Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: hästhälsa-hästhållning
Läst 2061 ggr
NovaRoll
0

Äckel flygfän, hjälp!!!

Ok….behöver veta allt ni vet om Lipoptena cervi, eller dagligt namn hjortlusfluga/älgflugor, dom finns här i MÄNGDER….har ni råkat ut för dom och i så fall hur skyddar ni era hästar förutom att ta in dom?? universalmedel??? annat??

NovaRoll
0

Ingen??

Tittut
0

Undrar om det inte är en variant av den som finns på Lojsta Hed, sk hästlusfluga. Otäcka kryp som är svåra att ta kål på.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

NovaRoll
0

precis….har du några tips???

NovaRoll
0

Som jag skrev på "ponnytrav.ifokus", är det verkligen möjligt att det bara är vi som har drabbats av det här gisslet??

MagganS-B
0

Du får försöka med Switch, det finns inte så mycket starkare medel för hästar…..

entill
0

Älgflugor måste man "bryta nacken av" Det är enda sättet att ta död på dem. Dom är kvicka att smita undan, och dör inte av shampo eller annat som vanliga insekter är känsliga emot. Det är nästan omöjligt att klämma ihjäl dem. De försvinner när det blir kallt. Hästarna brukar inte lida särskilt mycke av dem även om de kan sitta ganska många i skapet och under svansen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

NovaRoll
0

#5 Tror du det funkar på detta? den där hjorthornsoljan hur funkar det och var hittas det om inte Switch gör det? Tack också..

NovaRoll
0

Men Agge, det är MILJONER av dom!!! jag blir så ledsen…för så här kan dom ju inte ha det, kusarna alltså….hur lyckas man..

entill
0

Jag vet hur det kan vara, alldeles fullt av dem. Jag brukar försöka plocka dem en och en och bryta av dem på mitten. Det känns som ett evighetsjobb, men plötsligt är de borta ändå. När man badar hästarna brukar det bli fart på dem och då är det bara att jaga. De första 10 -20 är äckligast, sen går det av bara farten. Ungarna har också lärt sig att mörda älgflugor.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

NovaRoll
0

Ok..får jaga ner familjen så vi kan dra igång ett massmord på dom små d*%"na, ett tag trodde jag att vi var ensamma…men tydligen inte, ett stort TACK till alla ingen nämnd, ingen glömd Glad

NovaRoll
0

Sov gott alla så hörs vi!!

PernillaJ
0

#7 Hjorthornsolja är sedan ett antal år förbjuden i Sverige, den är tydligen cancerogen. Den luktar vidrigt men är effektiv, höll de flesta insekter borta från hästarna.

Jag hade hört att man fortfarande kunde köpa hjorthornsolja i Danmark, men när jag gick in på Apoteket Stengade i Helsingør i förrgår sade de att de inte säljer den, och rekommenderade i stället Bentjære. Det stinker nästan lika illa om bentjæren som om hjorthornsoljan i alla fall! Men jag har inte testat den ännu så jag vet inte om den är effektiv mot insekter. Lyckligtvis har vi inga såna flygfän som TS beskriver här hos mig.

En liten flaska Bentjære, 100 ml, kostade DKR 39:75 (ca 49.- SEK), vet inte om den finns att köpa i Sverige?

Pernille-G
0

Dansk hjorthornsolja gick att köpa hos Gårdsservice här i Mellanskåne i sommar. Jag använde den med bra resultat på hästarna när vi efter allt regnandet invaderades av milionvis av äckligt stickande översvämningsmyggor.  Har inte haft dom innan så varken människor eller djur har någon immunitet mot dom. Vi kunde knappt gå ut och jag har inte kliat mig så mycket sedan jag bodde i Lappland för 30 år sedan. Är det andra som har haft extrema myggproblem i år?

juliapettersson
0

#13, vi som brukar ha väldigt mycket mygg, har knappt sett en mygga i år!!

Pernille-G
0

#14, Jag bor vid en mossa och har hästarna på naturbete vid en gammal torvmossa. Gav väl den perfekta mljön för stickmyggor medan sommaren regnade bort . De kom tillbaka efter varje regn till långt in i september. Hjorthornoljan gick bra att spruta under magen och under svansen på hästarna - på de ställen där älgflugan brukar sitta - och den fungerade mot båda mygg och flugor. Många hästägare här använde den tillsammans med switch. Men den stinkar hemskt och det är jo inte heller trevligt om den ger cancer! Kanske benolja fungerar lika bra!