Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 3184 ggr
Tittut
0

Duktiga ungruss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått in lite resultat från helgens kvalitetsbedömningar och 3-årstest.

I Gränna var Shaqira (e Engelbrekt u Samanta Fox) uppf och äg Monica Strömholm i Åseda, enda ponny som fick dubbla utmärkelser på 3-årstest.

Casper Lejonhjärta (Engelbrekt- Manina 3781) fick 45 p i gångarter och 43 p i hoppning.

Enets OP Andersson var med på kvalitetsbedömning i Gränna, och fick poäng så det skulle ha räckt till utmärkelse i hoppning, men tyvärr fick han dem lite fel fördelat, men det var bra ändå!

Samma sak gällde för Pärlemo (John Russ-Aja 3094) fick utmärkelse i hoppning, men hade lite fel fördelning i gångarter så det blev ingen utmärkelse där. Hon var med i Finsta, där Anna har rapporterat sedan tidigare hur det gicvk för henne och Hjördis.

Ottoman (e Rusch u Sussan 3806) startade i kvalitets bland 5-åringar. Han kom trea bland 5-åringarna.

Är det någon som har några bilder?

Visst är det väl kul att så många russ deltar i dessa unghästtävlingar?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriQveiar
0

Jättekul med så många talangfulla russisar!

Anna-Uppsala
0

Vill bara påpeka att de hade skrivit fel i startlistan - Hjördis är 5 år och Ottoman (som kallas Nisse hemma i hagen och är Gerdas älsklingskille!) är bara 4 år.

Tittut
0

Jag fick startlistan till lördagens 3-årstest i Örebro, där fyra russ är anmälda.

Ett stort lycka till till dem alla, Astrea JSA, Troya JSA, Karismas TiGer och Qurry.

Jättekul att ni deltag, och en stor lyckospark, från henne som svek….

Tittut
0

Har hittat en till som lyckats bra. 4-åriga Josåfin (Ernst Romeo u Gissa 2932) och hennes kusk och uppfödare Louise Christensson var med på kvalitets i Nossebro. Hon fick 8,0 i hoppning, men tyvärr 7-8, hon måste ha minst 8-8 för att få utmärkelse. De var i alla fall bland de bästa i hoppning! Gångartspoängen var 7,33, men då skall man veta att hon kördes, och jag tror i alla fall att det är en stor nackdel för de körda ponnyerna.

Mixie
0

Jag undrar lite då jag får hem en tvååring snart som då är tre nästa år.. hru går jag tillväga om jag vil åka på typ treårs test och liknande och vad innebär dessa?

//Mickan

Anna-Uppsala
0

Mixie=> Om du går till SPAFs hemsida http://www.spaf.info och tittar där, så hittar du både hur man gör, anmälningsblanketter och var de olika testerna hålls någonstans. Du kan spara hem instruktionerna och skriva ut dem (PDF:filer) så vet du vad du behöver träna ponnyn på.
En del avelsföreningar ordnar exempelvis löshoppning för unghästar. Ibland kan man få vara med även om man har en häst av en annan ras, det brukar bara vara att fråga. :)

Tittut => Jag tycker att körponnyer endast borde visas i skritt och trav, och så få 2x på traven - alltså: ett skrittbetyg och dubbelt travbetyg - och inget i galopp.
Det är jättedumt att man måste galoppera unga hästar framför vagn, och dessutom SKA ju inte körhästar kunna galoppera förrän en bra bit senare i utbildningen. Galopp på dressyrbana förekommer bara i de allra svåraste kör-dressyrprogrammen, och övrig galopp (tex i maratonhinder eller på pecisionen vid en körtävling) är helt frivillig.
Hm, jag tror jag ska skriva till Ungponnygruppen om detta, någon dag när jag får tid! :)

entill
0

Jadu Anna, jag har påpekat detta redan när man började godkänna att ponnyerna fick köras på kvalitèn. Då tog de kontakt med "körnissarna", som tyckte det var helt OK att galopp skulle ingå. Helt idiotiskt. Det ingår inte i något dressyrprogram inom körsporten, tvärtom, det blir poängavdrag om de galopperar. Jag tycker de skulle kunna bedöma galoppen vid hoppmomentet i stället.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
0

Du är lika klok som alltid du Agge. Det är svårt att plocka bort galoppen och ersätta med dubbel travpoäng, det skulle se mkt konstigt ut. Men galopp under ryttare är väl en sak, galopp fri och galopp framför vagn något annat. Troligtvis skulle hela bedömningsförfarandet ses över för de körda ponnyerna.

Reko
0

Jag har funderat över att delta med mina unghästar men har bävat över att behöva köra galopp.

Mixie
0

Blir ju lite fel budskap till våra travponnyer att be dom galoppera..

//Mickan

entill
0

#10. Det är inte fel att lära sin ponny att galoppera framför vagn, men att kunna visa galoppen på en ridbana redan vid 4-5 års ålder är väl avancerat. Dessutom kan inte galoppen framför vagn bedömas på samma sätt som under ryttare. Det är ju skillnad på att bära och att dra, och jag tror inte att gångartsdomarana är riktigt medvetna om det.

En välkörd ponnytravare kan fatta galopp på kommando. Förr i tiden var den allmäna uppfattningen att en travare aldrig fick galoppera (det trodde jag också). När vi lärde våra ponnytravare att galoppera på kommando blev de travsäkrare i loppen. Såg lite roligt ut när jag satt och värmde ungarnas ponnyer med åttvolter i galopp med galoppombyten och allt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

StuteriQveiar
0

Jag håller med. De kan lära sig fatta galopp på kommando fast de har vagn. Jag körde mitt halvblod från 1,5 års ålder och lärde henne galoppera på kommando. Hon fattade aldrig galopp själv utan att få kommando. Man kan ju börja med att befästa kommandot under tiden man longerar, för att sedan gå över till det under tömkörning och sedan i vagn. Huvudsaken man är konsekvent med kommandot så är det inga problem.

jag håller med #10 om att det är en väsentlig skillnad på galoppen, likasom med skritt och trav, framför vagn än under ryttare eller lös. Tyngdpunkten förändras, tyngden gör att steget förändras för att anpassas till att dra, samtidigt som tyngden även bromsar upp svävmomentet något. Fysikens lag…

Tittut
0

# Det där tror inte jag på.

Kolla på våra duktiga allroundruss som ena dagen varit med och tävlat i 2-minuterstempo på travet, för att dagen efter löpa i galoppen på Täby.

Det är snarare så att det hjälper varandra. En travare, stor som liten, som också får möjligheten att arbeta och träna i galopp, bör ha bättre förutsättningar att muskla sig på ett annat sätt. Det bör också ge mindre förslitningsskador såväl kroppsligt som själsligt. Det andra inte minst viktigt. Russen måste ha kul om de skall må bra och prestera!

StuteriQveiar
0

Ja, det är nyttigt både för kropp och själ att få göra olika saker både för häst och ägare.

Jag vet folk som varit så "toknoga" att lära sina hästar gå i rätt form att de tappat framåtandan. Jag red mkt för Sylve Söderström i början-mitten av 80-talet, och fick alltid höra (jag red mestadels unghästar) att det viktigaste av allt var att behålla framåtandan, för utan den fick man kan man inte få till rätt form med rätt påskjut bakifrån. För en unghäst ar framåtandan a o.

Chirak-96
0

Fick svar på min fundering om hur man går tillväga om man vill vara med på någon kvalitets, men jag tror inte jag vill galoppera i vagn då, men löshoppning vore kul. Väljer man själv vad man vill göra med ponnyn? Eller finns det färdiga program? Hm skulle ju kolla på SPAF…. men det är ju så trevligt att fråga här. Är det bara för ung hästar eller kan man komma med en 12 åring?

Tittut
0

Du kan väl vara med nästa år med din nya stjärna. Hon var väl två år nu, och kan vara med på 3-årstest nästa år?

Då ingår bara bedomning av gångarter vid hand samt löshoppning.

Kvalitets är för ponnyer upp till 5 år, men jag vet att det ibland finns möjlighet att vara med utom tävlan om det finns plats.

Chirak-96
0

Låter kul, får sikta på det med min "Lill strumpa".

[Grabbarna-A]
0

#17, det ska du helt klart åka på, jag ska oxå försöka komma iväg med Lillebror. Vi var iväg med Amaretto när han var 5 år, hade inte så stor koll på vad det var vi åkte på men det gjorde inget för det gick bra ändå och Amaretto kom på delad 1:a plats med en D-ponny! Tyvärr kom vi inte iväg till Halmstad men det är en annan historia. 

Skulle man inte kunna ha en kvalitetsbedömning som var öppen för alla åldrar? Det är ju så himla kul!

Tittut
0

Pelle-Russ, nygodkänd hingst från Lojsta Hed, blev i går bästa hopponny med 41 p exteriört och 8-9 i hoppbetyg, på kvalitetsbedömning i Sundsvall. Han fick också utmärkelse i gångarter. Mycket bra presterat av honon och hans ägare.

I Örebro blev ännu ett Lojsta fött russ, stoet Qurry belönad med höga hoppbetyg. Hon fick 8-8 i hoppning, men tyvärr räckte inte exteriörpoängen till för att nå utmärkelse. Karismas TiGer, Astrea JSA och Troya JSA var också med och gjorde goda resultat. TiGer fick bla en 9:a i galopp, inte illa!

Bra jobbat allesamman!

Tittut
0

Nu har startlistorna till årets Ungponnychampionat kommit. Det blir finaler för 3-45- och 6-åringar, och den går i Falkenberg den 29-30 september.

Det är tre russ anmälda, alla i hoppning. 3-åriga stoet Shaqira 4-åringarna Pelle Russ (gdk 07) och Pärlemo 4545.

Jag kommer att vara på plats och hålla tummarna för er!

Tittut
0

Lite rapport från Falkenberg:

Shaqira var inte riktigt på hugget, och placerade sig inte bland 3-åringarna. De fick inga poäng, utan de fem bästa placerades och de andra var delad 6:a

4-åringarna var elva i hoppningen, och Pärlemo lyckades bäst och var 7:a med 8.4 i totalpoäng. 43 p exteriört och 8-9 i hoppning, vilket var jättebra!

Pelle Russ var 9:a med 42 p exteriört och 8-8 i hoppning, vilket gav 8,1 i totalpoäng.

Jag tyckte alla var jätteduktiga och jag vet att Marika och Agneta, ägare till Pärlemo och Pelle var jättenöjda. Konkurrensen var stenhård!

[Croneld]
0

Kul, grattis till de fina resultaten i Falkenberg!

Reko
0

Jag kanske kan utnyttja den här tråden lite? Min fråga anknyter till ämnet litegrann. Min fyraåring kanske tas hem för att tränas inför nästa års kvalitetbedömning. Jag har inte riktigt hittat svar på mina frågor hos ponnyavelsförbundet.

Vid vilken ålder görs kvalitet? Om jag har förstått det rätt går det även med en 5-åring? Om jag får min systerdotter att ta sig an honom så kanske hon är för gammal? Finns det någon gräns även här liksom inom ridtävlingar?

Tittut
0

Kvalitetsbedömning görs för 4- och 5-åriga ponnyer, men det är bara 4-åringarna som kan få utmärkelser i hoppning eller gångarter, och därigenom kvalificera sig till Riksfinalen.

Undantaget är 5-åriga ston som har haft föl som 4-åringar, de konkurrerar med 4-åringarna på samma villkor.

5-åringar får vara med, men tilldelas bara allroundutmärkelser, och de får heller inte deltaga vid riksfinalen. Men de är välkomna, även om det kanske inte är lika prestigefyllt iom att de inte kan vara med i riksfinal?

Det finns ingen åldersgräns för ryttare vad jag vet, bara det harmonierar.