Vår bortglömda travarras
Jämförelsen mellan nordsvenskar och russ på 50-talet haltar lite. Det är inte travhärstamning på nordsvenskarna i någon större omfattning. De snabbaste nordsvenskarna vid den tiden gick 20 sekunder fortare, dvs ungefär som i dag.
Vad kom det sig att spel på russ togs bort?
Mycket intressant inlägg tycker jag. Jag tror vi är lite historielösa i de flesta sammanhang nu för tiden. (Och tidigare i historien också)
Är det inte så idag att Tuffing springer om en hel dröse av kallbloden?
Hoppas nu bara att Bengts "skrivelse" gör nån nytta både inom travet och aveln. I russaveln liksom i alla andra sammanhang gäller det att "ha historien med sig"! Ta reda på fakta och ta till sig!
#2 ST, dåvarande STC fick för sig att man inte skulle spela på barn och det var inte spelsäkert…..Visbytravet förlorade massor på det här. Russtravet med spel var ett stort dragplåster och ungarna brydde sig absolut inte om att det spelades på dom, utan dom körde bara på!
#1 Vad menar du med "haltar" …….Visst gick kallbloden fortare men i tävlingssammanhang så klassades russ och kallblod som likvärdiga! I det sammanhanget kan jag upplysa om att både Björn Goop och Per Lennartsson börjat sin travbana med Ponnytrav, läs gotlandsruss. Per Lennartsson hade den godkända hingsten Dröm Junior 212, som satt spår i travaveln bl.a. genom sina söner Manfred 277 och Munter 326. I programmen som Bengt satt in finns även ett par ston som man kan se i russen av i dag, Netta 609 och Chosi 531 bl.a. Betänk också att antalet gotlandsruss inte var särskilt stort så det var en ganska stor procent av russen som gick på travet! I början på 60-talet kunde det vara 2-3 lopp med mer än 20 startande i varje på banan i Visby!
Bengt har alldeles rätt i att många av dom aktiva inom både russavel och trav i dag inte har en aning om hur länge egentligen ponnytravet funnits, och vad det är man avlat på! I början på 60-talet när jag började ansågs det viktigt att man hade rörliga russ som kunde trava!
#4 Jag menar att de tiderna som de nordsvenskarna och de russen presterar inte kan jämföras rakt av. Nordsvenskarna har inte någon högklassig härstamning och de nordsvenska rekorden vid den tiden var 20 sekunder snabbare. Att då jämföra med dåtidens russelit är att jämföra äpplen och päron. Speciellt om man hävdar: "Hade man från avelshåll agerat på samma sätt som med kallblodstravarna hade vi idag troligtvis sett betydligt fler russtravare som travat på samma tider som kallblodstravarna gör idag."
Träningen var helt annorlunda då och vad jag menar är att en del av travegenskaperna avlades bort på russen medan kallblodsuppfödarna verkligen avlade på bra blod! Russen, många av dom, går snabbare i dag än vad kallbloden behöver gå för att kvala in…..Sen att dom båda raserna har sitt berättigande på travbanan är väl helt självklart, russet som ras inom travet har ju degraderats! Jag tror säkert att med samma utveckling som kallblodstravet har så har en del russ travat en bit under 1.30 i dag!
Snabbaste stambokförda nordsvensk1957 gick 1.40,1. Vad går de i dag? 1.20 kanske? 20 sekunder snabbare och den utvecklingen har vi haft hos russen också sedan dess.
#7 Men inte bredden…..Det du kallar nordsvenskar i dag är ju i huvudsak norska kallblod, en helt annan ras än den nordsvenska som blivit en ren arbetshäst. Vi skall väl inte dela upp russen i två raser?????? Det är ju samma häst!
Nej, jag vill inte dela upp rasen. Det var det sämsta som hände nordsvensken och det vore ännu sämre för russet. Men frågan är vad Bengt menar? Det var knappast rasföreningen för nordsvensken som låg bakom utvecklingen. De bästa travarna har alltid haft norskt påbrå. Både Ceres och Solo var visserligen födda i Sverige men norska fäder. De gick under 1.40 redan på 30-talet. Är man inte nöjd på rasföreningen så får man jobba för förändring. Åk på årsmöten, föreslå lämpliga personer till styrelsen, motionera, skriv skrivelser. Jag har varit på flera årsmöten de senaste åren och det är väldigt få förslag där. Om en månad är det dags igen och tiden för motioner har inte gått ut än. Jag har tittat i stadgarna!
#9 Ja, samarbetet och förståelsen mellan Ponnytravförbundet och rasföreningen är väldigt dålig! Russrasen kan användas till allt men förr var det rörligheten som prioriterades.
Men Reko - Solo var väl inte renrasig - eller?
Han var stamboksförd. På den tiden fanns inte DNA-test så hans härstamning ifrågasattes. Jämför med Piccolo eller Nils Dacke!
Värst tycker jag ändå är ST's totala ointresse för russet . "Lek gärna med shettisarna men då du fyller 16 gå snabbt över till "riktiga" travare". Så känns hela tänket från ST. Jag tycker russet ska ha mer prispengar och att man återinför totospel på russen. Gärna att äldre kuskar också får köra men framförallt uppmuntra de russkuskar som håller på så de stannar kvar i ponnytravet.
#13 för några år sedan var jag med i en grupp som skulle arbeta fram en tävlingsstruktur för ponnytravet.
Vi gick fram med förslag om en körlicens 26 år och uppåt för kat.B med ST: s godkännande (dock utan prispengar) men det röstades ned med hejdundrandekraft =(!
Av ponnytravklubbarnas representanter. Kan inte känna att ST på något sätt ville motarbeta eller visa ointresse för russen.
#14 Jag har hört talas om den omröstningen men sen beror det ju på HUR man ställer frågan. Jag har varit med på en del möten där frågan ställs på ett sätt så man kan inte svara annat än det som SPTF och ST önskar. Om man inför spel och högre prispengar på russen så tror jag nog också att det blir lite andra tongångar i leden. Vill man kan man genomföra det mesta.
#15 Det går att vända o vrida på allt. Det är även HUR folk vill lyssna och ta in!
Om den licensen kommit igång kunde det kanske varit nästa steg att jobba mot toto o prispengar sen.
Allra helst om det blivit många starter där å på så sätt kunde man visat att det här verkligen var en kategori att räkna med .
Ibland får man ta ett steg i taget innan det är dags för nästa steg 🙂!
#11 Har inte hittat nåt men minns att det var nån avkomma till honom, eller nåt med fel stam…..men det har vi säkert inom alla hästraser!