Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 1337 ggr
ciklidtrixan
0

Bild på sele

Jag såg för ett tagsen en bild på en loksele som någon hade modifierat om vid tömringen så att den gick att använda även till högt uppsatta skaklar, nu hittar jag den inte.Jag vill bara visa den bilden för en kompis som har en loksele som hon vill använda till en gigg. Det var någon form av en metallbit som satt vid tömringen. Hoppas att någon kan hjälpa mej. Tack på förhand.

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kolla på Tärnsjö Garveri AB:s hemsida, de har en sån anordning att köpa.  http://www.tarnsjogarveri.se/horse_arbetssele.asp

Har man beslagen kan man enkelt göra en själv. Har funderat på en ännu enklare för egen del, med en fyrkantring istället för specialbeslaget på bilden, men den kommer inte gå att öppna, utan man får trä i skaklarna. Dessutom har jag tänkt göra den med gjord på för att stabilisera vagnen så den inte hoppar upp och ner.

StuteriQveiar
0

Bra Solveig! Fram för dina kunskaper i sadelmakeri och inovation!

Krama de fyrbenta pojkarna från mig, och hälsa de tvåbenta!

entill
0

Det går alltid att göra en specialupphängning för att få upp skaklarna, men den kan se olika ut på olika selar. En som fungerar utmärkt på en fjording går kanske inte att använda på en shettis. Har tillvekat otaliga sådana, och som du säger Solveig, så bör man ha en gjord på den. På den tiden jag tävlade med vanlig bröstsele gjorde jag diverse olika mer eller mindre lyckade varianter. Problemet är att när man kör enaxlat är det inte så bra med bröstsele eller loksele där dragläder eller brösta är fäst vid däckeln. Kör man tvåaxlat eller släde, kan man fästa skaklarna i dragringen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ciklidtrixan
0

Jag tackar. Jag har sett den varianten på Tärnsjö. Men det är så att det var en speciel bild som jag var ute efter.Det var någon på sajten som visade den bilden.

ciklidtrixan
0

putt