Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelshingstar
Läst 5699 ggr
ryttarn
0

Favorit hingst?

Om du fick drömma, vilken hingst, i livet eller i historien, skulle du vilja betäcka ditt/dina ston med? Utveckla gärna tankarna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Jag är ju inte så inne på russ , så ärligt har jag väl inte hunnit skaffa så många favoriter inom denna rasen,
Har en avkomma efter Tomtebo Enoc G och han gillar jag jätte mycket en kanon fin hingst med bra temprament.

En annan hingst som jag är jätte förtjust i är Emanuel och han ska jag betäcka med i år.

ryttarn
0

Förutom vår underbara Tejas Monljus skall jag ta min absoluta favorit

Dröm 131 är en av mina drömhingstar ;-) född 1959 och med ett travrekord under 2 minuter. Dessutom har hanfantastiska avkommor som tex Garibaldi, Sverker Grane, Minerva mfl.

En nu levande hingstfavorit är Drömprinsen (blev mycket drömmande här). En fantastiskt vacker hingst, trots att han inte är svart :-). Kanske kan det bli honnom på något av våra russ en dag

Min sista favorit är Darius Roll. En fantastisk tävlingsponny med bra yttre. Dessutom med ett lugn som förvärvas till avkommorna.

Jerker Klang,

www.isil.se

[Croneld]
0

Jag är också mkt förtjust i Tomtebo Enoc G, och hans söner, de är de vackraste i russkatalogen! Tycker jag.

Och du Jerker dröm på, det är drömmarna som håller en vid liv!

Fast när jag funderar på att betäcka mina ston i framtiden, blir hingstvalet ett annat för Tomtebo Enoc G är deras farfar.

SigneK
0

Oj, ja det finns många fina hingstar som man hade velat använda, om de inte förlängst var döda. Dollman, Dröm, Sverker, Hubertus, Center, Rustik, Effekt, är några av de som jag tycker om, fast jag har ju bara sett dem på bild….men bra avkommer har det ju blivit efter dem får man säga. Många av dem finns som förfäder hos mina ston, så jag hade ju inte kunnat använda dem i realiteten. men i drömmen alltså….

Av lite yngre hingstar tycker jag att Granit är fantastisk. Jag har ett härligt sto efter honom. Glad 

Jucent var också helt speciell, tyvärr fick vi aldrig någon avkommer efter honom Ledsen

Av nulevande hingstar hade jag velat använda Hilmer, om han inte stod så långt bort. Det är på grund av hans mamma Linnéa, som är ett fantastiskt sto. Och så har han gett eleganta avkommer, jag tror att han skulle passa min Silja, som är lite grov. Men det blir nog aldrig av, för jag kan ju inte åka till Norrland med henne Räcka ut tungan

Annars så är jag förtjust i Vidar, det är en go häst som är både vacker och snäll. Och på Rungegårds stuteri finns också så många spännande hingstar. Jag skulle vilja betäcka min Linéa med Najk i framtiden. Oidipus är också väldigt fin.

Vilka hingstar ska ni betäcka era ston med i år då? Silja åker till Emanuel i år! Och Linéa åker till Vidar!  Skrattande

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina favoriter är Vagabond 360. En vacker hingst med en härlig trav. Och vad jag vet så var hans temperament bästa tänkbara! (Och så var han pappa till min Valter! hehe)

Honom skulle jag vilja ha till våran Tejas Monela! vilken kombination!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

rebeccajansson
0

Jag hade velat betäcka min Krusmynta med Komet. Han är absolut det vackraste russ som någonsin funnits.

karisma
0

Javisst är det Komet som varit den bästa genom tiderna (jag är ju inte partisk på nogot sätt) Vad drömmer jag om idag jo skönhet och ptestation ska gå hand i hand Tomtebo Enic  har lämmnt bra Timon har ju skönhet men vi har inte presterat något ännu

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

christ
0

Ja eftersom vi har en väldigt trevlig hingst på gården så väljer jag nog honom: Skärmnäs PigallGlad

Tittut
0

Jag är en stor beudrare av Dröm 131. Tyvärr fick jag aldrig se honom själv i livet. Vårt gamla stamsto Dagmar var en dotter till honom.
Han satte så mycket typ på sina avkommor, en riktig klasshingst!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Andy
0

Har nog Dröm som min favvo, han är farfar till mina två hemma som är efter Garribaldi o Grane.

crazycattiz
0

Hubbe 537, det finns inget som saknas hos den pållen..

rebeccajansson
0

Ja Dröm var verkligen en Dröm *suck* Har en toto-bild på honom och peter pan i sm:et i en gammal ponny-tidning från 60:talet. Dröm Junior var ju oxå en riktig "pudding". Ponte med nej jag kan inte bestämma mig det har funnits så otroligt vackra russhingstar. Man bara önskar att man kunde åka tillbalka i tiden och sno ett föl efter dom eller ännu bättre-sno med tex dröm hahaha.

Gå gärna in på och kolla in gamla ruisshingstar.

http://medlem.spray.se/stuterikl/

Asagard
0

Älskar så klart vår egna hingst, Wilnius 524. Men har också en annan drömhingst, John Russ!

[cancan]
0

Såklart min egen, Drömprinsen 460. Men även Fridhems Jonatan 401 är en av mina absoluta favoriter!

thilda-
0

tyson II

Superman
0

En klar favorit är Parat. Även Tyson II.

Miii4
0

Favoriten är Skärmnäs Pigall, SNYGG hingst, bra på travbanan och lämnar trevliga avkommor.

AK47Kalashnikov
0

Jag har två hingstar som dyker upp direkt i huvudet; Vagabond 360 och Dröm 131!

Nitro
0

#17 Mia, du är väl för go du ;)

Stuteri_Skott
0

Jag gillar ju såklart Skotte 492 Skrattande

nemesis
0

jag skulle vilja ha ett föl e.Vagabond

tycker han var fin och lämnade fina avkommor.

entill
0

Bodick 98, en hingst som var flera decenier före sin tid. Han var född 1944. En hingst som skulle varit modern idag. Lätt och elegant. Han var en av de första russhingstarna som fick premieras på fastlandet. Bodick har alltid för mig varit förebilden för hur en hingst skall vara,snygg, snäll, klok, samarbetsvillig och rolig. Aldrig kunde jag tro att jag skulle få en sådan igen, med det fick jag. Fridhems Jonatan 401 har alla de goda egenskaperna som Bodick hade (och några till), och ändå är de inte släkt. Däremot är våra ston släkt med Bodick. Två andra favorithingstar är Ponte 230 och Dröm 131. Dessa båda är farfar resp. morfar till Jonatan, så nog är jag nöjd med stammarna på mina russ.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Anna-Uppsala
0

Clant tycker jag är vacker och honom hoppas jag kunna använda till Hjördis någon gång framöver.

Och så gillar jag Nestor, som är efter Jucent - som är en annan favorit.

John Russ är också himla mysig och får så snälla barn, och så har vi ju Fridhems Jonatan förstås!

:)

Flickan
0

Ja Tejas Monljus tycker jag hemskt mkt om, lugn i psyket vilket passar bra på våra ston. Annars är jag mkt förtjust i Vagabond, hade han fortfarande varit i livet så hade jag gjärna haft honom på något av stona. en annan favorit är Fridhems Jonatan.

palomia
0

Manfred, Garribaldi, Hero, Ponte, Rebus… många fina hingstar fanns det. Som tur är så har många av dessa fört travet vidare.

Synd att man inte kom igång tidigare!

Miii4
0

#19 - tyckte han va väldans fin redan som unghäst i skåne =)

Nitro
0

Han ÄR kanonfin. Jag har aldrig varit med om snällare hingst!

Anna-Uppsala
0

Nitro och Mill4 - vilken hingst menar ni? *kilar huvudet*

Jag fattar inte riktigt hur inläggen är länkade till varandra, så jag ser inte vad ni svarat på riktigt.

***förvirrad***

ryttarn
0

#28 Dom pratar om Skärmnäs Pigall. Om man följer uppåt i tråden så kan man lista ut det, om man vet att Nitro tävlar ponnytrav med Pigge…. :-)

#27 Nitro, skriv gärna vilket inlägg du svarar på för det blir lätt lite förvirrande annars…..

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

Min absoluta favorit är Nicklas II, han lämnar bra och mitt egna russ är efter honom och är verkligen jättefin!
Sen har Vagabond lämnat bra också, och han ser trevlig ut : )
Sen gillar jag Skärmnäs Pigall och Raider. Även Ernst Ronaldo, ska bli kul och se vad han lämnar för något!

tearsofmemories
0

Jag skulle vilja betäcka mitt sto med antingen Raider eller Vagabond:)

iiirma
0

BOND :D Min kille är ju efter honom ;) Han är väldigt snygg tycker jag. Men pappan VAGABOND tycker jag nog är den främsta hingsten.

juliapettersson
0

Eftersom jag håller på med trav, så får jag säga Garribaldi, Hero och Vagabond.

StuteriDar
0

Vagabond var en super hingst men han är far till min hingst så det blodet har jag redan. Andra som jag tycker är var riktigt bra är, Niklas II- en super hingst inom travaveln som har lämnat stora spår där, Munter och Garribaldi och Manfred. kanske inte de bästa i extriör men vilka travare de lämnade!!!

Tyfon
0

jag tycker bäst om min egna hingst som ej är godkänd ännu Tyfon

divansson
0

Tejas Monljus och Jucent.. (a) har redan en efter Jucent.. helt underbar. synd att Jucent är "borta" bara då.. :'(

Erja
0

Gumino - naturligtvis Kyss Och jag måste inte bara drömma, jag ska betäcka med honnom.

Niklas II. Jag känner bättre bara Vera och Micklas av hans avkommor, men dom är hjärliga ponnyer! 

Och sen Micklas själv. Han måste jag inte heller bara drömma, jag har två (1,5…) hans avkommor och dom är så fina! Och ska betäcka med honnom igen.

Vagabond. Han har varit den bästa avelhingsten på travsidan och jag har en av hans avkommor. Och jag tycker! 

Det finns ju mer, men dom är mina favoriter =)

sommarglad
0

Jag är ju svag för svart och nu har det ju äntligen dykt upp en som känns väldigt lockande, Duktig! Han skulle nog passa min stora donna! En annan som jag tycker är väldigt russig och vacker är John Russ. O var inte Tinka dotter till Jonis hade han varit ett självklart val….vilken killeSkrattande

MagganS-B
0

Vagabond och Munter, dom ligger ju i topp när det gäller travavkommor! Kolla Pernillas statistik! MEN, det hindrar ju inte att jag gillade Komet……han var så otroligt vacker! Och naturligtvis Korsnäs Brådis, som jag har mycket starka band till…..dels genom uppfödaren, en av mina bästa kompisar, men också att han är Munters son!

Chirak-96
0

Fridhems Jonatan är helt klart den trevligaste hingsten jag träffat. OM jag köper ett sto får hon INTE vara släkt med honom. För då får han bli pappa igen!!

Sen är det ju klart att min egen Chirak som idag tyvärr är kastrerad är en favvo, synd att det bara blev två avkommor.

juliapettersson
0

#40, varför kastrerades han?

vasiria
0

jag gillar munter väldigt mycket, men det är ju självklart val såsom vagabond osv…

en som kanske inte är lika självklart är Hults Sputtnick. snygg hingst som travade som en gud och på mycket få antal avkommor har han flera kanoner!

och jag är inte det mista partisk på något sätt, hehe, jag har ett supersnyggt avelssto efter honom!

Mixie
0

Är det ingen som har någon bild på Hults Sputtnick?? vore jättekul att se ;)

//Mickan

Tittut
0

I mina gömmor ngånstans. Kan se efter endera dagen om jag hittar på dem.

Shallow
0

En av våra hingstar (A)

Jossa
0

Jag måste säga Timon 533 som min absoluta favorit. Det russinet är så gullig när man varit på Karismas och hälsat på. Och så är han så grymt vacker! Älskar hans man och lugg! *drömsk blick* Och så är han ju pappa till Bläcku!

Men eftersom vi har Vidar 521 hemma åker även han upp i listan :D

Annars även Bond 438 är en kärlek som jag vill ha Imma betäckt med.
En annan hingst jag gillar är Granit 368, fastnade för hans perfekta bild i stamboken.
En stark kärlek är också topp-och elithingsten Komet 338, som Immas halvbror Com Vips är efter.

[Croneld]
0

# 46 Jossa, såg du Bläckus systrar Tigerlilja och Karismas GerTi på Vätö? GerTis man är ju för läcker, lång och tjock fast hon bara är två år. Här kommer en bild från i februari, nu är manen ännu längre… Jag gillar också Timon 533. Men har ju två efter honom redan. En annan favorit är Duktig.

Jossa
0

#47 Ja, hon hade jättemycket man hon med! Bläcku har ju mycket hon också. Nu när Bläcku är dräktig med Vidar hoppas jag att det blir lika mycket på den fölungen som på morfar, mor och far :D

Chirak-96
0

Svar till #41 Han vara utlånad och hon skulle köpa honom sedan, men jag fick aldrig några pengar så jag åkte och hämta honom ca 2,5 år senare. Jag skulle ha sagt att hon fick skära honom när jag fått pengar för honom, men det är alltid lätt att va efter klok. Visserligen har han lite exem också men det är det ju ingen som vet om det går i arv eller inte.

xkitty
0

Maxxum tror jag ^^

williemarrone
0

Mina favoriter är nog Vagabond och Munter, haha kanske för att mitt russ Pegasus är e. Vagabond och ue. Munter .
Inte skulle man villa byta ut den stammen mot något annat inte =)

juliapettersson
0

#51, håller med. Min är ee.Vagabond och ue.Munter :)

[lufsen]
0

tyson II har lämnat fina avkommor.

Odena
0

Det finns många fina hingstar och när jag betäcker nått av mina ston så söker jag hingstar med bra temprament och bra inom travet. Skotte tycker jag är fin även hans son Ernst Ronaldo skulle jag kunna tänka betäcka med, kanske även nån Rusch avkomma då jag tycker att Rusch har lämnat snälla och kloka avkommor, fast endel Rusch avkommor verkar lite sköra…

Just nu har jag en fin treåring efter John Russ som är snäll och jag tycker hon har ganska bra travmodel fast hon inte har så mycket travstam i om man säger så (u. Levinda ue. Othello G) Hon kan springa riktigt fort men är ett russ där humöret styr. Jag hoppas också att det kommer fler russ med travstam som man inte ser som en topp travstam för att se att det faktiskt finns russ utan travstam som faktiskt kan springa fort =)

Kristina-
0

Till mina Russdamer vill jag nog använda Korsnäs Brådis och Darius Roll. Men…det finns andra intressanta också ! Vi får se vad det blir så småningom.

MagganS-B
0

#55 Du är välkommen till Brådis!

Jossa
0

Kan man säga någon som inte är godkänd också? xD
Då är det lätt Tyson II sonen Farmens Hyper! :D

Mixie
0

#57 Farmens Hyper är kanonfin :) Men har för mig att han fick lite väl låga poäng på föruttagningen? Annars en favorit hos mig med :)

//Mickan

PernillaJ
0

Nils Dacke 94, tror jag! För hans utmärkta bruksegenskaper främst, och även för skäckanlaget. När jag sedan hade en bunt fina döttrar efter Nils Dacke skulle jag använda Dröm 131 på dem, för att förstärka rastyp och "snits". Samma korsning har gett bl a Pinocchio 158 och Nepturn 308, m fl. Mmm…

Nils Dackes betydelse som prestationsförärvare går knappast att överdriva, han är ju morfar till både Rollo 143 och Signal 148, och t ex mormorsfar till Snäckan 4178. Otroligt egentligen vilket genomslag Nils Dacke fortfarande har, snart 70 år efter sin födelse (1940).

Christina-Lundberg
0

jag tycker faktiskt att min Karsk är favorit:))

Han har en stil som skiljer sig från de flesta… fömodligen vet han om att han är snyggFlört för när någon tittar på honom - så ställer han upp sig.. även så gör han när han ser att någon fotograferar honom.

stally
0

Ja man väljer ju oftast den hingst man kanske har hemma eller känner väl.

Så mitt val blir URON GKyss

Nästa vår betäcker vi vår Piggybank med honom. Blir vårt första russföl.

Sedan finns så m.k.t. finingar, och de är så enormt olika varandra.

Hagelberg
0

Jag skulle vilja prova Clipper 122. Träffat många avkommer efter honom när jag var yngre och de var såå snälla, cola och samarbetsvilliga. Som vi härjade med dessa ponnyer :) Clipper 122 har även samma mamma som Rollo!

Sen är ju Signal 148 min favis. Nutida hingstar så har jag avkommer efter Engelbrekt 520 som jag tycker har det mesta!!

Geminii
0

Munter är min favvo!!!Skrattande

annn
0

Min favorit är utan tvekan DORN 163 född 1952 e. Algo 71 u. Dora 1939 ue. Ducke 66. En fantastisk snäll och trevlig russhingst. Han har satt sina i spår i Rungegårds russtammar. Använda honom till mina ston vore kanske inte så bra eftersom han finns med i deras stamtavlor.

Ann

Hagelberg
0

#64 Dora är helsyster med Nils Dacke 94 vilket kan förklara de goda travanlagen i hästarna efter Dorn så som Lorion, Morin eller?

Rajmon
0

Min favvis hingst är Duktig!!! En riktigt fin hongst som min lilla flicka kanske får ihop det med något år:D… sen är ju Drömprinsen också fin!

StuteriQveiar
0

Åhhh, det finns så många!!!

Jag skulle vilja ha en avkomma till Friskus 103, Gerums Tartan (han var så fin i verkligheten också), Signal, Sverker, Dröm, Garribaldi (Han var så vacker, och härlig i temperamentet), Rollo (jag red hans son Rillo en del på Skrubbs som liten), Raketen, Mario, Gullding, Hubertus osv av de hingstar som inte finns längre.

Utav de som finns nu skulle jag vilja ha avkomma från Morin, Polar, Patron, Maxxum, Greger Gross (han har så udda stam på mödernesidan), Bus, Edgar, Junisorken, Nordman, osv, även bland dessa är det ett helt gäng av hingstar jag skulle vilja ha avkommor från.  Har säkert glömt en massa…

Reko
0

#65 Det har jag också funderat på! Kanske det är så?

PernillaJ
0

#64, 65, 68: Joo - fast Dora var väl knappast helsyster med Nils Dacke 94? Det anses att Nils Dacke 94 omöjligen kan vara efter Ducke 66, utan han var troligen efter Dollfuss 82. Tja, det går ju inte att bevisa så här långt efteråt…

fannyb
0

Min stora favorit är munter :) han har lämnat otroliga avkommor inom travet, här uppe tex Guten och Miltano, som trots åldern (13, 15) springer fort och båda har sänkt rekordet i år! gammal är äldst ;)

Turnado
0

Rusch. Min stor favvo. Helt underbar.

Tittut
0

Algo 71 kanske? Han var enligt vad jag läst någonstans den sist levande russhingsten utan något främmande blod i sig. Det hade ju kunnat vara kul?

MagganS-B
0

#69 Inte dom enda i stamboken som står med fel stam……

gonis
0

om jag hade ett russto skulle jag betäcka henne med jaffs pappa mario 351. ooh gamgubben är het och jag älskar dom få avkommor jag stött på (inklusive min egen gossegris då :P)!

Tyfon
0

självklart nygodkända Tyfon

cowgril
0

är det någon som har ett kort på primat 444

StuteriQveiar
0

Jag har som sagt var kort på hans mamma, världens snällaste häst! Inte världens bästa kort kanske, men jag har fler. Skulle kunna ta och lägga ut något bättre kanske i och för sig, men de ligger i den andra datorn…Här på bilden är hon som sagt var 20 år gammal. Hon fick 16 föl, och av dessa endast två stoföl; Lövsmålas Gilda och vår Bläcku.

JuliaS
0

#76 Bild på Primat finns på stuteri KLs hemsida, samt i tråden med alla generalmönstrade hingstar.