Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2454 ggr
GAJarhult
0

Fång/foder

Gör en ny tråd om foder….

Ni som ger era russ enbart grovfoder. Hur ger ni mineraler? Vilka russ kan få betfor? Morötter? Tycker inte mina fått för mycket mat på vintern, får 1 dl havrekross 1 dl uppblött betfor och mineral. Det är roligare att komma in på kvällen då…. Ute har de nästan fri tillgång på hö. På natten inne ca tre kilo sent på kvällen.

SigneK
0

Morötter kan väl alla få? Betfor har jag ingen erfarenhet av. Mineral/vitamin ger jag mina piller som heter Travo-E sport. De ska bara ha 50 gram om dagen. Så har vi en saltsten ute i hagen som de kan slicka på.

Anna-Uppsala
0

Jag har ju redan svarat i den andra tråden vad mina äter, men gör det igen! ;) Fast egentligen handlar väl kanske den här tråden enbart omdem som inte ger kraftfoder alls?! *lite virrig bara …*
2 dl uppblött betfor, 2 dl hel havre och mineraler till båda på kvällen. Äpplen, morötter etc ibland - beroende på tillgång. Gerda får alltid extra B-vitamin.
Gräs ute i hagen hela dagen lång, sedan hö och hösilage på kvällen inne. Gerda får lite mer (kanske 1,5 kg av båda), Hjördis lite mindre (knappt 1 kg).
Gerda är pecis lagom, Hjördis går under smeknamnet "Flygande tunnan" - men jag vill inte ge henne mindre stråfoder, utan ska börja köra varje dag i stället. :)

annn
0

Mitt russto, LURA, som drabbades av fång för 2 år sedan, får mineraler, vitaminer etc. uppblandade i grovt rivna morötter och äpplen och nässlor (torkade, klippta i små bitar) varje kväll.

Ann

entill
0

Våra får ensilage (pga lagringsvårigeter för hö) och halm. Har mineralsaltsten. Får äpplen och morötter som godis. Om ensilaget är för kraftigt spärras hästarna in på nätterna så att de inte kommer åt balen, och får nöja sig med halm och ev. lite hö. De har nu klarat sig de senaste 10 åren utan något tillskottsfoder. Ålder på hästarna: 1 - 30 år, de flesta över 17år. Jodå, flera tävlar aktivt i olika grenar. Har inte märkt att de skulle lida brist på något. Ingen är mager och ingen är väldigt överfet (några lite lönnfeta). De går på lösdrift där de kan peta i sig både gräs och kvistar och annat gott. Aldrig klippta, sällan täckade. Ingen har haft fång.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

thilda-
0

Höensilage, Kraft ponny, Betfor salt :)

[Grabbarna-A]
0

Mina får mkt hö, inte fri tillgång men nästan. Har faktiskt köpt halm i år så dom har ngt att tugga på hela tiden. Amaretto får 1/2 dl kraft grov,mkt morötter och tokosel i 1 dag/v (pga hans korsförlamning),på våren får han b-vitamin vid pälsfällning. Lillebror får som Amaretto fast 1dl grov och ska få lucern oxå vad det lider men det blir nog bara nån dl det oxå. Dom får kraften mest som godis. Betfor ger jag inte alls eftersom ingen av dom behöver mer energi och Amaretto sväller i nacken av det. Dom har fri tillgång till saltsten och mineraler i hagen. Amaretto får faktisk majsolja i maten oxå, har fått för mig att det smörjer hans "koliktarmar" lite. Så länge dom går på gräs så får dom inget kraftfoder.

[Grabbarna-A]
0

Tänkte på det här med att man stoppar i dom så mkt konstigheter. Numera behöver man ju inte lära sig att kunna se att en häst mår bra. Man skickar bara höet på analys och sen räknar ju datorn ut en foderstat. Sen är det bara att åka och handla chevinal plus, B-, C-, E-vitamin, biomineral, kalk, vitlök mm, mm, mm, mm!!!!!!!!!!!!!!!  Svårare än så är det inte och såklart så stämmer det alltid oxå! Sen får man inte glömma att hästar bli tjocka av hö, då är det bättre att ge lite hö och kompletera med mer kraftfoder och div.annat så att dom inte faller ur. Ni fattar att jag är ironisk va? Jag vet många som ger sina hästar minimalt med hö för att dom tänker så och för att dom tycker att höet är dyrt. Mina russ har ofta fått mer mängd hö jämfört med många stora hästar som vi stått i samma stall som. Man har fått många konstiga blickar och komentarer genom åren, konstigt nog.

juliapettersson
0

#7, ja tyvärr är det en alltför vanlig syn! Vanligt inom ponnytravet, folk tror att dom har små "Victory Tillysar" där hemma som dom behöver ge berg med kraftfoder. Och är dom tjocka, minska på höet såklart! Utan kraftfoder kan dom ju inte prestera……..

Anna-Uppsala
0

I vårt stall ingår fri tillgång på grovfoder - vilket betyder at Uppsalas tjockaste hästar bor på Surmulen! *sss*
Men det innbär också att ingen snålar med höet/hösilaget för att det kostar extra att ge ett kilo eller två till - och är det någon häst som får lite för lite så händer det att stallägaren matar på med mera … Det retar vissa till förbannelse förstås, men ofta handlar det om folk som faktiskt inte "kan häst" och utan hans hjälp skulle deras hästar se ut som spjälstaket … =/.

Mixie
0

Hö för att hålla hullet sen lite havre (en näve) och olja för lite extra energi!

//Mickan

alpros
0

Mina russar - som inte arbetar nämnvärt - får inget tillskott på sommaren (bara en mineral/selen saltsten i hagen). På vintern får dem hö på morgonen och ensilage på kvällen. Inget extra, men stora givor hö och ensilage då dem går ute mest hela tiden. Om stoet är dräktigt ger jag lite kraftfoder under högdräktigheten, men det känns egentligen onödigt.

StuteriQveiar
0

Våra går på fri tillgång av hö el ensilage den del av året då inte betet räcker till (då vi tar bort dem från betet för betets skull). I övrigt ges lite havre till de som ändock inte kan hålla hullet på detta (vilka normalt är få). I övrigt ges fri mineraltillskott genom mineraler i krubba ute i lösdrift, salt fri salttillgång (saltsten). Det är väl vad som brukar ges. Visst händer det att vi ger tillskott till tränande/tävlande individer med extra vitaminer om det ser uta att behövas (utifrån pälslyster, ögon, osv). Det viktigaste anser jag vara att man alltid har koll på hästens hull och allmänna välmående! Ett russ ska inte växa fort. Det är en naturlig hästras liksom shetland, exmoor osv.

SigneK
0

#7 apropos detta, vi hade faktisk engång vårt russ uppstallad tillsammans med ett stackars islandssto, vars ägarinna (hennes första häst) var övertygad om att hästar inte fick äta hö… Hon påstod att på stuterier fick INGA hästar hö, mer än en näve om dagen kanske. Jag och min syster som ju haft hästar hemma då i 5 år var ju liksom förfärdade. Har man hört något liknande?? Så helt otroligt dumt alltså! Men det hjälpte inte att försöka förklara för henne, vi var ju bara ungdomar då och ingentign som hon ville lyssna på. Vi sa då det att okej, men vi vill faktisk att vår häst ska äta hö och inte havre. Så vi fick ta in hästarna på natten så att våran kunde få äta sitt hö och hennes fick då äta krubban full med havre. Undra på att den var så tunn, stackars krake!