånd. Om du skall välja en mer travinriktad hingst är det nog Ernst Ronaldo som har den rätta typen. Tänk bara på att inte välja en för grov eller kortlijerad hingst.
Lycka till med premieringen och hingstval! Hoppas Vicki får sitt Elit i år, hon skall visas 24 aug.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#1 håller med dig om Rusch. Han får otroligt snälla & pålitliga avkommor och de flesta kan också springa. De kanske inte är världens bästa exteriört men dom är snälla och Odena hade vi bara kört och då hoppade min kompis upp på henne och red som om hon gjort det många gånger. Några av mina favvisar är John Russ, Trofé och Ernst Ronaldo men Trofé tycker jag är mycket fin :)

#4 Joo Trofé är både fin och har presterat :) 44p / 1.52.?
//Mickan
Oh, Signe visst är det spännande med framtidsvisioner. En del tycker att jag är för långt fram i tiden och jag gillar gärna att spekulera,kan verka lite rörig och svårt att bestämma mig. Men jag tänker på det sättet. Jag är ju född i tvillingarnas tecken…
Om du går på entills linje så vill jag rekommendera Argo 608 också. Han är mkt fin och har sett honom hos Malin på Karisma stuteri, en vacker lätt hingst som är son till Silverboy (och släkt med Kanalj) och har ett fint möderne.
Sen vill jag hålla med ryttaren, om Tejas Monljus 540, det är också en vacker hingst som jag har haft en avkomma efter med ett finfint temperament.
Sen vill jag slå ett slag för Timon 533, e. Tomtebo Enoc G 481 (som är en av de vackraste enligt min åsikt), honom har jag ju två ungston efter och förhoppningsvis en till nästa år. Vacker, trevlig och har lämnat flera bra avkommor som jag träffat.
Detta är mina åsikter och kanske inte passar dig. Men lycka till med hingstvalet 2008!
Tack tack alla för era åsikter!
Det är roligt att få lite nya "input". Hoppas att fler vill skriva!
Det stämmer, hingsten ska nog inte vara för grov i halsen speciellt.
Jag tänker på Oidipus (som ju är pappa till Silverboy.)…jah, vad tror ni om det?

Som tidigare ägare till Silverboy så måste jag ju slå ett slag för honom. En underbar hingst med ett underbart psyke… och avkommorna har inte blivit helt fel de heller
. Första årgången inkluderade ju både Argo 608 och Wintra samt ytterligare en hingst (Wisak) som rekommenderades förra året, men aldrig visades på avelsvärderingen. Och ytterligare ett treårssto fick 39 p på Lojsta hed igår….

#7. Ja, den hingsten har vi också haft funderingar på.
Ett tips om du väljer en hingst som redan har avkommor, som är visade, kolla på avkommorna och hur de är bedömda. Om du väljer en mer opövad hingst, titta på förärvningen i stammen. Många ELIT = god förärvning. Både Silverboy och hans son Argo, måste ju ligga bra till.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Jag är faktiskt också lite sugen på Oidipus. Jag tycker ju även om Silverboy!
Det blir avståndet som får avgöra…
Annars Signe, kan du ju alltid hälsa på min lille Musseron! ;) Härlig, udda, stam, bra exteriör och underbart psyke!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#11 Grattis till diplomet!
Grattis! :)

Wisak ( son till silverboy) är en jätte härlig kille!!=D är både charmig och söt=D.. hihi.. så ja håller med att han far är ett bra val till hingst!!=D

Och så några månader senare gick vi och köpte Silverboy!
Han kommer till Eskilstuna och bara några veckor!

I like Silverboy….
Jag tror att valet för hingst 2008 är bestämt för iaf ett av mina ston…
Finns inte så många på Gotland att välja på……
#17, vilka kommer stå på Gotland under 2008?
Visst har Ernst Rasken och Korsnäs Brådis varit på Gotland under 2007?

#17 Det stämmer men jag tror iallafall att Brådis ska hem. Nilla, vet du?
#0 Ja du vet ju vem jag har i stallet
!! Men jag tycker mycket om Oidipus, och inte bara för att han är e Effekt utan för att jag tycker om hans utstrålning och hans avkommor! Om du vill pröva en nykomling så finns ju Njord e Patron hos Christer på Allgunnen, och även Allgunnens Amiral e Uron G. Båda ur mycket trevliga stammar och med mycket rörelser!

#19 här är en bild p Uron G

#0, 20 Christer berättade igår att Uron dessutom kommer hem till honom nästa år, så där är ett alternativ till!
Brådis åkte hem för länge sen…….kunde man läsa på min hemsida! Ernst Rasken har bott på Gotland sen han var ett par år……jag vet inte om han är såld härifrån. Han har i alla fall varit till salu!

#20 Häftig bild!!
Uron är en av mina favorithingstar, tycker han är så fin! Bra travrekord dessutom. Är Christer ägaren? Var bor han? När åker han dit ?
Jag tror att jag har bestämt mig för MYRE till Akleia 
Då vill jag slå ett slag för URON G!
En underbarare individ får man leta efter!
Uron har varit hos oss ett år nu, och en häst med så m.k.t. humor o gläje skall framhållas i aveln! Vår Piggybank skall betäckas med Uron 2008.
Han lämnar oss med stor sorg:( Och lämnar plats för en annan m.k.t. intresant russhingst. Som vi skall försöka med på banan…
# 24 Han åker hem i mitten av november. Till Allgunnens ponnystuteri i Långansjö,och sin ägare Crister Johansson.
Ja, Uron har en härlig utstrålning ! Piggan o han kommer säkert att få ett vackert föl !

#26 Tråkigt! Det är en mycket vacker herre! Vad blir det istället då? Nyfiken i en strut :o)

#27 Ja vad blir det för ny hingst?! =)
kan det möjligtvis vara Marlon S?

29,30,31 Ni får fundera lite till…

Hmmmm…. for en nydelig hingst. Falt pladask :0)
Hvor i Sverige ligger Långansjø??
*27 Kan det vara Njord?
#27 Kan det vara Allgunnens Amiral??

#33 I Småland inte så långt från Tingsryd. Kan det vara 2-3 mil från Tingsryd till Långasjö?