Vilken färg på fölet?
Diké e. Skärmnäs Pigall är betäckt med Namnlöse e. Helios.
Vilka färger kan det bli på fölet?
Nu har ju Namnlöse ingen avkomma sedan tidigare så man vet vad han ger. Men hans pappa är ju brun och har lite tecken. Och han har syskon som e fuxar.
Vad pigall lämnar vet jag inte riktigt.
Hennes mamma har jag ingen aning om, ens vilken färg.
Vad tror ni det kan bli för färg och tecken? 

Pigall har lämnat, vad jag vet brun & fux. Sen är jag osäker på några av hans avkommor, om de är mörkbruna eller svarta.
Det där vet nog någon bättre än mig :)

Lite färglära
En brun häst har alltid A (som begränsar den svarta färgen till man och svans) och E (den svarta färgen). En brun häst har alltså A* E*, om din bruna häst har en fuxförälder så vet du att den har ett e och om din bruna häst har en svart förälder så vet du att den har ett a. En brun häst kan alltså ha uppsättningen AA EE, AA Ee, Aa Ee eller Aa EE. Skillnaden syns inte på utsidan men hästen med uppsättningen AA EE kan bara få bruna föl oavsett vad du betäcker den med, svart kräver ett a från vardera föräldern och fux ett e från vardera föräldern.
Den bruna hästen med Aa EE kan få bruna och svarta föl. AA Ee kan få bruna och fuxföl och den bruna hästen med Aa Ee kan både bli förälder till bruna, svarta och fuxföl
OK! Nu återstår det att se vad det blir för fölunge som kommer?! :)

Om både mamman och pappan är bruna och har genuppsättningen Aa Ee så ger det 16 olika kombinationer. 9 föl blir bruna, 4 fuxar och 3 blir svarta.
Nu vet vi ju dock inte säkert vad de har. Störst chans är det iaf på brun.

Lättare för mig som har en hingst som är AA EE, men gissa om det finns många nyanser av brunt :-D
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ja, båda mina är bruna. Diké har inga tecken alls, och Namnlöse har vita hår i pannan. Vore kul om det blev en liten stjärn i pannan :D
Rycker upp en gammal tråd. Men min undran är kan man räkna ut vilken hingst man ska betäcka med om man vill ha en viss färg, och hur räknar man ut det?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#7 Du har en del info i den här gamla tråden, http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4d71518eb9cb462221064adc-farger-avelshingstar#50