Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1133 ggr
NovaRoll
0

Vintervila eller?

Hur många av er alla där ute ger era hästar vintervila från den huvudsakliga sysselsättningen? eller kör ni på som vanligt med träning/tävling? och i så fall varför gör ni som ni gör?

Reko
0

Mina hästar har snarare sommarvila. De går på bete och smälter vinterns inkörning. Det är nu vid installningen det blir arbete igen.

stally
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra hästar får vintervila,eller rättare sagt, vi behöver vintervila.

Piggybank startar sista gången för iår, på fredag. Uron o Älex sista start blir 3 nov.

Sedan får de vila till jullovet. Mest bara för att vi skall få ett andrum faktiskt, efter en hektisk tävlingssäsong.

Håller man på med andra disipliner så kanske man gör annorlunda.

Anna-Uppsala
0

Mina går året runt, men de går så pass lite och vi tävlar så sällan, så det spelar ingen roll. Ibland får de ledigt ett par veckor om det behövs, men då handlar det mest om att JAG behöver hästledigt - som i somras när jag målade om vardagsrummet tex. :)

amandahandersson
0

I vanliga fall kör jag varje ponny som ska tävla 4-5 gånger veckan, och det blir en klar nedskärning på vintern!

Det går ju inte att köra häst när det är kolmörkt (jag slutar skolan 15:30, vi har inte upplysta träningsvägar…), -25° eller ishalt / stenhårt.
Så det blir alltid körning på helgarna när väder och underlag tillåter!

Nu i vinter ska jag träna Zolle så gott det går! Han behöver det.
Musse ska köras in, förhoppningsvis :)

Hästarna behöver nog en lugnare period då de får ta det lungt, äta och mysa, så de blir taggade inför en ny säsong!
Samma sak för kuskar och tränare!

ryttarn
0

De hästar vi tävlat med under säsongen går alltid på vintervila från och med sista tävlingen fram till mitten/slutet av Januari. Hästar som inte tävlat eller har haft längre tävlingsuppehåll sätter vi igång i Oktober/November. Tejas Monljus och Troll Twix har i princip varit igång sedan i oktober förra året så dom är väl värda vintervila, TT gör sista tävlingen den 3e November emedan Monis och Mercan gjorde sin sista tävling på Solvalla i lördags.

Jaritza som är tillbaka efter sin "mammaledighet" har vi börjat köra igång lite försiktigt nu. Wella, Gordon Rex och Björklidsmusiljac körs igån om tre veckor när Lina och Tove är tillbaka efter sin lilla tripp till Pakistan. Monis, TT och Mercan körs inte igång igen förrän i slutet av Januari….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se