Lojstahästarna -sjukdommar?
Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att veta om någon av hästarna på Lojsta skogen råkat ut för fång, kolik eller andra sjukdommar? Finns det någon som drabbats av exem?
Antar att det är någon här på forumet som har lite koll.

den lojstahäst som vi har har varken haft kolik, fång eller exem….:)

Jag tror att Kajsa-B syftar på de ston som går kvar på hajdi. Diplomstoet Furia 4430 gick tyvärr bort alldeles för tidigt förra året, i kolik (tarmvred?) tror jag.
Har sett något enstaka sto med avskavd man. Om det varit pga löss eller eksem vet jag dock inte.

Skulle nästan kunna ge min högra hand på att det är pälsätare på Olivia. Skulle hon ha eksem skulle manen se ut som "knaggarna" på en drake, dvs gå upp och ned som ett sicksackmönster pga att huden är förhårdnad och svullen av allegireaktionen. Manen på Olivia är dock jämnt av.
Dock vill jag påpeka att detta är en gissning! 
Loella som kom från heden var inte sjuk en enda dag i sitt liv! Hon blev 28 år, hade 10 föl och startade i trav 75 gånger. Det enda fel som var på henne var en jätteblödning en gång när hon fölade! Vet. sa att hade hon varit en stor häst hade hon varit död, förlorade så mycket blod…..Russ är russ, sjukdomarna är för det mesta vällevnadsrelaterade!
Köper man föl från heden så får man bada dom med lusmedel när dom kommer hem, vissa har både löss och pälsätare……

Ja, det där med löss på Lojstahästarna har jag hört förr, tror också att om det skulle vara exem så skulle det vara mer än bara avskavd man. En del blir ju rent desperata och kliar sej blodiga. I och för sej så skulle en exemhäst få svårt att klara livet på hajdi och i så fall får hjälp att komma därifrån.
Många anser ju fång, kolik, exem mm vara vällevnads problem hos häst och om det skulle stämma så bör ju inte Lojstahästarna drabbas…???
Dessutom bör dom ju få i sej mängder av fruset och gammalt gräs som är farligt för fång och kolik…?

#5 njaa skulle inte påstå att den är jämnt av, kanske får man det intrycket av bilden men på riktigt tycker jag i alla fall att det ser rätt taggig ut. Dom erfarenheter jag har av pälsätare är att dom även tar pälsen så dom ser ut som om att dom är rakade på vissa delar av kroppen. Men jag kan ha fel :)
//Mickan

#8 Det knepiga är att det endast syns på det viset på vintern. På sommaren blir de inte som rakade om de har pälsätare.
#5 Alla som kliar sig får inte "elefantskinn"…..utan huden är jämn och slät fast manen är kort!

#10 Då får jag be så mkt om ursäkt. Är ingen expert på exsemhästar. Jag har bara kunskap om de tre fall som finns i min närhet, och de reagerar med att få förtjockad hud om man känner nere vid hårrötterna. (De är alla kaspiska, och där har vi som sagt var för liten avelsbas för att kunna arbeta preventivt mot att avla ner antalet av dessa).

Vi har haft ca 12 hästar ifrån lojstahed. Ingan har skrubbat sig, haft fång elr liknande.