Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1345 ggr
MagganS-B
0

Maskmedel.....

Vill bara göra alla uppmärksamma på att alla avmaskningsmedel åt häst är receptbelagda f.o.m. 15/10! Alla hästar räknas som livsmedelsproducerande djur, så därför har livsmedelsverket beslutat om detta! Gäller också nöt, svin och lamm…..

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____6501.aspx

JuliaS
0

Jag har varit och hämtat ut höstens maskmedel idag!

Bra att du tog upp det Maggan, annars skulle kanske många skulle bli förvånade när de inte kan hämta ut utan recept. På sätt och vis är det väl en god tanke om man vill förhindra att man avmaskar i onödan. 

Fråga…. Hur många tar treckprov på sina hästar för att konstatera mask innan ev. avmaskning? Jag har tagit vid något tillfälle men aldrig regelbundet.

GAJarhult
0

Jag gjorde "Kolla masken" på pojkarna (från Lojsta) i våras innan grönbetet.  En hade 350 (lite) och den andre 700 (måttligt) stora och lilla blodmask. Jag har inte gjort provet tidigare och kan tänka mig att ta igen på unghästar.

Russtoka
0

Jag har maskmedel hemma för nästa omgång. Det var en överraskning att man måste ringa vet för att få ut maskmedel.

Fast jag måste erkänna att jag hade dåligt samvete sist jag avmaskade i somras, det är en sorts små skalbaggar som jätteeffektivt borrar ner sig i dyngan ute, på bara nån dag är mängden reducerad till smulor. De fanns i massor, men efter avmaskningen var de borta, jag vart faktiskt ledsen över det. Inte har jag gjort träckprov heller, vart vänder man sig för att få det gjort?

Det kanske är så att det är onödigt att avmaska, jag mockar ju hagarna så mycket jag hinner. På vintern gör jag det alltid två gånger om dagen eftersom ytan de går på är begränsad till runt uteboxarna. (Ni skulle se mig - gå och mocka ute i ur och skur med pannlampa på skallen! Generad )

Asagard
0

Köper alltid i 10-pack på recept, så det blir ingen förändring för min del i alla fall. Fast rätt bra att det blir receptbelagt. Tror det finns de här i landet som är ganska bra på att avmaska i både tid och otid så larverna blir resistenta.

JuliaS
0

#3 Jag har lämnat in provet till ATG-kliniken som skickar det på analys. Det kostar en dryg hundring och är betydligt billigare än att lämna till distriktsveterinären. Gick på en riktig blåsning när jag lämnade det dit en gång utan att fråga om priset. Räkningen gick på över 800:- eftersom de valde att skicka det till Uppsala istället för att analysera det här på Gotland.Skrikandes

juliapettersson
0

#3, man kan också köpa ett färdigt kit, "Kolla masken", på Granngården för ett par hundra.

MagganS-B
0

"Kolla Masken" finns också att köpa på Apoteket!

Recepttvånget har kommit till för att hästarna ju är livsmedelsproducerande djur, även om vi inte vanligen pratar om det, vem vill äta upp sin favvohäst? Men så är det…..Håller också med om att det maskas i tid och otid. Allra viktigast att maska är unghästar och fölston! Äldre hästar har vanligen inte mycket mask! Man skall inte alltid lita på reklamen……

ElinLilja
0

På tal om avmaskning… Hur oftar och med vad maskar ni era hästar med, allt kul att se eftersom många gör så himla olika!

Kristina-
0

Ett par gånger om året brukar det bli. I år maskar vi med Banminth, nästa år blir det Ivomec. Byter alltså preparat så vi inte kör samma två år i rad.  Vi mockar även våra hagar regelbundet.

PernillaJ
0

#7 Jag håller med Maggan om att det är allra viktigast att avmaska föl och unghästar, och förstås hästar man misstänker är utsatta för parasitangrepp (kanske långhåriga, bukiga, taniga, svåra att få hull på, eller liknande). Jag har också haft problem med diffusa kolikanfall på ett par av mina unghästar som försvann som genom ett trollslag när jag (på veterinärs inrådan) avmaskade dem mot bandmask.

Jag har alltid varit supernoga med att avmaska mina föl mot spolmask med Banminth när de är åtta veckor (ca 2 månader) och sexton veckor (ca 4 månader) gamla. Jag var på en föreläsning med veterinär Eva Osterman Lind förra våren (hon har doktorerat på hästens inälvsparasiter), och hon rekommenderade precis den rutinen för föl - skönt att höra! Spolmask har viss resistens mot ivermectin-preparat.

Men det absolut viktigaste är betesplanering och beteshygien!

MagganS-B
0

Banmint (verksamt ämne fyrantel) och Ivomec (ivermectin) är inte samma sak! Banmint (Fyrantel) hjälper mot alla maskar utom styngflugelarver. Ivomec (Normectin, Bimectin) hjälper mot alla maskar + styngflugelarver. Man kan använda Banmint till föl och unghästar som rutinavmaskning "enligt Pernilla", dubbel dos vid misstanke eller vetskap om bandmask. Den starkare, Ivomecen används på senhösten om hästen slickat i sig flugäggen som man ser på bringan och frambenen på eftersommaren. Dom kläcks i tarmen i nov.-dec. och ser ut som cigarettfilter i färgen och ung. lika tjocka…..dom försvinner effektivt med Ivomec eller liknande. Jag brukar också avmaska mina fölston strax innan fölningen med Ivomec el. liknande, man slipper földiarrén, eftersom den beror på s.k. fölmask som aktiveras vid brunsten.

PernillaJ
0

#11 Jodå, jag vet att pyrantel och ivermectin inte är samma sak, det är just därför jag använder Banminth (eller annat pyrantel-preparat) mot spolmask på föl… Flört

Att diarré hos fölet i samband med stoets fölbrunst hänger ihop med fölmask (som fölet infekterats med via råmjölken) är kanske inte tillräckligt känt. Antingen gör man som Maggan tipsar, eller så kan man välja att avmaska fölet mot fölmask vid 4 - 7 dagars ålder med förhöjd dos febantel (Rintal) eller fenbendazol (Axilur).

MagganS-B
0

#12 Det var inte riktat till dig, jag vet att du vet…….och till föl använder man alltid preparat typ Banmint…..

SigneK
0

Om man har möjlighet att ha olika djurartar på bete tillsammans, så behöver man sällan avmaska. Våra hästar går med kor och gäss och jag avmaskar nästan aldrig. Det ska då vara fölungar som ser usla ut. En nackdel är dock att korna ofta har löss på vintern, och de går tydligen på hästarna också. Så vad vill man helst ha, maskmedel eller lössmedel….Fundersam

MagganS-B
0

Aftonbladet eller Expressen, pest eller kolera….ja det är frågaan ;)

PernillaJ
0

För oss som inte har andra djur att växelbeta med är det hög tid att bunkra maskmedel nu…

crazycattiz
0

Jag som just betäckt mitt första sto som ska vara hos mig under hela "resan" skulle vara väldigt tacksam om någon ville hjälpa mig med att göra ett avmaskningsschema för "de båda" :)

GranoStall
0

#16 Varför bunkra, vetrinärerna skriver ju ut recept om man frågar.

PernillaJ
0

#18 För att slippa receptavgiften om veterinären ringer in ett recept, kanske (snålhet m a o)? Det är lång hållbarhet på de flesta maskmedel, så inget problem att ha liggande några askar i kylskåpet.

[Croneld]
0

Jag var inne på apoteket och det var TOMT på dessa hyllor! Snopen blev jag!Förvånad

Odena
0

Mamma köpte Maskmedel igår. Så vi köpt så det räcker ett tag :)

NovaRoll
0

Det  är märkligt att det skulle bli receptbelagt om man betänker att stuteriveterinärer på seminstationen här inte har blivigt informerade att receptföreskrivning kommer att åläggas ang. avmaskning, vilka borde vara dom första att få info om det…

MagganS-B
0

Det har säkert stått i Veterinärtidningen, men det kanske dom inte har tid att läsa…..Dessutom har det säkert gått ut papper till alla veterinärkliniker som staten är huvudman för, d.v.s. distriktsveterinärerna (Jordbruksverket).

NovaRoll
0

Maggan betänk, STORT stuteri med seminstation, två semin/stuteri veterinärer, varav den ena går deltid på distriktstation den andra är egen med en smådjursfilial….hur troligt är det att tre oberoende av varandra skulle missa liknande info?? glöm sen inte seminansvariga och assistenterna som har huvud ansvar på stuteri och seminstation genom journaler och dyligt, någon BORDE fått informationen…eller???

[Croneld]
0

Idag var jag inne en sväng på apoteket och skulle handla medikament till makens hals och hittade en nyfylld maskmedelshylla. Jippi, jag köpte så jag har nu och till våren i alla fall!