Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 4145 ggr
[Justie]
2

Första utställningen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till den 25 augusti i Nybro när numera mina två ponnyer anmälda för att visas. Jag är nervös eftersom jag aldrig har visat häst (eller ens varit på utställning) tidigare! 

Har ni några tips på vad jag ska tänka på? Och kanske berätta lite allmänt viktiga saker? tex: klädsel, huvudlag, hovskägg/kronranden - kan det vara trimmat eller "vildvuxet"? 

Jag ska dit med min 7 åriga valack och 1 åriga hingst

Bedöms åringens beteende? Han har nämligen fått vara vildhäst i ett antal månader nu och jag kommer givetvis att träna med honom men jag vet inte riktigt hur det kommer sluta… 😉

Tacksam för svar! 😃 Läser för övrigt i utställningsguiden här på sidan också!

[Justie]
0

Och ponnyn på bilden håller på att bantas… 😉 Det syns att han har haft 3 veckors semester 😇

murkla
1

De kommer att gå bra ska du se!  Har du möjlighet så titta på de som är innan dej så får du se hur de gör.

Jag är alltid nervös för att ställa ut fast jag har gjort de nu i några år. De är så roligt!  Kämpa på! :)

gå in på http://www.gotlandsruss.se/

Du ska vara propert klädd , bra skor att springa,  Inte klippa, mer vildvuxet eller har jag fel?

Lena90
1

Träna mycket på gångarterna, skritten och traven, att ni är samspelta och så :)
Och som  #2 nämnde, propert klädd. Ett exempel kan vara mörka jeans och en vit tröja/skjorta, eller tvärtom vita byxor och mörka enkel tröja. Jag tycker du ska bära hjälm, särskilt med tanke på din ung hingst :)

Carpe diem!

Tessan08
1

Russen ska helst inte "friseras" utan se naturliga ut :) Ett bad dagen före och kanske lite glansspray och smörjda hovar räcker bra. Lycka till!!

[Justie]
0

Tack så mycket för era svar!

Finns det några "oskrivna regler" som kanske kan vara bra att tänka på? 🙂

Tusen
5

Som #4 skrev så skall russet inte flätas eller klippas. Manen och svansen skall vara naturlig.
Sen kan man alltid borsta hästen ordentligt, ev tvätta och lite pälsglans men det är inget måste. 
För övrigt känner jag inte till några oskrivna regler. De domare som jag träffat på har alla kunnat döma hästen trots att man inte alltid lyckats visa de på bästa sätt. Dagens domare känner till alla knep och kan både se igenom dessa och även bedöma en häst trots att den kasnke är lite stökig.

Men det viktigaste är ändå att oavsett hur det går på utställningen så är din ponny lika fin då den åker därifrån som när den kom. Sen kan domaren tycka annorlunda men det bör man bortse ifrån.

Lycka till! 🙂

[Justie]
0

Tack så mycket för alla svar! 😃

Men nu undrar jag - Har ni tips på hur man får en extremt skitig häst att se någorlunda vit ut? 😉 Linimentshampoo har vi använt, men manen och svansen blir inte helt rena trots det…

Bild från betet… Det ska föreställa en isabellskäck… 😉

[Justie]
0

#6 Jaa i mina ögon är de fina oavsett! Däremot så lever hingstens kulor farligt om de absolut inte tycker han är något att spara… 😃

Tessan08
4

Bra att tänka på också med unghästar och även äldre är att inte verka eller ev. sko dagarna före utställning/premiering då de kan bli ömma i hovarna då och inte vilja ta ut steget ordentligt!

mallan-nog
0

Testat blåskimmel-schampo? Det borde kunna fungera, vad jag vet är väl inte liniment-schampot rengörande i första syfte?

Skimmelschampo

PernillaJ
1

#7 Gammalt skimmelägartrick för att förvandla lortgult tagel till kritvitt: jodopax. Blanda 2 kapsyler koncentrerad jodopax i en hink 10 liter hett vatten. Gnugga och gno in svansens tagel ordentligt. Skölj ur. När svansen torkat är den (förhoppningsvis) gnistrande vit 🙂

crazycattiz
0

#11 funkar ännu bättre om man blandar i såpa också :)

CarinaA
0

Du kan säkert få lite råd uppvisningsråd av Sanna L, hon är "proffs" 👍

[Justie]
0

Idag tränade vi lite 🙂

VeronicaP
1

Silver schampo är helt suveränt :D

och skulle de få en kissefläck , så är potatismjöl bra att ha med ;)

[Justie]
1

#15 Tack för tipset!

Mamma har köpt ett blått schampo som jag tror var till skimmlar så det ska vi testa!  😉

[Justie]
1

Nu är katalogen ute och häst nr. 17 och 18 är mina. 

1-åringen ska hämtas hem i kväll och jag längtar som en tok! Dessvärre är manen och pannluggen inte vad den var när vi lämnade honom 😕 Jag kanske kan låna min kompis löshår..? 😉

MagganS-B
5

Den 7-årige valacken behöver inte "banta" han ser fin ut!

Heartbreaker
1

Fast "bantningen" i det här fallet har bestått utav marginellt färre timmar i gräshagen. Han gör sin nog bättre på bild än hur det ser ut IRL😉
Vi började Operation "Tvättaskitigisabellskäckmednolltålamod" igår och han är en gnutta renare nu men vi får nog ta minst två tvättomgångar till innan han kan klassas som ren.
Använde ett silver schampo och det klarade inte riktigt av att ta allt, men som sagt, ett par omgångar till så ska det nog lösa sig.
Och precis som Justie säger så har den lille odågan kliat av pannluggen… han ser numera ut som en skabbräv😭

[Justie]
6

Igår tränade vi på att ställa upp den något renare Silas! 🙂

Heartbreaker
2

Så, sista badet är avklarat, boxen är TOKSTRÖDD med massor av halm och förhoppningsvis kommer vi upp imorgonbitti till inte helt för många pissfläckar….😂

Lena90
1

Lycka till imorgon :)

Carpe diem!

nika85
1

#20 Vilken jättefin häst :-) Men är det verkligen samma häst som på bilden i inlägg  #7??

[Justie]
0

#22 Tack! (Lite såhär i efterhand)

#23 Ja visst är han! Haha man kan knappt tro det men det är Silas på båda bilderna 😉

Efter 5 tvättar på mindre än en vecka blev han ren och fin till visningen, men det sved lite att se honom rulla sig 9(!) gånger nu i kväll efter utställningen 😉 

Resultat och ev. bild kommer om en liiiiten stund!

Heartbreaker
2

Det ÄR samma häst, HAHAHA, jag höll på att krevera när jag såg honom på betet, känslan av att nästan få panik för jag hittade inte vår häst…
Men så kommer DET DÄR skitiga, skabbiga lilla odjuret fram och säger "Tjena morsan, är det mig du letade efter?"

Milde jesus så han såg ut… Det har tagit MÅNGA timmar och omgångar med silverschampo, yes, jodopax, glansschampo, linimentschampo…ja alla möjliga preparat, för att få honom presentabel.
Idag visade han sig på sin bästa sida och jag tror att dottern (Justie) levererar dagens resultat snart😉.

[Justie]
4

Ekslätts Just Me fick 40p! (88888, dock hade vi nog kunnat göra bättre ifrån oss i traven) Han fick alltså guld och vann sin klass (fast han var ju ensam i den) och senare vann han också BIR! Han blev kallad till BIS-"rundan" där det fanns 9 hästar, Justie "plockades ut" som 5:e hästen.

Silas Mi fick 38p! (88877) Han vann sin klass och fick silver fast även han var ensam i sin klass. Han blev kallad till BIR "uttagningen" men då fick han gå ut ganska fort. 

Jag är väldigt nöjd över dagen och nu fick jag ju lite blodad tand för utställningar… Silas var lite spänd och ville inte riktig springa eller slappna av när jag ledde så i framtiden är jag säker på att det går att höja poängen något! 😉 Justie var lite seg i traven, även det kan vi göra bättre någon annan gång när han inte springer ett långdistanslopp dagen innan där han dessutom får nytt rekord och när han inte har åkt 3 timmar transport 😉 Tror jag!

Det vart jättekul och jag hoppas kunna hitta lite bilder på nätet om några dagar… Här kommer en på Justie när han visar sina priser fast han står fel… 😛

[Justie]
2

Just Me och jag

[Justie]
2

Och Silas, här fick jag hjälp av Anna från Hippotekets stuteri, detta var från BIR uttagningen

silarp
0

Grattis! kul!!!!!

[Justie]
0

#29 Tack, ja det var jätteroligt, förväntade mig inte alls att det skulle gå så pass bra!

Lena90
0

Grattis :) Jätte fina resultat :)

Carpe diem!

[Justie]
3

Tack så mycket, ja verkligen, det förväntade jag mig verkligen inte!

Bild på Silas, tagen av Siv Nilsson

[Justie]
5

Och en på Ekslätts Just Me, tagen av Siv Nilsson

Heartbreaker
0

Dessutom fick du beröm för att du visade dem fint och för att den lille räkan var väl förberedd❤️.
/Stolt mamma

nika85
0

Jag ska visa min ettårshingst på premiering på lördag. Ser ut som att ni har träns med kedjegrimskaft på bilderna. Får man visa med träns+tyglar?

Såhär står det på denna sida:
 http://www.svehast.se/allman-info-om-sommarpremiering

"Föl ska visas i grimma, 1 åriga ston och valacker får visas i grimma, övriga hästar ska visas i ett väl anpassat träns med bett. Hingstar ska visas i träns med bett och kindkedja, (rasvisa bestämmelser kan förekomma)."

Måste kindkedja användas?

[Justie]
0

#35 jag har ingen aning, vi valde kedja eftersom jag inte har några tyglar som passar i färg till det bruna tränset! 😛

Emmelie93
0

#35 nej det behöver du inte! :) Det är nog endast på avelsvärdering du måste ha kedja :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

sandra75
0

Lite mer frågor, man ska ha med sig egen nummerlapp antar jag…

Får man klippa hästen - tänker på pälsen? om man får är det nackdel att göra det?

Brukar ni ha någon "pådrivare"?
Vad är bra trav - brukar ni värma upp mycket? tänker på att när man rider så tar det ju ett tag innan den riktigt fina traven visar sig … några tips att tänka på ang skritten och traven.

Brukar ni smörja hovarna? med vad?

jag hoppas att man får mycket info om vad det är man ska göra så att jag får hjälpa att befinna mig på rätt plats vid rätt tillfälle ;)

Reko
0

Någon annan pådrivare än ett ridspö har jag inte. Hästarna ska förstås vara tränade innan så de förstår vad de ska göra. Jag tycker man ska befinna sig på plats en timma innan beräknad start så hästen hinner se omgivningen och öva på nytt ställe. det är ju ett sätt att värma upp!