Karledsinflammation..
Nån som har haft de på sin pålla? Hur länge tog de innan de gick över? och hur gjorde ni för att "få bort" det?
Putt… jag vet att ni finns nån stanns där ute *ler*
Tvätt rent med tvål och vatten, torka jättetorrt med mjuk handduk. Lägg omslag med torskleverolja, finns på apoteket! Låt sitta ett par dagar, upprepa!

menar du typ mugg eller?
//Mickan
#3 nej :) riktig karleds vad man nu säger. :) min ponny har fått karledsinflammation.
Hennes ben är svullet till och med alldeles hårt nästan. från hoven till kotan så är hon jättte tjock! och hon kan knappt stödja sig på de benet. och om man känner där bak så är det som en sår skorpa men jag ser inget sår? :S och jag får inte ens komma i närheten av rumpan utan att hon hotar med att slå :S
just nu så har jag bara tvättat rent med såpa och torkat hennes ben med en ren handduk
#2 hur länge tar det innan dom blir helt återställda?
Vad säger din veterinär om prognosen?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#7 ska åka o titta idag om han är på kliniken annars så ska jag fråga Staffan Osterling om hans nummer så ska jag ringa o kolla med han :)
Strunta i oljan om det är svullet, lägg omslag med alsolsprit och håll det fuktigt! Det brukar dra ur om det är svullet!
Stuves Monopol hade problem med det förut tills vi förstod att hab inte tål havre, så sedan vi gått över till ett havrefritt foder så har det försvunnit, fick höra sedan att det är ett vanligt symtom om hästar inte mår bra i magen, det blev också värre om man hade boots i travloppen.
Men vi gjorde som Maggan nyss sa tvål och vatten och sedan hålla torrt. och om det blir så torrt att det spricker så är Idomon salva väldigt effektivt
Men som du beskriver det skulle jag nog kanse be en veterinär kolla på det.
Hoppas det ordnar sig !
#10 okej.. Pratade lite snabbt med Staffan Osterling idag. han sa att luddan hade både karleds + hovböld :O ååh jag är så deppig nu ska ni veta :( jag som hade tänkt starta hon på ös den 7de :(
Glömde skriva att Luddan får oxå havre fritt :)
Nu fattar jag… tolkade det först att hon fick fri tillgång till havre, men jag antar att du menar att hon får havrefritt foder.
Oj, så tokigt det kan bli när man inte läser hela tråden.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
haha luddan har nog mkt motor så hon behöver ingen havre :P hon är så pigg ibland så jag kan knappt köra hon "kontrollerat" :)
Har glömt o skriva nu att hon är på bättrings vägen nu :) Svullanden håller på lägga sig nu och "såret" på karleden är stort sett läkt.. och det håller på låssna en massa "döhud" :)
Luddan är helt frisk nu!:) har glömt och skriva de :) Va ute och körde henne igår! super pigg! hon stack även med mig en bit ^^ haha men hon är helt ok nu ibenet :) ingen hälta och ingen svullnad :)