Man
Jag har hört att hästen är på olika vis om de har manen till vänster eller höger eller mittbena. Att den är höger hänt eller vice versa. Har någon hört nåt liknande?
Hästar har olika starka sidor. På den sidan manen ligger åt är deras starkare sida.

Jeg har hørt at manen alltid ligger på hestens svakeste side. De fleste hester er "venstre-hendt" og da ligger mana på høyre side. For de som rir dressur er det et godt tegn når mana deler seg, for da har de klart å få hesten sånn noenlunde like sterk på begge sidene. Så hvis du f eks holder på med trav er det en stor fordel om mana ligger på venstre side. For å løpe "rent" rett veien på bane bør hestene være sterkest på høyre side ( som de færreste er). Mange har vel opplevd at hesten springer som en gud vrang veien, for så å trøble når den skal springe rett vei….. Det beste er selvsagt delt man :0)
" Vilken tur att GerTi skakar på huvudet så hennes långa tjocka man ligger på båda sidorna då." (skämt)
Jag har inte hört något om manens placering tidigare. Bara om virvel/virvlar i pannan.
Manen ligger på den svagaste sidan av halsen. Den starka sida bygger upp mer muskler vilket "förflyttar" manen över på den andra sidan.

#3 Vad om virvlar i pannan?

Då kanske det inte är ngn slump att alla våra hästar har sin man på samma sida, travhästar som dom är :P
på min ligger den på båda sidor :D
#7 Det är ett bra tecken om den gör det naturligt. :-)
Traditionellt "ska" manen ligga på höger sida.
ja :) den "faller tillbaka" efter en helkropps dusch och försökt borsta den åt höger.. men likt för*annat ligger den på båda sidorna ändå så fort manen har torkat ^^
Manen ligger ofta på båda sidorna när hästen är lika musklad eller omusklad på båda sidor. tex när mitt sto hade stått ett drygt år och tappade lite muskler så låg manen åt olika håll men när hon var igång så låg den alltid på vänster sida.

#5 Man brukar säga att en häst som har 2 virvlar i pannan är lite knasig!!
Jag har två hästar med 2 virvlar. Den ena är lite knasig (precis som sin mamma!!!) och den andra är världens snällaste!! så det stämmer nog inte…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Wintra har också två virvlar i pannan. Hon är en av de lugnaste hästar jag mött. Jag tror att det var fler av Silverboys avkommor som fick dubbel uppsättning virvlar. Har en årsunge efter Xit som är så virvlig i pannan att id-kontrollanten kommer att få ett elände… Hon är också lugn som en filbunke, så jag tror att det mest är skrock.
luddan har bara en ^^ men hon är ju satan själv ändå ^^ riktig sur märr ibland :D

Min lilla Blåsippa har två virvlar och hon har visat på alla utställningar att det bara är skrock för hon är den ända i sin ringa som står still när hon ska :) Hade en hovslagare när hon var ett år som tittade på henne efter att han hade verkat henne och så sa han att de två virvlarna gjorde nog henne inget ont de bara jagar varandra ;) (lånar en bild från gotlandsruss avelsförenings hemsida, hoppas det går bra)
Min andra häst Odena visar vitögonen och det var en riktigt gamal hästkarl och tittade på henne och sa att när de visade vitögonen så var dom opålitliga men det är tvärimot vad jag skulle kalla henne ;)

Min dam hade manen på vänster sida när hon kom i våras.. nu ligger det mesta på höger sida 
(hon är 2 år och knappt inkörd)

Vår gamla shettis med två virvlar i pannan, var dock lite småtokig av sig =) Dock inget elakt utan bara livsglädje.
Men det ska bero på hur virvlarna sitter också… om de sitter snett emot varann… eller precis bredvid… tyvärr har jag glömt vilket som var vad…

Då är Imma riktigt svag i högersidan. Hon har ALL man på högersida och vägrar ha den på vänster. Någon tofs uppe vid öronen kanske, men inget mera.
# 5 Jag hade en gång en häst med två virvlar och fick höra av många att den där hon kommer nog att bli tokig! Det var ju inte så upplyftande när jag stod med min första nyinköpta unghäst som jag skulle köra in. De hänvisade till boken "Hovvård" av Fritz Rödder där följande kan läsas:
"Under mina resor i Afrika lärde jag känna uppfödare av arabiska fullblod, vilka gjorde mig uppmärksam på yttre fysiska kännetecken av vilka man kan dra vissa slutsatser om en hästs karaktär. Enligt denna uppfattning tyder en hårvirvel i pannan exakt mellan ögonen på en utomordentlig karaktär, dvs en godmodig och tillförlitlig häst under vilken man kan lägga sig och sova. En sådan häst är också intelligent, ser och hör allt, är nyfiken, lär snabbt och är vänlig och problemfri. Om denna häst också har ett sk. Petrusstick på halsen, dvs. en hårvirvel i manen precis mellan öronen och den femte ryggkotan, om möjligt på båda sidor, så kan man kanske av denne ägare köpa alla hans fruar men inte absolut inte denna häst! Om det gäller ett sto kommer uppfödaren inte sälja den för allt guld i världen.
Två virvlar i pannan som dessutom ligger över ögonlinjen visar att man har med en mycket sensibel och känslig häst att göra. Dessa hästar är visserligen inte elaka, men de är svåra att handskas med. De behöver tid för att få förtroende för människor, lär något långsammare men det inlärda sitter kvar längre. I synnerhet oerfarna ryttare skall umgås försiktigt med dem, då de har en benägenhet att vara istadiga om de får tillfälle."
Min häst var hur lugn och trevlig som helst och hennes karaktärsdrag passade bättre in på en häst med en virvel.

Brukar säga att det är otur med 2 virvlar så man vill inte ha en travhäst med det ;)
Vår Glöder har två virvlar i pannan och dessutom en virvel på var sida om halsen vid mankammen. Han är visserligen en mycket känslig häst, på så sätt att han dels blir väldigt förvirrad och ledsen om han får skäll men superglad om han får beröm. Vi brukar säga att han är ett "bokstavsbarn", dvs att han har MBD,ADHD, Aspbergers eller något liknande för han klarar inte av förändringar och behöver göra samma saker varje dag. Ibland uppfattas han som stendum, men det finns tillfällen då man får för sig att han är extremt smart istället. Till travet passade han inte! Inte för att haninte kunde springa (för det kan han) men han blir sså glad över att se andra hästar att han bockar med sulkyn (inte så bra!) och vill heller inte lämna flocken, så någon seger är svårt att få med honom. Däremot placerade han sig nästan jämt och han ÄLSKAR utställningar. Där går han omkring och minglar och trivs bland andra russ.
Vad tror ni? Är han helknäpp eller är han ovanligt smart?
Min Tejas Jarita har också två virvlar i pannan!
Bea! vilka är de hos dig som har två virvlar? De skulle inte kunna vara Jarres mamma Pirita ? :) bifogar en bild, dock syns inte virvlarna pga hennes lång och tjocka pannlugg och jag lovar den har inte blivit precis kortare sen de här kortet togs!
http://vickelbyponny.blogg.se

#11 Det är så här med 2 virvlar eller fler att de sägs att de är knasiga/knäppa när de eg är alldeles för smarta för att vara hästar de går inte med på vad som helst ;-) .
Vi har flera med 2 virvlar och jag tycker att det stämmer att de hästarna är eg lite mer smarta med egen vilja men väldigt godhjärtade *ler*

Bea, har du sett att Smurfen har tre virvlar i pannan? Har aldrig sett det på någon annan häst..

Min häst har manen på olika sidor, ena veckan på höger sen har hon bytt så all är på vänster ett tag osv :P
Fast hon ruskar ju den också så den ligger lite på båda ibland .
Har aldrig hört detta om manen, men om virvlar och huvudets form har jag läst. Två virvlar skulle betyda ett lite hårt/egensinnigt temperament. Jag hade själv två halvsystrar. Den ena med dubbelvirvlar i pannan (rakt över varandra) hon är väldigt framåt, läraktig och hittepåsom. Den andra har bara en virvel i mitten på pannan och hon är den blidaste som finns. Hittar aldrig på något bus. Men å andra sidan har jag ett till sto med dubbelvirvlar (inte rakt över varandra) och hon är så försiktig. Så det är väl inte att lita på till 100% (som det mesta i världen) Men lite roligt ändå 
Dussina hade 2 virvlar i pannan, var snäll mot människor, men ett rytande lejon mot andra hästar. När jag la mat på många högar i skogen sprang hon som en galning och jagade dom andra så hon inte hade tid att äta själv. Var tvungen att ta hem henne, annars hade hon blivit mager som ett streck…..var e. Axel 318 u. Divina 654, mamma till Didi Ross och Doni Ess bl.a.

#30 precis så där hade mitt russto oxå. Hon hade nerverna på utsidan men det skulle aldrig ha fallit henne in att inte göra som matte sa. Man kunde göra allt möjligt med henne hon ställde upp på allt.
Vad man kan se som idkontrollant, är att virvlarnas antal och placering är väldigt ärftligt. Det har bla gått att se på Lojsta, är man idkollat ett 30-tal föl på en och samma dag, alla med samma far.
Juventus lämnade mycket virvlar, många på halsen och många långa med söm eller fjäder. Junisorken nästan inga alls. John Russ har dubbla i pannan, vilket många av hans avkommor fick. Duktig verkar "rätt normal" dvs mest en i pannan och någon enstaka på halsen.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~