natt foder
Hur lång "natt" får era ponnyer som är uppstallade? När får de sista fodret på kvällen och första på morgonen?
olika beroende när dom tas in.. men senast får dom natt maten kl 20 iaf.. och dom tas ut kl 7-8

mina som står inne får kvällshö mellan sju och nio, och frukost mellan sex och sju, lunch mellan tolv och två-halv tre, beror på hur jag jobbar. De står på halm så de har något att pyssla med. under tiden.

De går såklart ut på dagen:) Och så snart tävlingsäsongen är slut åker nog alla ut i lösdriften

Frukost hö ute i hagen kl 7 Lunch hö 12-14 beroende på när jag är hemma. Em hö vid intag 18-19 ca och sist en "nattmacka" runt 21. Det blir inte stora givor men tycker att det funkar bra ändå, många IKEA säckar att fylla!! Önskar jag kunde ha lösdrift med fritt grovfoder, men jag har inte det utrymmet ännu.

Jag har inget stall… Mina går bara på lösdrift, fri tillgång på bra halm i uteboxen (egen pissoar), det de kan plocka åt sig i hage-skog och hösilage morgon och kväll serverat ute i en foderplats med tak. Müsli på kvällen.
Morötter och äpplen efter tillgång. Dator med bredbandsanslutning.
Vi har det väldigt enkelt…
*skrattar* Har dina russ dator med bredbandsanslutning? COOLT ju!
Mina hästar går ut vid 7.30 på morgonen i en hage med en del gräs i, och i den betar de hela dagen lång. De får ingen frukost innan de går ut på morgonen.
Vid 17 tiden kommer de in och får 1/2 kg hösilage var.
Efter ridning/körning får de 2 dl havre + 2 dl blöt betfor vardera, plus B-vitamin och mineraler, samt eventuellt äpplen/morötter om det finns.
Klockan 21 är det nattamat, då får Gerda 1,5 kg hösilage och Hjördis knappt 1 kg. Sedan har de fin halm i boxarna, så de äter en del av den under natten.
Gerda är normalviktig och Hjördis är tämligen tjock, men jag tycker inte gärna jag kan ge Hjördis mindre mat än så här …

En häst i vilt tillstånd betar nästan hela tiden, den har pausar på ca.40 min då den vilar som längst vilar en häst 3 tim. Så utgår man från det så får man fodra ofta Nu var jag rolig
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jaaa, vi har rundbalshö till våra hästar, och flocken med 10 ston + två föl äter upp närapå en rundbal om dagen. De är i mkt fint hull allihopa, men mkt över rekommenderat kg ts/kg häst!
Nu är höet rent ängshö, för jag tycker inte om starkare hö för då kan de inte äta fritt. Halm har de i fri tillgång i lösdrifterna, likaså mineraler samt salt. I övrigt behöver de sällan något mer. På så sätt säkerställer jag att de kan äta i lugn och ro. Promblemet med ett sådant system är att det blir väldigt kostsamt om man inte har eget foder.

Hos oss serveras frukosten 7.30 och kvällsmaten mellan 21.00-22.00.
Däremellan får de lunch i hagen 12.00 samt middagsmat vid intag(mellan 15.00-18.00 beroende på säsong).
Mina hästar som står inne får alltid gå in runt middagstid och får då kraftfoder och hö. Sen går alltid jag eller Robban ut och ger hästarna kvällshö innan vi går och lägger oss runt 22-23-tiden. Går ut igen runt 05.30-06.30.

Frukost får dom inne kl 7 sen går dom ute senast till kvällsfodraren tar in dom. Kvällsmat får dom 21. Dom får även lunchhö 12 å em hö 17
På vintern, alltså ungefär från och med den här tiden på året får dom hö (myrhö, stråhö, inget luzern eller klöver, men av bra kvalité) på morgonen och på kvällen + att dom betar (läs äter gräsrötter…). När det är dags att dom får stå inne på nätterna så får dom kvällshöet inne + lite kraftfoder(+mineraler) för att det skall vara "lustbetonat" att gå in (går själva….inte ledda). dom har spån med halm ovanpå i boxarna så dom har att fixa med under natten. Morgonhöet får dom alltid ute. Efter tiden kan dom också få äpplen, morötter, sockerbetor var mycket poppis…..Storbal endast om dom går kvar i skogen å vintern, men då bor dom ju i den…..Jag har fodrat mina hästar likadant i ca. 45 år och det har funkat jättebra tycker jag, ingen undernärd, stora fina föl och inget fång!
Visst ja, hur dags…..när jag är ensam hemma och skall jobba åker dom ur stallet ca. 06,30 och in ca. 16 - 16,30 lite beroende på hur jag jobbar, annars kan det variera lite, dom är ju inga mjölkkor som kan klockan heller…..
#10 Glömde säga att våra hästar har fri tillgång till hösilage både ute och inne. Det blir lite släng, men det är det värt och efter ett tag lär man sig hur mycket man ska ge dem inne för att de ska hinna äta upp till 22-23-tiden och till morgonen. :-)
Ger frukost mellan 6-7 (ute) och så middagshö runt 13.00.. Sen kommer de in mellan 18-20 och får då kraftfoder och så natthö mellan 21-22.
De som går på lösdrift har i stort sätt fri tillgång på hö.

Toffan med föl, som är uppstallade får fri tillgång på hö hela natten. Runt 18.00 får hon kraftfoder samt vid 5.30, då jag släpper ut henne på morgonen. Hon och lille Arrak står i en box ströad med halm. Ute har de fri tillgång. Jag lägger ut hö och lägger ut, tyvärr blir det lite att slänga nu i början. Men vid månadskiftet åker nog storbalarna fram.

Mina russ får hö och kraftfoder ca 6.45 på morgonen, sen får dom hö i hagen runt 13.00, dom kommer in runt 18,30 och då får dom en tuss hö, och sen får dom hö och kraftfoder runt 21.00. Sen har dom ju gräs att pilla med hela dagarna också, även om det inte är jätte mkt gräs kvar vid denna årstiden.