Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettgod-morgon
Läst 1027 ggr
Lena90
0

Godmorgon 20150905

God morgon på er russ vänner :) 
Här har vädret utlovat regn, regn och regn… Och jo visst regnar det ☔️
Så häst planerna för dagen blir typ bortspolade 🤪 Vi är bjudna på kalas idag med så det blir inte mycket över.
Har varit nere i regnet och kollat till pållarna i sommarhagen. Lite extra koll på Trymod som är svullen och öm på huvudet ovanför vänster öga med ett litet skrapsår då han gick omkull igår ute på ett hygge. Skulle tömköra en runda och tog på honom Semlans loksele. Dum som jag var tänkte jag inte på bakselen som satt på att man kanske skulle tagit av den. Utan tänkte att det vad bra att han vande sig vid den. I början ville han inte gå fram och bara backade, redan då borde min hjärna ha fattat misstanke. Så jag går fram till honom och leder vid huvudet istället en liten bit bort och när vi är jämte ett litet hygge rycker han till och sliter sig så jag tappar honom och börjar bocka hej vilt ut på hugget bland ris och stubbar, fastnar på nått sätt och går omkull, hinner upp innan jag kommer fram och in bland lite yngre granar. Där får jag tag och stopp på honom. Tar av bakselen och går upp på vägen igen. Vi går vidare utan baksele och jag leder halva rundan. Då hade han slappnat av och lugnat sig så jag provar tömköra vilket gick bra och han går fram pigg och glad resten av rundan. 
Jag är så fruktansvärd arg på mig själv som inte förutsåg detta och att det är mitt fel att han går med sår i huvudet. Är orolig med att han kanske får men av detta i inkörningen med. Men det får tiden utvisa och jag får vara väldigt noga när jag går vidare i de olika stegen på hur han reagerar. Bakselen lämnar vi till framtiden och tillvänjning på ett lugnt och säkert sätt.
Ha en bra lördag på er 🙂

Carpe diem!

Reko
0

Intensiv hästdag igen! DM i brukskörning gick av stapeln i Jäla utanför Falköping. Jag körde nordsvenskt och jag är nöjd med insatsen. Bråttom hem då en spekulant väntades från Hälsingland. Det gick bra så för tillfället äger jag ingen nordsvensk. Sedan dök ett visning- och körobjekt till helgens premiering upp. Hårdträning inför nästa helg alltså!