Vilken hingst?
Hej! Jag går i avelstankar för mina två ston men kan knappt något om avel så tänkte höra med er vilka hingstar ni tror skulle passa bäst och varför. Tacksam för svar! Jollina Roll Född: 1999 Mankhöjd: 123cm Färg: Bleksvart Rekord: 2.02,2m E. Stig-Helmer U. Bodilla Roll E. Munter Fick ett föl 2004 och betäcktes 2012 men gick då tom. Dar's Foxtrot Född: 2001 Mankhöjd :129cm Färg: Ljusfux Rekord: 1.52,4k E. Darius Roll U. Miss Persen E. Inter Fick sitt första föl 2011.
Det beror mycket på vad du vill få fram för avkomma. :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Det beror också på var du bor och hur långt du kan tänka dig att åka.
#1 jag håller på med ponnytrav så att matcha med en hingst som presterat skulle vara roligt men vill även ha tips på hingstar som inte presterat lika framgångsrikt inom ponnytravet. Vill i första hand bara få tips och idéer på hingstar Som skulle passa bra på just mina ston. :) #2 jag bor i Umeå/ Västerbotten men kan tänka mig att fara runt i hela Sverige om jag hittar hingst/hingstar som känns perfekt :)
#3 jo jag vet att du håller på med trav, hade ju Foxtrots avkomma. ;) Nu har jag inte tittat stammässigt, kan göra det ikväll. Nere i Skåne har jag Gumino. Tyson står också här nere men passar inte till Foxtrot pga bägge har Vagabond i sig. Sedan tycker jag Kålmans Polar J:r verkar intressant, står uppåt vid dig tror jag. Fantom står på Gotland. Ernst Ronaldo står i Bor, Småland.
~Stuteri Stenbydal~
Jag tycker man skall ge Kålmans Polar J:r en chans, han är fin, har bra stam och bra trav! Finns väl Namnlöse däruppåt också? Ochkså en hingst som behöver en chans!
Tyckte Foxtrot såg riktigt fin ut på Gumino (kanske inte mankhöjderna), men även på Fantom och Ernst Ronaldo.
Vill man ta chansen innan Kurant blir steril (född 1991) så funkar han bra på Foxtrot.
Tyson funkade inte heller på Jollina.
Kålmans Polar J:r såg bra ut, ok med Fantom och Ernst Ronaldo. Med Gumino blev det 4+4 på Dröm Junior, rätt bra linjeavel där men funkar om man vill de.
Dem jag har i tanken nu iaf. :)
Vill du prata mer så kan du skicka PM här eller på Facebook. :)
~Stuteri Stenbydal~
Jag håller med MagganS-B om Kålmans Polar J:r och vill lägga till argumenten att han har lite udda stam och lite använd. En annan du kan titta på är Clip som står i Timrå. Inga travmeriter själv men en rad goda förärvare på. Han är nära släkt med din Jollina Roll så han kanske borde användas på det andra stoet. Lycka till i ditt avlande!

#6 Vi har löst licens för Kurant även i år hans problem är att hans tänder är väldigt nerslitna så där är det inte fertiliteten som avgör om han betäcker eller inte. Han kommer finnas kvar så länge han fortfarande klarar av att hålla sitt hull. Vår fölunge som föddes för 2 veckor sedan är "tillverkad" på första brunsten och 1 språng :) i fjol.
Vi har ett fint årsföl med Vagabond som morfar E: Sävrarps Zatsiki så tror det skulle passa till dina ston som också har endel vagabond. Zatsiki finns i kalmar och är E: skotte - Jesper. ( Travrek 1.51 och 18 segrar på 32 starter, hittills) Men du har en bit till Småland och det finns flera fina hingstar.
#8 vet att han har problem med tänderna, men han är ju inte en ungdom så fertiliteten kan också dala. :) Vilket man givetvis inte hoppas på. 😃
~Stuteri Stenbydal~

Våga kika på de hingstar som har lite udda stam o kanske ej har fått chansen att visa vad de kan inom travet osv. Vi måste alla värna om samtliga blodslinjer inför framtiden för att värna om våra russ. Lycka till!