Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 2411 ggr
Mixie
0

Inkörning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår tog vi några kort när Juni för första gången hade mer än bara mig och tömmarna bakom sig :) Tänkte att hon sak få hjälpa till att sladda volten till våren men vi började med några bildäck ;)

//Mickan

Mixie
0

Man måste ju passa på å käka lite på vägen ;)

//Mickan

Mixie
0

Stå stilla har hon lärt sig  =)

//Mickan

Mixie
0

Video kommer i morgon!

//Mickan

ciklidtrixan
0

Vad är det för sele du använder? Det ser ut som det är en tömkörningsgjord med ditsatta transportgrimskaft, rätta mej om jag har fel. Om jag inte har fel så tycker jag att du ska skaffa dej en riktig sels för det där är inte snällt mot hästen även om tygnden från däcken inte är så stor. Men som sagt jag är inte något profs på selar och körning. Jag kör ju nästan bara ardenner i skogen på uppdrag av skogsägare.

Russtoka
0

Inkörning ska vara som en lek för hästen, allt man gör ska ge förtroende och samarbetsvilja. Juni är verkligen jättesnäll, det kan hända att det går bra just för att hon har förtroende för dig och hon vet inte hur det borde vara. Men jag håller med ciklidtrixan att det ser lite tungt ut för den selningen. Låna eller köp en välpassande loksele till nästa gång. Det kan du väl unna henne?

Och minska på vikten på det hon drar i början. Det kan se fjantigt ut, men det ska som sagt vara en lek! Det ska vara roligt för hästen, annars kan de tappa gnistan och arbetsglädjen (det är väldigt lätt gjort, jag vet).

Första gångerna vi drog ut vedpinnar en och en med lunnsax, var de så lätta att jag själv kunde ta dem i ena handen.

Ge Juni en kram och extra moritsbit från mig, hon är jättesöt! Kyss / Solveig

Ps. Jag vill inte kritisera, bara hjälpa till. Ds. Glad

amandahandersson
0

Det ser ut som en vanlig travsele, och funkar alldeles utmärkt! Min unghäst går med en sån, och det är alldeles perfekt - inte för tung och inte så komplicerad. Och om hästen ska bli travhäst så funkar det nog med.
Och om det nu är en travsele… Jag kör tungrockard med mig + en till kompis (det blir 100 kilo) i backar bakom mitt russ, så den kan dra!
Att det går "bra just nu" kan också bero på att hon tycker att det är roligt att jobba och är med på "allt".

Lycka till med Juni! Hon ser otroligt fin ut :):)

NovaRoll
0

#0 det ser jättefin ut, fortsätt så….. inget fel på varken sele eller däck Flört

entill
0

Vad #4 och #5 menar är nog att du använder förbygel eller om det är kortbrösta. Jag tror säkert att du använder en bredare långbrösta när du kör med tung vagn. Visst kan du använda travsele även när du skall dra tyngre om du har en bra brösta att dra med. Man kan faktiskt t.o.m använda lokor till en travdäckel, om man har. Tycker det ser jättefint ut, trevlig häst!

Jag tycker det ser ut som om du är väldigt långt ifrån hästen, du får nog bättre kontakt om du är lite närmare, man behöver inte vara rakt bakom hästen, man kan gå snett bakom.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Mixie
0

#4 Det är en travsele och det var dumt av mig att inte sätta på bröstan istället för förbygeln :)
#5 Tack för råden:)
#6 Jag vet att man kan gå närmre men gjorde inte det nu då jag inte skulle vara med på korten ;)
#6 och #7 Tack =)
Och självklart vet jag väl att en travsele inte är det ultimata att dra med, det var inte meningen att hon skulle dra något heller men hon var så himla snäll och blev snart uttråkad av att bara gå på vägarna och volten så vi (provosoriskt) knöt ihop några grimskaft och satte på däcken för att ta lite kort :) Använde transportgrimskaften längst upp för att få bort linorna snabbt om hon blev rädd.
Så jag kan försäkra er alla om att jag bara ville veta hur hon reagerade på lite motstånd samt ljudet bakom :)

Här kommer videon http://www.youtube.com/watch?v=EkJHoL2KVLs

//Mickan

stally
0

Du ser ut att ha gjort ett toppenjobb!

Hästen går lugnt och avspännt i stora kliv.

Jag har varit med och kört in ett hundratal hästar, och aldrig använt annat än travsele.

De båda däcken verkar ju inte vara någon vikt för henne att tala om.

Chirak-96
0

Så söt och duktig liten tjej du har, jag håller oxå på med inkörning av mitt tvåårs sto. Ska börja med lite tyngder nu. Var ute och tömkörde i morse ca 45 min i skogen, det är så himla mysigt. Skickar med en bild från skogen! Lycka till i fortsättningen. Kramar Åsa och Zharanof.

ciklidtrixan
0

Jag ber om ursäkt för mitt inlägg högre upp, det var inte min mening att kritisera, jag bara tänkte på hästen. Om det är en travsele så är det väl ok att använda som inkörningssele, men om hästen ska dra "lite" tyngd som att tex sladda en vålt så behövs det en lite rejälare sele enligt min personliga åsikt.

MagganS-B
0

Köra in hästar med travsele är helt perfekt! Jättebra "mixie"! #12 Det finns breda bröstor till travselar som man använder när hästen skall dra en tyngre vagn……

Nitro
0

Det där ser jättefint ut! Önskar jag kommit så långt med min -05a!
Än så länge övar vi på vad stanna betyder för något :P

Jennie_A
0

#6 Man får hoppas att du alla fall använder en ordentlig lång-brösta till din travsele i alla fall om du drar tung vagn. Förbygel (vars funktion eg bara är att hålla selen på plats) är ingen hit nämligen…

amandahandersson
0

#15, jodu, hos oss använder vi brösta! Jag märker på russet att han går bätre med brösta även för sulky. Han lägger så mycket tyngd frammåt, eller vad man nu ska säja ;p

Mixie
0

Vill eg. ha en bröstsele och en travsele men pengarna räcker inte riktigt till just nu så vi drar inga tyngre grejer men en bred brösta ska jag införskaffa :) Vagnen hon ska köras in i är en speedcart som inte väger särskilt många kilo :)
Är väldigt nöjd med hur hon utvecklas, en väldigt mysig och trevlig tjej, trots "unghästhumöret" som dyker upp ibland är hon väldigt mogen! =)
Tack #10, #11, #13, #14

#12 ingen fara, inte lätt för ett ovant öga att se skillnad på travsele och tömkörningsgjord :) och jag kommer inte sladda volten med den där selen ;)

//Mickan

Mixie
0

Måste säga en sak till Russtoka också angående inlägg nummer #5 att det ska vara en lek för dom :)
Håller med dig fullständigt, förra hästen jag hade spenderade sina 5 första år i en hage utan att i princip göra någonting. Det var fruktansvärt svårt att motivera henne till någonting alls, hon var så otroligt less på allting innan hon ens lärt sig något så jag har lärt mig att prova ALLT, verkligen ALLT man kan tänka sig att få en häst mindre "apatisk". Det bästa jag lärde mig för att få henne lite mer framåt och nyfiken var att ta med henne överallt… Även när vi skulle hämta selen eller sadeln så fick hon gå med. Hon lärde sig att snällt stå och vända utanför boden när jag gick in och hämtade sakerna. Hade jag fulla händer när vi skulle tillbaka till stallet fick hon gå lös, hon följde mig som en hund ändå. Man underskattar miljöträning så otroligt mycket. Hästarna uppskattar verkligen allt småmys man kan hitta på och jag tycker i alla fall att dom blir så otroligt trevliga att ha och göra med. Så just nu är vi mer inne på det steget med allmän uppfostran och träningen spelar inte så stor roll. När jag tömkör håller vi på med ren tömkörning i max 10 minuter, resterande 10-20 tränar vi på att hon ska stå stilla när jag går fram till henne, hälsa på träden och alla läskiga bilar som finns runtomkring.

Nu bröt jag ämnet lite om det jag egentligen skulle skriva men det får duga =P

//Mickan

Reko
0

#18 Jag tycker inte du bryter från ämnet för precis som du säger så underskattas miljöträning. Den har du nytta av också vid senare körning för då har hon sett en del av det hon kommer att möta.

Turnado
0

En 2-åring vi fick hem nu för 4 dagear sen funderar jag att sätta sele på snart hon är kanon duktig. Bara att hon får gå med den. Att hon inte var hanterad? Men hon lär sig jätte fort. Så den inkörningen går nog bra.

Lycka till alla andra med inkörningen

StuteriQveiar
0

#Mixi, jag skulle bara säga att jag tycker att du verkar vara duktig. Hästen din ser alldeles tillfreds med vad du gör. Hon verkar vara både klok och vacker, och det gör ju inte saken sämre…Skrattande

juliapettersson
0

Vad fin hon är Mickan!!

Mixie
0

Tack Julia :D:D

//Mickan

tearsofmemories
0

Kul att de går bra med Jullans syrra:) :D