Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1329 ggr
NovaRoll
0

Missvisande foderstat???

Var inne på en välrenomerad sida som tillhandahåller foderstatsprogram och satte mej och lekte….jämnförde två olika hästar, den ena ett varmblod, över i hull och en chettis tre år och tuvärr fet som en gris Generad, båda står för närvarande av olika själ.

Döm om min förvåning när jag har lagt in analysvärdena, så är varmblodets foderstat helt ok…MEN ponnyns usel, måste enligt programet öka på  med krafftfoder regält (som hon enligt min mening INTE behöver) för att höjja proteinet och energin + att när hon har FRITT stråfoder dygnet runt då hon är på lösdrift så får hon tydligen för lite av det samma Förvånad, båda är blanka och fina i päls.

Enligt min uppfattning så behöver inte naturraser som inte presterar några tillsatser förutom grovfoder..ska man inte kunna lita på att dom som går ut och råder andra vet vad dom gör?? då detta gäller två hästar som gör samma saker men skiljer i storlek, ponnyn 94cm och varmblodet 158cm så käns det som att man är farligt ute om man tar till sej deras foder "råd".

Vad tycker ni? har ni också råkat ut för samma fenomen? för visst är verkar det konstigt Fundersam

NovaRoll
0

Kan ju tillägga att det dräktiga stoet (russ) som står på fritt hö endast låg bra till i foderstaten….

StuteriSolo
0

Verkligen underligt, jag har gjort ett eget foerstatsprogram, och det verkar ju funka bättre än de andra jag provat, de flesta rekommenderar alldeles för mycket kraftfoder till ponny.

stally
0

Ja man ser en hel massa sorgliga fenomen vad det gäller foderstatsprogram!

Och följderna det får för djuren! Det är ju inte heller alltid lätt att rekomendera noviser att fodra med sunt förnuft och ögat.

Jag föreslår att du kontaktar dem som har sidan. Så inga stackars ponnyer skall fara illa.

NovaRoll
0

#2 & #3 Det är det jag vill påvisa att man inte alla gånger skall/kan lita på "förståsejpåare", som tur är att jag är en tänkande, självständig individ som inte går på allt som skrivs…

Vet inte om man här kan nämna "företaget" som tillhandahåller programmet.

Christina-Lundberg
0

Hej!

Jag har också titat på ett foderstatsprogram som fanns på nätet… om jag skulle utfodra min häst enl. detta skulle han nog se ut som en mycket smällfet bakpotatis, skulle man lägga honom på krönet av en backe, skulle han nog rulla självmant ner:))

Givetvis tycker jag att man skall analysera sitt hö och sedan ge ett kraftfoder som täcker upp. Har man ett mycket bra värde på sitt hö - tja då behöver man egentligen näst in till inget kraftfoder och precis tvärt om.

Men i det stora hela tycker jag ett sunt bondförnuft är bra att ha. Oftast ser man på hur hästen mår och ger foder efter det. Men man kanske måste se upp om man har "hungriga brevlådor"Skrattande. Men man skall aldrig överösa en häst med mat - bara för att den är omättlig på mat, utan hålla sig till givan och sedan får det vara bra.

StuteriSolo
0

Det är väl egentligen när man får problem, hästarna musklar sig inte, de går ner i hll/inte upp i hull o.s.v som det är viktigt med en bra foderstat och väl analyserat hö, är hästarna välmusklade och i bra hull är ju utfodringen helt ok.

Och ett allför kraftigt hö kan ju kompletteras med halm så hästarna får sitt ätbehov tillgodosett :)

MagganS-B
0

# 6 Allför kraftigt hö, s.k. kohö (med luzern) = FÅNG!!!!!

amandahandersson
0

Man får ta och gå på magkänsla när det gäller foder!

har man hästarna i fint hull, de mår bra, de tränar bra och de lägger på sig träningen, ser jag ingen anledning till att göra om foderstaten.

Skulle nog inte gå på något program eller vad folk säjer åt mig att göra när det gäller foder åt MINA hästar, att hästarna mår bra och tränar bra talar nog för mig.

Jarhultdenyngre
0

Jag tror ni vet detta men bara för att göra er påminda lite.. så är hästen ett tjocktarmsjäsande djur jämfört med kor som är idisslare. Tjocktarmsjäsare innebär att den plockar upp den mesta energin, protein och diverse aminosyror i just tjocktarmen. En häst kan få ett foder som har dåliga värden (typ Halm) i fri tillgång och bli super tjock på det.. för de äter så mycket de behöver ha för att fylla värderna. Men en häst liksom ko behöver en viss ättid…

Så jag vill hellre ge ett grovfoder med lite sämre värden som jag kan ge i fri tillgång…

SigneK
0

#9 Joh ….men jag har också hört att hästar (ponnyar då) kan bli tjocka fast underernärda om de bara får äta halm. Vet inte riktigt hur, men någonting om att de proppar sig med halm så de ser tjocka ut, men det är för lite näring i halmen för att de ska må riktigt bra av att bara tugga halm. Så hö, gärna lite grövre kanske, det tror jag är bäst. Jag använder inga program för mina så jag vet eg. inte om de får allt de behöver, men jag tittar på dem och så ser man ju om de trivs. Och ibland erbjuds de extra vitamin och mineral och då äter de om de behöver det.

Jarhultdenyngre
0

#10 självklart, jag påstår inte att vi enbart utfodrar med halm eller att vi överhuvudtaget använder halm som ett foder medel.

Jag syftade bara på att man ibland kan höra om att man ska minska hullet och få en oftast ponny att gå ner i vikt med hjälp av halm. Men jag hävdar att det inte skulle göra någon skilland om de får halm i fri tillgång.

Mineraler tycker jag att de ska ha fri tillgång. För om det inte är salt i mineralet äter det endast mineraler om de har behov av det. och varför då jag tycker att det inte ska vara salt i mineralfodre är för att de har oftast mer brist på salt i sina kroppar än på andra mineraler.