Klippa Russ?
Vårat russin svettas väldigt mycket och nu funderar vi på att klippa. Men är det någon som har erfarenhet av att klippa sitt russ? Är lite rädd att man förstör själva russlooken….
//Camilla
Pälsen växer ju ut :) så det är ju ingen fara.. klippte min en gång.. men hon förstörde klippmaskinen efter 2 drag :P
Risken med att klippa en häst är att den inte får lika fin sommarpäls. Sen tränar man ju inte sååå mycket under vinerhalvåret, och nog uppskattar pållarna att stå i stallet och äta hö och torka lite :)

Jag har klippt min ett par vintrar eftersom han tränas regelbundet i ridhus och blir väldigt svettig, men det blir så mycket pyssel med täcken så jag har inte bestämt mig är hur jag gör i år, tror som sagt att de klarar att bli svettiga om de bara får torka innan de går ut igen.

Min dotter tränar en del även under vinteråret, men han blir svettig bara av en skritt-tur….
Visst, jag tränar också. Men man kan torka dom med handduk, sen kan man ta hårtork ;) Och om det inte är så kallt ute kan dom gå ut med täcke, eller stå inne och torka ett tag.
Fast nog går det att klippa med! Men som sagt, risken finns att sommarpälsen inte blir lika fin och det är jobbigt att täcka hästen varje dag.

Våra ponnyer går på lösdrift, och klipps inte. Blir de sjöblöta får de ha en filt och stå inne ett tag, men oftast släpps de ut. I hagen har de fri tillgång på grovfoder, så de kan hålla sig varma ändå. Inte haft problem med förkylningar eller annat, men de har ju bara gått på lösdrift i c.a 5år
Shettisarna brukar vi däremot klippa på vårsdian, mras-april. Russen har inte lika tät päls som de.
Jag tänker klippa Hjördis. Hon blir genomsvettig av minsta ansträngning, och dessutom känns hon seg och ovillig. Och vem skulle inte göra det om man var tvungen att kuta omkring i tjocka ylleunderkläder jämt? En kompis som klippte sin shettis fick en helt ny häst - pigg och arbetsglad! - efteråt!
Jag ser det som att skulle det inte funka - då växer pälsen ut igen. Och klipper man så här tidigt hinner de ändå få en del vinterpäls framåt januari-februari.
Luddan blir svettig bara av att titta på rockarden^^ haha asg ;)
När vi tränade våra russtravare på vintern och dom gick ute så borstade vi pälsen avigt och släppte ut dom, har dom fri tillgång till foder håller dom sig varma och dom är aldrig våta intill skinnet, det blir dom däremot om dom är klippta…..då måste dom ha täcke!
Klippte mitt russ för ett par-tre år sedan för att jag hoppades på att det skulle göra honom piggare och lite mer arbetsvillig. det här var på våren tror att det var i april vilket egentligen är lite sent då jag har hört att det kan påverka sommarpälsen… minns inte riktigt om det hade den efffekten jag ville, men det var iaf inget fel på det årets sommarpäls ;) glömde nästan att säga att jag endast klippte halsen och bogarna, det är ju där de svettas mest..

vi har klippt alla som går att klippa och man märker inge som helst skillnad på sommarpälsen, Men nu ska dom gå pålös drift så då ska dem inte klippas.
Klipper alltid mina. Dom står och svettas i stallet annars!!
Klipper inte dom helt, har gjort det nåt år man då blir det betydligt mer täckespyssel. Brukar lämna huvudet, benen under knä/has och som en liten "filt" över ryggen (har dock låtit bli att klippa hela bakbenen i år för att se om det gör nån skillnad). Med den klippningen klarar dom att vara ute i skånsk snöstorm med fleece och vanligt 300g vintertäcke, normala vinterdagar behövs bara ett 300g vintertäcke. Märker stor skillnad i träningen med, dom orkar mycket mer och blir inte ens varma av ett vanligt pass.
Våra russ har alltid fått fin sommarpäls trots att dom blivit klippta.
Uh tycker det är så fult med klippta hästar, och inte kan det vara nåt praktisk at behöva springa och lägga på täcke hela tiden. För det måste man ju göra om de inte ska frysa, när man klippt bort all päls…

Lucidor går med täcke utomhus och när det är minus grader ute så har han innetäcke inne så han får inte så mkt päls. Bara på halsen, frambenen och mellan bakbenen^^ När jag har kört han så får han ha svett täcke plus vanliga och när han är torr så går jag ut och tar av svett täcket.

#14 Om det är fult eller inte bryr jag mig inte om! Tänker enbart på hästens bästa och enligt min åsikt är det inte schysst att köra stenhårt med en häst men tjock vinterpäls.. Tycker det är smidigt att klippa och har helre täcke på än en sjöblöt häst =) Har inte sett någon skillnad på sommarpälsen och Oddny klippte vi så sent som i slutet på februari i år och hennes sommarpäls var som vanligt :)
//Mickan
Ja ja….jag tror faktisk även att hästen mår bäst i sin egen päls. Inget täcke isolerar lika bra som en päls.

#17 Men jag pratar inte om vad som isolerar bäst utan hur det fungerar med vinterpäls i samband med träning. och i mitt falltycker jag hästarna mår 100 gånger bättre när dom blivit av med pälsen än när dom har kvar den, och dom russ jag har tränat har jag kört svettiga hela vintern och det går inte att släppa ut dom då när det är 10-15-!! Då sätter jag hellre på ett extra täcke :)
//Mickan
Nyheter på Jordbruksverkets hemsida om hästar
Här står det om att bara använda täcke på häst när det verkligen behövs.
Jag har täckt gamla Dorina som har haft en muskelbristning i bogpartiet, för hon ska hålla sig lite varmare om bogen i vinter. Hon får fortfarande behandling 1 gång per månad, se artikeln " Vad gör en hästfysioterapeut?"
#18 Har haft russ som gått runt 1.55 i april maj, tränade från januari, bara varit inne någon natt när det varit riktigt oväder…….
Självklart isolerar den egna pälsen bäst ! Finns inget täcke som är bättre än den. Men våra hästar dryper av svett efter träning och lopp och det tar väldigt lång tid för dom att torka. Märker också att dom blir piggare när dom blir av med björnpälsen.

#20 Joo men nu pratade jag om de hästar jag har kört! Självklart är inte alla likadana men mina egna erfarenheter säger att det är lättare att ha en tränad häst rakad. Och sen går våra in på natten så för oss funkar det jättebra att ha dom rakade!
//Mickan
Jag var på en föreläsning av Karin Morgan, agronom på Ultuna, som forskat om klippta hästar och icke klippta hästar. Hästar som klipptes förbättrade sina prestationer jämfört med de som inte klipptes. Dessutom svalnade de av fortare efter riktigt tutffa pass, där kroppstempen gått upp mot 40-41° under ansträngningen (om jag inte minns helt fel).
Jag körde en liten runda med Hjördis i dag - kanske 30 minuter, mycket lätt arbete i skritt och trav - och hon var svettig när vi kom hem. Det känns inte bra att lämna henne fuktig i stallet på kvällen - jag hade nog faktiskt hellre haft henne kortklippt men torr …

jag rakade min ena ponny idag, med annledning av att han svettas vid minsta lilla ansträngning, han blev nästan svettig bara vi gick en lugn promenad.
Jag har ingen lust att ställa ut en blöt häst i hagen efter ett pass, nu får han täcke på sig på dagarna. Han blir mycket piggare och gladare efter att han rakats.sommarPälsen blir det ingen skillnad på. jag bifogar en bild från mitt russ från i sommras, han var rakad förra året, jag tycker inte hans päls är ett dugg ful.

Det stämmer nog att hästarna blir svettigare när de är oklippta. Det är nog också riktigt att de svettas mer vid hårt arbete, när de är oklippta, men… måste de jobba så förtvivlat hårt på vintern då? Hästar som jobbar i skogen, är väl de som jobbar hårdast av alla, vet inte om man klipper dem nuförtiden, men förr har man väl aldrig gjort det.
Om nu hästar inte skulle klara av att vara ute året om, även när de svettas, skulle arten vara utdöd idag.
OBS jag tycker inte att ni gör fel som klipper era hästar, och förser dem med täcke iställer. Det är upp till er själva om ni vill göra er det besväret, men jag tror inte att hästarna mår varken bättre eller sämre av det.
Vad beträffar sommarpälsen, kanske det varierar från häst till häst. Vår ena shettis klipptes året om, när hon var utlånad som tävlingshäst. det tog ca två år innan hon fick en normal sommarpäls efter det. Våra hästar svettas också vid ansträngning, både vinter och sommar. De går ute åretom och täckas sällan, men de fäller av vinterpälsen betydligt fortare än sina klippta kamrater.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Vi klipper våra.. Alltid gjort och kommer alltid göra, eftersom våra går in på nätterna året om så bekymrar det inget att hålla på med täcken..
Jag tycker oxå att det är jobbigt med svettiga hästar, jag har bara klippt mina en gång och då rakade vi bara halva halsen, bringan och lite på baklåret. Alltså bara där dom blev som mest blöta. Det fungerade jättebra och dom kunde vara ute utan täcke då de ej var klippta på magen.
Vi klipper oftast tävnilngsponnyerna både på hösten (ca sept) och på våren (ca mars) och har inte haft några problem alls med att sommarpälsen blivit dålig. Så länge man klipper innan sommarpälsen har börjat växa ut så har iaf inte vi haft några problem.
Klippte min treåring för första gången i Tisdags..=)

#9 Förstår inte ditt resonemang, om en häst svettas kommer väll vätan underifrån och dom blir i allra högsta grad svettiga från huden och utåt?
#26 Det är under vinterträningen man lägger all grundträning för att få en stark och hållbar häst inför travsäsongen. För oss är det viktigt att det finns gott om styrka innan speed träningen. Att bygga muskler kostar mycket svett…
Vi rakar en del hästar, dock inte alla. Det beror lite på individen, hur han/hon klarar att ta i och jobba även i ylleunderställ. Vist får man ta persen med tecken, men så himla jobbigt är inte det.
Hästar som inte tränas rakas givetvis inte….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#31. Nä det är klart, våra hästar "tränas" inte upp på vintern, de jobbar som vanligt året om, och tävlar en del på vintern, dock i ridhus då.
Om man borstar avigt, kommer luften åt att torka upp pälsen bättre, och hela hästen blir torr snabbare. Om man inte gör det brukar hästarna göra det själva genom att rulla sig.
Vad jag vill ha sagt är att det inte är farligt för hästar att gå ute även när de är svettiga. Jag hade också den uppfattningen att det skulle vara skadligt för hästar att vara ute svettiga. Det som fick mig att förstå att så inte var fallet var vår unghingstgrupp som vi hade tillsammans med Teja i mitten på 80-talet. Dessa unga grabbar (1 och 2-åringar) lekte så våldsamt att de var genomvåta av svett varje dag. Vi hade på den tiden ännu inget stall på Snickartorp, alltså kunde vi inte ta in och torka dem. Både Ewa och jag var övertygade om att se snart skulle bli sjuka, men inget hände. Friskare hästar än dessa får man nog leta efter. Hur det gått för de andra vet jag inte, men Jonatan har då aldrig varit sjuk, och går fortfarande ute oklippt och ibland svettig. Men som sagt fet är möjligt att de tränar bättre "nakna".
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Nu har vi klippt honom iallafall, och för honom verkar det vara väldigt bra. Dels svettas han ju så klart mkt mindre, men han har också blivit mycket gladare och piggare och rida. Men han gillade INTE att klippas, blev helt crazy, men efter 2 och en halv timme var vi klara och jag tycker att han blev ganska fin :)

#33 kan säkert vara så att tränaren fryser mer än russet…. men det känns inget bra att släppa ut ett blött russ i rejäla minusgrader och sedan se "istapparna skallra i pälsen"
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Men hur 17 gör man med dem som springer sig blöta i hagen.När jag hade de fyra "Grabbarna H" så var de ofta plaskvåta av svett efter att ha busat järnet i hagen. Jag har funderat på det en del, om det är skillnad på svett och svett…
Att man sedan klipper för att förhindra att de blir sådär drypvåta och orkar mer, det kan så vara, men hur kan det komma sig att de aldrig verkar bli det minsta sjuka av att busa sig plaskvåta, för det händer ofta med unga hingstar framför allt. Är det det att de ofta rör sig och går sig själva torra efteråt, eller vad?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~