Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4120 ggr
Pernille-G
0

Är detta ett russ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brun med mjölmula, rätt storlek och bor i skogen. Är detta ett russ?

Pernille-G
0

Nej, den hör till i en hel annan sorts skog.

Jag trodde knappt mina ögon när jag träffade på en liten flock russliknande hästar i skogen vid foten av Himalaya i Norra Indien. De tillhör en nomadfamilj och används som packhästar vid flyttningarna mellan lågland och högland höst och vår. Resten av tiden går de fritt i skogen. De liknade inte andra hästar i området men är ett exempel på en av de många lokala husdjursraser som fortfarande finns i bergen.

Här ett sto med föl från samma flock

Pernille-G
0

En till!

Pernille-G
0

Och här är skogen där de bor!

StuteriQveiar
0

Guu, va häftigt! När var du där?Skrattande

Pernille-G
0

Denna flocken träffade jag på i november 2006. Jag har vandrat i dessa skogar till och från under 20 år men det var första gången jag träffade på hästar av denna typen.

ElinLilja
0

Om man kollar på första bilden skulle jag ha gissat på att det var en blandning av russ och nordsvensk eller nåt. Ser ju ut som russ men grövre…. Otroligt!

MagganS-B
0

Eftersom russen förmodligen kommer öster ifrån så kanske det i alla fall är nåt slags kusiner till våra russ, färgen är ju helt ok i alla fall! Har nån gång sett andra ponnyraser från öst som liknat russ (på TV alltså!)……

[Grabbarna-A]
0

Vad häftigt att träffa på hästar bara så där! Jag hade gissat på att första bilden var en exmoor, för det var väldigt likt.

divansson
0

Gu va fränt! otroligt ju

Russtoka
0

Det var häftigt att se! Om man fantiserar sig bakåt i tiden till tiden strax efter senaste istiden och framåt. Skulle det inte vara möjligt att hästar som levde vilda i asien spred sig både hit och ända till Himalaya? Eller att folk som vandrat långa vägar för länge länge sen hade med sig hästar från våra breddgrader? Ingen vet hur historien gått till, men tanken svindlar. De ser ju ut att vara från samma ursprungstyp i alla fall. Vad spännade det skulle vara om man fick läsa om någon forskar hur hästar är släkt och hur de spridits över världen.Glad

Tittut
0

Spännande!

Berätta mer!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Odena
0

Ha va coolt :) Första bilden såg ut som ett russ som var korsat med en nordsvensk ;)

Asagard
0

Kunde inte avgöra om det var ett russ eller en nordis på första bilden. Men det var ju inget av det. :-)

Så himla fina. Skulle vara spännande att veta lite historia om dem om det nu finns någon. Som Maggan skriver. Kanske de är släkt med russen?!

kristina-axtorp
0

Hej Pernille! Kul att se bilderna- otroligt vad likt ändå! Som tidigare skriver- skulle kunna vara från samma urhäst som sedan vandrat åt olika håll!

SigneK
0

Gud vad spännande! tyckte också att den såg grövre ut än ett russ, i benen framför allt. Men ändå var den ju väldigt lik!

Pernille-G
0

Tack för alla svar. Hästarna från Himalaya är ett exempel på alla dessa små och härdiga hästar som finns i bergstraktarna båda i Asien och in i Mellanösten. De flesta har inget namn och ingen rasbeskrivning - men kan mycket väl ha vandrat långt med nomadfolk under historiens gång. I Indien är det bara ett par stycken som har rasnamn: Spiti ponyn som finns i bergen lite norr om där jag  tog mina bilder och Bhutiya ponyn som finns i samma område. För nomaderna är det bara hästar och när jag visade  bilder på mina russ till en familj jag känner undrade de om de inte  fick låna dem som packhästar när de skulle upp i bergen. Jag fick säga att mina häster säkert skulle bli rädda under flygresan. Men jag tycker också detta kan ge funderingar om vad Olles far var för sorts häst. Man kan  väl tänka sig att det kan ha varit en bergsponny av liknande sort? Olle och hans avkommor såg jo ut som russ.  En bild till av häst i arbete. Rätt lik min gamla Orvar.

StuteriQveiar
1

Hej!

Jag bifogar här en bild på en syrisk hingst från Aleppotrakten (eller det skulle kunna vara det, men han är född i England, och hans förfäder är importerade från Iran). Dessa hästar skulle kunna vara av den ras som Olle II's syriske far. Hästen på bilden är en kaspisk häst och heter Henden Banoffee.

Ser man på bilderna av Olle II är han ganska ädel av sig. Detta är bara en fundering, men då dessa hästar funnits i trakterna kring hela Kaspiska havet, samt länderna där också torde det inte vara någon omöjlighet.

MagganS-B
0

På första bilden av hästarna ser huvudena lite för långa ut för att vara russ, och benen lite för grova, på men den här sista bilden är ju benen helt normala, i alla fall grovleken…..spännande! Jag har också på film sett dom små mongolhästarna, dom är ju också lite lika russen. Har också sett ponnyer i Grekland, en inhemsk ras som är ganska ädel, fast ca. 135 i manken. Huvudet var mer likt russ på dom! Nästan svart, lite längre ben…..

Pernille-G
0

# 17; Du har säkert rätt om härstamningen på Olle II. 

Vad jag tycker är intressant med hästarna från Himalaya i ett historiskt perspektiv är att vi här fortfarande har hästar som har fått utveckla sig lite hur som helst och som därför kan se rätt så olika ut.

StuteriQveiar
0

#19 Ja, visst är det fantastiskt vad som kan hända med olika raser (eller vad som rättare sagt gör olika raser), och vilket inflytande miljö och hur de influerar varandra, samt hur man kan hitta olika typer av hästar/ponnyer som har likheter med varandra utefter olika vandringsleder där människor haft drag-/pack-/byteshandel med hästar då man samtidigt bytt andra varor, ex. sidenvägen mellan asien och europa. Historia är jätteintressant!