Varför har du russ?
Berätta gärna varför just du gillar russ och varför den blev ditt rasval. Vad gör russet till den perfekta hästen och vad har den för fördelar som din rid eller körhäst?

Ett russ ger dig allt! Ett russ ger dig spänning, avslappning, en vän som du kan lita på. Ett russ måste du förtjäna kärlek av, och har du väl gjort det kan du få den att gå genom eld och vatten för dig. Ett russ är en kärlekshistoria och deckare på samma gång. Ett russ andas förflutet och nutid, och den finns för alltid i mitt hjärta och närhet!!!
Ett russ önskar man sina barn…

#1 Åh så bra skrivet, jag ryser…
Tillägger att russet "biter" sig fast i ens hjärta från första ögonblicket. En gång RUSS alltid RUSS.

Glömde skriva om vilka fördelar den har och varför den är perfekt…
Den är ju så lagom stor.
Man kan som vuxen tävla den i både trav (till 25 år va?) och bruks.
Är man som jag liten (159 cm) kan man gott och väl rida den oxå.
När man får barn har dom en väl använd ponny som är hanterad av vuxen och jätte snäll som dom kan rida på länge och sen börja köra för russen hänger ju med i många år!!
Håller helt med er!

Håller med er som skrivit innan :)
Tjatade till mig mitt första russ 1961! Sen blev det bara russ för hela slanten, nja, ett par varmblodiga travare och ett par shettisar ocså, men annars har jag varit trogen. Och vilken hästras skall man ha om man är gotlänning? Russ, NATURLIGTVIS!!!!!! Anna, du skrev så jättefint, det är precis så man känner för sina kompisar, RUSSEN!!!!!
Då får väl jag skriva att jag har russ för jag tycker de är personliga, vackra och helt oemotståndliga! De är perfekta allroundhästar och de gillar att arbeta. Sen får jag hålla med #1 att det är som man hör historiens egna vingslag!
Jag fick inget russ när jag var liten! Och då måste man ju ta igen det som vuxen … ;)
Köpte mitt första russ 1991 och sedan dess har jag aldrig varit russlös, även om jag hade mitt förra russ utlånat ett par år.
Fast connemaror är också väldigt trevliga - de är som en sorts stora russ, liksom! Lika smarta - men kanske något mer samarbetsvilliga ibland …

#1 Går det att säga bättre…?
För vår del var början på vår russsaga ponnytravet. Då äldsta dottern blev för stor för schettis så blev det ett russ, Jaritza kom till oss hösten 2003 och sedan dess har det varit en djup förälskelse, både till individerna och till rasen. Idag har vi 10 russ på gården varav vi själva äger åtta av dom.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ja men det är ju självklart! Finns det nån bättre ras?!
Gotlandsrusset har ju allt!!
#1 Bra skrivet!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#9 Connemaror lika smarta som russ?! Nä det håller jag inte med om!
Hehe…kanske var våra connemaror bara dummare än vanligt? Inte att de var elaka, men de fattade ju verkligen inte ens hälften så snabbt som russen!
Nä RUSS! finns inget bättre!
SigneK => Jag kan ju inte svara för de danska connemarorna, bara för dem jag träffat här i Sverige - och DOM är smarta dom! :)

Jomenvisst, marorna är smarta, liksom fjordingarna, isisarna, haltbloden, travarna, helbloden, kallbloden och alla dom andra … men smartast är RUSSEN! .. och alla är de vackra, men vackrast är RUSSEN! … och alla är dom intressanta, men intressantast är RUSSEN!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Agge =>Fast jag tror att det handlar om individen, inte om rasen! Det finns smarta och korkade av alla sorter, storlekar och färger - precis som bland oss människor! Det handlar både om anlag och om i fall man får möjlighet att utveckla sin fulla kapacitet att tänka!
Ett ungt russ som lever ett fritt liv, får nog exempelvis chansen att utveckla sitt eget tänkande betydligt mer än vad tex ett fullblod som rids in ioch hamnar i en box på Täby vid 2 års ålder - och så vidare!

den här frågan har jag funderat på sedan jag läste den första dagen. jag gillar ju russ, men varför gillar man russ? det är lite som att fråga varför man blir kär i en person, det vet man ju inte, det bara blir så. jag är kär i russen..
dessutom behöver jag dom för att hålla efter betesmarken. läste i en annan tråd att om man har för mycket mark kan det vara lätt att samla på sig för mycket russ. sant. fast jag försöker dra ner lite. men när jag skickar iväg ett russ tänker jag oftast, fan nu MÅSTE jag köpa några får..
anledningen till att det blev russ från början är ju att jag började tävla ponnytrav. och det tycker jag fortfarande är kul. även om den enda hästen jag äger som tävlar nu är en korsning russ -shettis (Ramona Mustang 2.09 )
Det kan man fråga sig…. Åtminstone nu när de ringer och säger att Tittut har smitit ur hagen för andra gången idag. Hon som inte rymt en enda gång härhemma.
Måste nog byta användarnamn….
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Nä, du behöver inte byta användarnamn, Tutan vill bara byta miljö. Hon gör så när hon har utforskat hagen färdigt, har jag förstått. Såna är dom ju, dom SMARTA russen.
. Fram med sele och vagn, och dra en repa i skogen … (minns inte om hon är inkörd, men det går nog bra)
www.vikingponnycenter.se
Det var inte konstigare än att det inte fanns någon ström på staketen. "Någon" hade dragit ur sladden och glämt och sätta tillbaka den.
Och nej, hon är inte inkörd. Kommer du upp och hjälper mig?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Visst, det kan vi väl göra i en paus när vi fixar din hemsida om ett par veckor. Då är jag ju ändå där.
www.vikingponnycenter.se

Perfekt skrivet 1, precis så man känner..
Russet jag har nu är så speciellt, hon betyder så mycket, även när inte jag får köra ponnytrav mera och om inte min syster kommer köra henne så kommer hon att få va kvar hemma hos mej, troligtvis i avelsboxen då=) En tjej som har fastnat djupt inne i hjärtat!

jag har inget russ nu men till hösten kommer det ett. Jag vill ha en ponnytravare och det passar russen perfekt till, sen är ju många trevligaa oxå:)
Jag skyller allt på min förra granne! Det var där det började och det var hon som "lurade" in mig på russen. Jag som hade shettisar. :-)
Men jag är glad över att hon övertalade mig och det är nog Robban också, för han är INTE något shettisfan. :-)

Måste ha missat något finns det någon annan ras än russ
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

#24. Tydligen inte eftersom att man går över från arabaveln till detunderbart vackra och naturnära, nämligen russen!
Man talar väl om miljömedvetenhet?! Är inte russen en självklarhet då? De borde Svanmärkas och märkas med Naturskyddsföreningens symbol =).
#25 Ska genast gå ut och stämpla mina! Ska man ha symbolen på rumpan eller halsen? :-)

#25 Mitt första avelssto var russ Nätta e. Atle u. Brunetta Sedan blev det andra raser
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

I början var det för att mina barn skulle få ha en ponny som var lite större än shettis, men ändå en ponny som var klok, stabil i psyket och bra till det mesta. Nu är det JAG som är fast!!!! Jag älskar de gulliga snuttarna. De är som stora, intelligenta individer i liten lyxförpackning och de har oändliga möjligheter!! De som satt envis- stämpel på dem, kan inte ha träffat många russ i sina dagar för mer arbetsvilliga "småhästar" får man leta efter.

Russ är väl nästan den rasen som är mest allround!!? Allt kan man ju göra med russen, och man kan hålla på med dom hela livet, aldrig tröttnar man på den rasen ;) :P:P :)
Fick mitt första russ när jag skulle fylla 7, och sedan så blev man fast vid russen, för dom är bäst, goast, smartast, busigast, klokast, roligast…….:D:D:D
Putt