Rida med "handhäst"
Vi tycker det är roligt att lära våra unga hästar att gå som "handhäst" (håndhest säger vi på danska, vet inte om det heter likadant på svenska?) dvs. hästen ska gå vid ryttarens hand bredvid en riden häst. Det är en bra övning innan inridning, och även praktisk om man har fler hästar och vill motionera flera på samma tid. På bilden Linéa - 5 år, men ännu inte inriden - som går för första gången som handhäst bredvid islandshästen Rappen. Rappen är en väldigt snäll häst och hon klarade sin uppgift som lärare mycket fint, det var första gången för henne också! Det är Caroline som rider.

Tyvärr har jag fn ingen häst som jag kan rida(våra russ är lite för små för mig…) men jag tror det är väldigt bra mental träning för hästar at gåå på detta vis. När jag väl köper mig en egen ridhäst så lär det bli en hel sel handhäst ridning med ungrussen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Förut när vi tränade mycket ponnytravare hemma så brukade vi ta unghästar "på släp". Det funkade för det mesta jättebra!

Förr i tiden när jag fortfarande red så hände det ibland att jag hade med en häst på släp, som handhäst. Nu för tiden så tar vi bara på släp efter vagnen.
Smidigt tycker jag om man vill "röra" på två samtidigt!
Jag skulle vela träna så, men jag är för lång för Zolle ^^

Varför inte rida tandem? Är inte så svårt som det ser ut. Här är det Pernilla som rider valacken Eskil Viking. Som förlöpare Eskils farmor Tiddeli (30 år ung)
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Lite mer avancerat är det om man har förlöparen lös. Här rider pernilla Tinka Viking och har Charlèn som förlöpare
www.vikingponnycenter.se
#5 #5 åh gud va svårt :P

Ser läckert ut, skulle vara intressant och se hur våra travruss reagerade på något sådant. Får peppa ungarna att testa
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Brukar ingå i utbildningen i vissa travskoleläger på Sundbyholm. Tanken är att man så småningom även skall kunna köra tandem. Ett bra alternativ när man vill motionera två hästar samtidigt ovh inte har utrustning för att kunna kör par. Här är det Malena Nogerius som rider 4-åriga Troya Viking ocg har 2-åriga Montro som förlöpare. Från travlägret v.26 på Sundbyholm
www.vikingponnycenter.se

Jag har ridit tandem med Valter och Tejas Monljus som förlöpare! det var svårt, men jätteroligt!
#9 fin bild på Troya och Tró!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Gud Agge, vad duktiga tjejerna är (och hästarna
) men det ser svårt ut! Speciellt om man måste rida en bit på väg innan man kommer ner i skogen…..vi har ingen ridbana. Men vi ska testa det där någon gång, Linéa är ju tömkörd, så det kanske skulle gå bra att ha henne som förlöpare på det viset? Man kan ju alltid promenera ned till skogen och testa tandemridningen i skogen, så man slipper bilerna mitt i allt.

vadå första gången jag red tanden va jag utte och red i skogen. om man kommer på hur man ska göra går det jättelätt vi red samma dag i galopp i tanden. Ett tips till alla lär hästarna höger och vänster.

Ojoj, vilken fart det skulle bli på mina om man red tandem.. ;)

# 14 Varför då? Har du inte hästarna i handen när du rider och kör?
Anledningen till att elevrna på våra travläger får lära sig rida tandem är att de ska märka hur viktigt det är att få hästarna lyhörda för små hjälper, annars funkar det inte. Många kuskar, även sådana som tävlat i flera år, vet inte hur man sätter igång hästen, svänger, eller stannar den, utan tror att man ska smacka och daska till hästen med tömmen, dra i ena tömmen när man svänger, och dra i båda tömmarna när man skall stanna. Det är skrämmande! Var finns känslan och samspelet med hästen?
www.vikingponnycenter.se

#15, menade att det nog inte skulle bli en lugn skrittur, utan mina små krutpaket skulle sätta igång tävlandet direkt.
Jag lovar det funkar även med krutpaket bara dom är uppfostrade och lyhörda på matte eller husse! Och körda eller ridna på "riktigt".

Nu måste jag verkligen ut och testa!
#18 Det tyccker jag, och tala om hur det gick, lycka till

häller meed ut och testar det är det bästa
julia, du har väl sett Monita hur het hon är, jag har ridit jättemyckt tandem med henne och Madicken (som e rätt pigg hon oxå) och hon fungerar jättebra! Troya (som är med på agges bild) är rätt het hon oxå. För Montró var det första gången hon gick i tandem(!) och då red vi i både skritt och trav på volter och slalom. Det bästa tandemparet jag her ridit ihop var Tinka Viking och min Madicken Engström. Då red jag på Tinka som är ganska lugn och sansad och hade madicken, som har betydligt mer go i sig, framför. Det fungerade jättebra! Det kan vara jobbigt att rida på den pigga och ha den slöa framför, då man behöver korrigera den främre med rösten, rider man då på den pigga reagerar ju den också. Det kan vara lite trassligt med tömmarna i början, men man lär sig! Lycka till!!!
#8 Monita, Madicken och Troya är alla aktiva travponnyer och Tinka en f.d. Monita har tom ett rek på 1.50,1 och fungerar alldeles utmärkt!

jag brukar rida på min kallblodstravare och ha jaff som handhäst! funkar utmärkt :) sen så bara råkar de vara så att det är pojken (kallblodstravaren) som är i början av utbildningen och inte jaff men han är så cool med sånt att det går ändå!
När vi tränade Dorina och Krabat för travet (på 80-talet) hade vi ofta en på släp, i grimskaft. Så fick vi båda motionerade och jag och syrran fick sällskap i vagnen. Ibland tolkade vi också efter både dem och de tyckte de var jätte kul. Sätta ihop dem i par hann vi aldrig då Krabat blev illa sparkad och fick ärtbenet krossat.
Jag har både kört och ridit tandem, det fick jag lära mig på Wångens körkurser. Det var med russ-araberna, som Alfs dotter tävlade med. Det var mycket roligt och värt att prova igen…

Jag rider en hingst och har en till som handhäst utan problem. Fast jag har nu inte ridit på ett tag för jag gått upp i vikt, bantar - för jag vill verkligen ut igen. Det där med tandem måste jag prova, har inte våga försöka, men när man ser bilderna och era kommantarer blir man uppmuntrad.
En liten episod måste jag berätta från i våras: Man skrattar gott åt det så långt efteråt.
Jag hade hingstarna på ett bete lite längre bort och man måste gå genom hela Hult för att komma dit och hem. Skulle ta hem dem för kvällen, men hade lite bråttom för jag skulle på övning med kören sen. Jag tänkte: jag rider Leil Gaist och tar Qvanting som handhäst, jag hade ju gjort det förut flera gånger och det funkade fint. Nu red jag barbacka… Satte iväg i trav, och - nu vet jag att det inte bara motorcyklar och husvagnsekipage som kan wobbla…! 
Det vinglade värre och värre, fick inte stopp på Leil Gaist som tyckte att detta var jätteskoj. Qvanting drog iväg åt höger och ner i backen åkte jag. Sen hade jag ett litet h-sike att få fatt i Leil Gaist som rusat raka vägen till grannens araber och welsh. Qvanting stod mest och såg ut att fatta noll. Jag skämdes och fick skylla mig själv att jag slarvat med sadling och säkerhet, för det handlar hela tiden om vem det är som bestämmer oavsett om det är hingstar, valacker eller ston.

Har ett litet exempel som här ovan…
Jag brukade rida Ariana (russ) när jag tar upp min från beteshagen och då är det barbacka ridning i grimma som gällde och sen hade jag 2-3 hästar på släp efter henne oh det gick både i skritt trav och galopp upp till andra hagarna kan jag säga och det funkade jätte fint. Ariana var ledar hästen och alla gick så fint vid sidan om henne!

Jag har ridit litegran med handhäst. Då mest kortare sträckor som in från hagen/ på ridbanan osånt.
Men i förra veckan red jag ut i skogen med mitt varmblod och hade russet Pärlan på släp. De funkade rätt okej. Travade också, bara de att de är skillnad i tempot må ja säga. Varmblodet skulle iväg och russet latade sig så man nästan fick släpa henne.
De va lite synd för annars funkade de bra att möta hästar bilar osv. + att de gick fint i hop. Förutom en gång då de började snurra rutn rutn och va skit jobbiga :P :)
Jag ska nog testa tandem nån dag och se hur de går :P
Förlöpare - är det handhäst?
En dum fråga kanske?

Närå, ingen dum fråga. Förlöparen är den hästen du "kör" när du rider tandem. När du kör tandem eller fyrspann är förlöparen eller förlöparna de främre hästarna.
www.vikingponnycenter.se
Tack så jättemycket!